پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
انتخابات

حوزه/نشست علمی – پژوهشی با عنوان ایده های طلبگی برای مشارکت حداکثری در انتخابات از سوی مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام محمد قربانی مقدم، در نشست علمی – پژوهشی  مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان با اشاره به مشارکت حداکثری  و پرشور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و اولویت انتخاب اصلح و فرد انتخابی گفت: در جمهوری اسلامی این طور نیست که بخواهیم مردم سالاری و اسلام را با زور و با چسب های قوی به هم بچسبانیم؛، مراجعه به رأی مردم یک اصل اساسی در نگرش سیاسی اسلام است، یعنی حتی اگر اسم مملکت به جای جمهوری اسلامی، حکومت اسلامی هم می بود باز هم نظر مردم جایگاه ویژه ای داشت. 

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند: اگر زمانی باشد که انتخابات منسوخ شود، بازهم اصل مراجعه به مردم و مشورت با مردم سر جای خودش است. این اصل لایتغیر است. مبنای این مسئله برمی‌گردد به خلقت و گوهر وجودی انسان که مبتنی بر اصل اختیار است. انسان موجودی است، انتخاب گر بر خلاف همه موجودات حتی فرشتگان. برای مثال در جنگ احد پیامبر تسلیم نظر مردم شدند حتی با وجود ضرری که پیش آمد. در شواری نگهبان هم حداقل‌ها را رعایت می‌کنند به خاطر مصلحت بزرگتری که در اسلام وجود دارد. و امرهم شورا بینهم و شاورهم فی الامر و آیات دیگر.

قربانی مقدم در بیان اقسام ایده های طلبگی، گفت: ایده های طلبگی را می توان به دوقسم تقسیم کرد؛ قسم اول فکری و علمی (دانش افزایی) و قسم دوم به صورت عملی (تبلیغ ) است. کار طلبه ها در هر دو قسم است. همه کار طلبگی مخلوطی از هر دو است. هر دو دسته همزمان با هم، تبلیغ و دانش افزایی همزمان باید باشد، البته از نظر رتبی، دانش افزایی جایگاه اول را دارد.  آیه ١٢٢ سوره توبه به این مطلب اشاره دارد ، وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ لیتفقهوا فی الدین(افزایش معرفت) است و لینذروا( تبلیغ و انذار) است. این دوعمل توأمان است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha