جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مدیر مدرسه جغتای

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) جغتای خراسان رضوی، گفت: اکثر مدارس امکان برگزاری امتحانات با رعایت مسائل بهداشتی به‌صورت حضوری را دارند لذا مانعی در برگزاری امتحانات پایانی حوزه به شیوه حضوری نیست.

حجت‌الاسلام مهدی برادران در گفت و گو با خبرگزاری حوزه در مشهد گفت: اکثر مدارس امکان برگزاری امتحانات با رعایت مسائل بهداشتی به‌صورت حضوری را دارند لذا مانعی در برگزاری امتحانات پایانی حوزه به شیوه حضوری نمی‌باشد.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و مخاطرات مجازی شدن کامل دروس و امتحانات، ابراز کرد: برگزاری آموزش‌ها به‌صورت مجازی، منحصر در مخاطرات جسمی نبوده بلکه ضررهای معنوی و علمی در این مدت برای محصلان به ویژه در پایه های مقدماتی تحصیل وجود داشته که جبران‌ناپذیر است.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) جغتای، بیان کرد: خطرهای جسمی قابل‌پیشگیری و دارای راه‌حل هستند و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، خطرات این بیماری بسیار کمتر خواهد شد اما تعطیلی بلندمدت، آسیب های جدی از نظر علمی وارد کرده است.

وی ابراز کرد: عدم امکان مباحثه، دور شدن از فضای درسی، مشغول شدن به امور غیردرسی، عدم برخورداری از امکانات، ترک تحصیل و...، از جمله آسیب‌های به وجود آمده به‌واسطه‌ی مجازی شدن دروس است که در سال تحصیلی جاری با آن مواجه هستیم.

حجت‌الاسلام برادران ضمن تأکید بر این نکته که در حوزه علمیه فقط بحث علمی مطرح نیست که بتوان با برگزاری کلاس به‌صورت صوتی یا تصویری مطالب علمی را انتشار داد، گفت: تعلیم علوم در حوزه‌های علمیه همراه با تزکیه مطرح‌شده‌اند و از آنجا که کیفیت بیان استاد در فضای مجازی، هر اندازه خوب و رسا باشد نمی‌تواند به‌طور کافی روح دروس را رشد دهد.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) جغتای با بیان اینکه به هر حال برخی از دروس با پیچیدگی خاصی مواجه هستند و فراگیری آن بدون نظارت استاد و مباحثه، امکان‌پذیر نیست، افزود: در شیوه حضوری، طلاب بعد از درس با استاد به مباحثه می‌پردازند و اشکالات درسی گرفته‌شده و سپس وارد جلسه درس بعد می‌شوند اما در شرایط مجازی هم‌کلاس و هم مباحثه از کیفیت پایینی برخوردار بوده و درنتیجه سبب افت کیفی درس آینده می‌شود و بعد از مدتی به مقداری درس افت پیدا می‌کند که نیاز به دوباره خواندن حس می‌شود.

حجت‌الاسلام برادران خاطرنشان کرد: طلاب علوم دینی باید پاسخگوی مسائل روز جامعه باشند که شامل امور اعتقادی، اخلاقی، شرعی، سیاسی و ...، می‌باشد و به همین خاطر، کیفیت در خواندن دروس حرف اول را می‌زند. این مسئله در مدارس علمیه مرسوم بوده و هست که اگر طلبه‌ای حس کند ازنظر کیفی درسی را به‌طور مطلوب تحصیل‌نکرده، دوباره مشغول به فراگیری آن شود؛ این نشان‌دهنده سبک تحصیلی طلبگی است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha