یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 963442
۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱
روح الله سعیدی فاضل

حوزه/ رئیس پژوهشکده بین‌المللی امام رضا(ع)، گفت: قرارگاه‌های علمی آموزشی حوزه علمیه خراسان در مسیر تحول این حوزه و افق ۵۰ ساله‌ای که مقام معظم رهبری در سند الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت مطرح کردند، نقش زیادی خواهند داشت.

حجت‌الاسلام روح‌الله سعیدی فاضل در حاشیه اولین نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی قرارگاه‌های علمی‌آموزشی این حوزه که در اردوگاه مفتاح مشهد برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه در مشهد، گفت: قرارگاه‌های علمی آموزشی حوزه علمیه خراسان در مسیر تحول این حوزه و افق ۵۰ ساله‌ای که مقام معظم رهبری در سند الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت مطرح کردند، نقش زیادی خواهند داشت، اما باید با برنامه‌ریزی باشد و لوازمی نیز دارد که شامل پیگیری مداوم و استمرار در برگزاری جلسات و استفاده از نظر مشورتی اساتید به‌نام حوزه علمیه است.

عضو قرارگاه قرآن و عترت حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه یکی از مسائل کلانی که جمهوری اسلامی ایران امروز با آن مواجه است و با بررسی بیانات علمای مختلف شیعه و اهل‌سنت، به‌صورت نقطه اشتراک بین این بزرگان دیده می‌شود، بحث حاکمیت دین در عرصه اجتماع است که امروز تحت عنوان تمدن نوین اسلامی توسط مقام معظم رهبری مطرح شده، افزود: یکی از لوازم عقلی که طبیعتا باید برای رسیدن به این هدف، رعایت و توجه کرد و رهبر معظم انقلاب هم به آن اشاره کرده‌اند، بحث تحول در حوزه‌های علمیه است.

مسئول مرکز مطالعات و تحقیقات نستوه، با توجه به اینکه مهم‌ترین عنصر فرهنگ، عنصر دین است و حوزه علمیه به‌عنوان پاسدار دین مطرح می‌شود، تصریح کرد: در افق ۵۰ سال آینده که اندیشکده‌های مختلف از حیث آینده‌پژوهی بررسی کرده‌اند، با سطح تغییرات زیادی در حوزه بین‌المللی و با حجم عظیمی از نیازهای انسان در سطح جهانی مواجهیم و باید خودمان را برای پاسخگویی به آن آماده کنیم؛ از این رو با تلاش و همتی که مراکز مختلف حوزوی خواهند داشت می‌توانند نیازها را بررسی و رفع کنند.

حجت‌الاسلام سعیدی فاضل، با اشاره به اینکه حوزه علمیه خراسان در این زمینه، می تواند پیشگام باشد، افزود: یکی از این فعالیت‌ها، تشکیل قرارگاه‌های این حوزه است که چون ماهیت آن‌ها آموزشی است با همکاری پژوهش و فرهنگی می‌تواند تحول‌آفرینی را رقم بزند.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی آینده‌پژوهی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، تأکید کرد: حضور نخبگان حوزه علمیه مرتبط با تخصص هر کدام در این قرارگاه‌ها، بازوی مشورتی برای مسئولان حوزه علمیه خراسان ایجاد کرده که نظرات تصمیم‌سازی را در این باب بیان می‌کنند.

وی گفت: عرصه‌های مختلف تحول‌آفرینی را در این قرارگاه‌ها می‌بینیم و می‌شود بیان کرد که قرارگاه‌های آموزشی، روش حرکت حوزه علمیه خراسان به سمت تحولی است که مد نظر مقام معظم رهبری بوده است.

چهار گام مهم برای رسیدن به مرجعیت علمی

رئیس پژوهشکده بین‌المللی امام رضا(ع)، گفت: جزء لازم نگاه به آینده برای مرجعیت علمی، سنت‌مداری است که باید به سنت‌های گذشته هم پایبند باشیم و آن‌ها را احیا کنیم؛ مثل سنت استادمحوری که برخی دانشگاه‌های غربی بعد از شکست در اجرای مدرسه‌محوری، کتاب‌محوری و شاگردمحوری به آن رسیده‌اند و حوزه علمیه آن را در سطوح مختلف، خصوصا درس خارج، داشته است.

وی گفت: مرجعیت علمی شعاری است که مجموعه‌های مختلف علمی آن را در دستور کار قرار داده‌اند، اما لوازمی دارد که باید صورت گیرد و موانعی دارد که باید رفع شود.
این محقق حوزوی افزود: برای کار در خصوص مرجعیت علمی باید به سخنی که رهبری معظم مدام تکرار می‌کنند توجه شود و آن اصلاح نظر و دیدگاه نسبت به ابعاد مختلف معرفتی در حوزه علمیه است؛ یعنی اگر نگاهمان را نسبت به علوم مختلف، فضای طلبگی، جذب نیروی انسانی و طلبه اصلاح کنیم، قدم اول را برداشته‌ایم.

مسئول مرکز مطالعات و تحقیقات نستوه، گام دوم را کم‌کردن فعالیت‌های ترویجی و پرداختن به فعالیت‌های نظریه‌پردازی دانست و گفت: باید به سمتی برویم که مقدمات نظریه‌پردازی در حوزه علوم را برقرار کنیم؛ همچنین گام سوم، ارتباط با مراکز علمی دیگر و گرفتن نقاط قوت آنان است که متأسفانه گاهی برعکس اتفاق می‌افتد.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی آینده‌پژوهی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، گام چهارم را داشتن نگاه جامع، شبکه‌ای و راهبردی نسبت به مسائل دانست و گفت: اگر فقط امروز را ببینیم حرکتمان کند خواهد بود ولی اگر ۱۰ سال آینده را ببینیم و تولید مسئله کنیم در این مسیر موفق‌تر خواهیم بود.

وی افزود: جزء لازم نگاه به آینده، سنت‌مداری است که باید به سنت‌های گذشته هم پایبند باشیم و آن‌ها را احیا کنیم؛ مثل سنت استادمحوری که برخی دانشگاه‌های غربی بعد از شکست در اجرای مدرسه‌محوری، کتاب‌محوری و شاگردمحوری به آن رسیده‌اند و حوزه علمیه آن را در سطوح مختلف، خصوصا درس خارج، داشته است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسینی خراسانی IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
    0 3
    سلام ایشون یک نفر است ولی 5 تا مسئولیت دارد بعد صحبت از مرجعیت علمی می کنند! مگر می‌شود کسی که متمرکز در یک کار و موضوع نیست بخواهد برای مرجعیت علمی نظر بدهد؟! حوزه خراسان باید زیرمجموعه حوزه قم قرار بگیرد تا طعم مرجعیت علمی را بچشد و گرنه محال ممکن است که در خراسان شاهد رشد علمی باشیم این را تنها بنده نمی گویم بلکه کارشناسان این عرصه نیز به همین راهکار معتقدند. موفق باشید