پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا ایمانی مقدم

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین ایمانی مقدم گفت: خداوند در سوره هود می فرماید ای پیامبر تو گل سرسبد انبیائی و باید بر آنچه به تو نازل شده است استقامت نمایی؛ اما این استقامت را خداوند نه به صورت فردی که به صورت گروهی از پیامبر مکرم اسلام می خواهد؛ مصداق اتمّ و اکمل عمل صالح این است که ما بتوانیم حداقل چند نفر دیگر را هم به این مسیر بکشانیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام والمسلمین علیرضا ایمانی مقدم در نشست بصیرتی ویژه انتخابات با عنوان «انتخابات ۱۴۰۰، فتح خرمشهری دیگر» که صبح امروز به صورت مجازی از سوی اداره کل امور فرهنگی جامعة الزهراء سلام الله علیها برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت گفت: اسلام برای کرامت انسان آمده است؛ ملاک برتری در فرهنگ دینی ما کرامت است و اگر خدای ما خدای کریم می باشد جبرئیل هم که پیام خداوند را می رساند رسول کریم است.

وی افزود: متن دینی هم که خداوند به جبرئیل کریم داده است قرآن کریم می باشد؛ وجود نازنین پیامبر اسلام نیز پیامبر اکرم و ایشان معلم کرامت است.

معاون سابق امور فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: اگر ۱۲۴ هزار پیامبر آمدند، آمدنشان برای درس کرامت بود.

وی گفت: این روزها جمهوری اسلامی ایران در آستانه یک تحول عظیم سیاسی است که چهار سال یکبار اتفاق می افتد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: کلمه انتخاب در کلمات قرآنی نیامده اما معادل آن یعنی اصطفاء یا اجتباء آمده است.

وی افزود: در آیه ۵۸ سوره مبارکه نساء آمده است: « إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَیٰ أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ ۚ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا یَعِظُکُمْ بِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ کَانَ سَمِیعًا بَصِیرًا ». در این آیه مبارکه چهار جمله مهم آمده است.

معاون سابق امور فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) بیان داشت: خداوند به ما دستور می دهد امانات را به اهلش بسپاریم؛ بارزترین امانات مسئولیت ها هستند.

وی گفت: مرحوم شیخ کلینی در کتاب الحجة، بابی در موضوع حسادت مردم نسبت به اهل بیت پیامبر علیهم السلام باز کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی اظهار کرد: ما باید بعد از خدا و رسول از اولوالامر پیروی کنیم؛ این دستور واضح است که در موضوع مسئولیت های اجتماعی است.

وی عنوان داشت: آیا هرکسی را در دوران غیبت می توانیم به عنوان حاکم و مسئول انتخاب نماییم؛ واضح است که باید بر اساس شاخص هایی این انتخاب را انتخام دهیم.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: بنا به فرمایش بسیاری از علما شرکت در انتخابات واجب عینی است.

وی افزود: دو ویژگی مسئله شرکت در انتخابات هم حق و هم تکلیف بودن آن به طور همزمان است.

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی خاطر نشان کرد: خداوند از ما می خواهد اگر حاکم شدیم به صورت عادلانه در بین مردم عمل کنیم؛ عدالت از مواردی است که شعار دادن درباره آن آسان و عمل به آن سختی های زیادی دارد.

وی گفت: خداوند با نزول آیات سوره یوسف بر ما منت گذاشت؛ زیرا در این سوره آمده است که بهترین قصص را برای ما آورده است.

معاون سابق امور فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) بیان داشت: در داستان حضرت یوسف آمده است که ایشان بر شیوه های حکمرانی و توزیع عادلانه بیت المال تسلط داشته و خودشان نیز انسان پاکدستی بوده اند.

وی افزود: کسی می تواند صاحب امانت شود و مسئولیت زمامداری جامعه را بر عهده گیرد که متخصص، مدیر، باتقوا و کاربلد باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی اظهار کرد: در کتاب جامعه و تاریخ مرحوم استاد علامه مصباح یزدی آمده است که خداوند به ملتی در یک شرایطی حضرت یوسف را به عنوان حکمران می دهد و اگر مردم از راه برگردند حاکمی دیگر را برایشان قرار خواهد داد.

وی گفت: ما وظیفه داریم دست افراد دیگری غیر از خودمان را هم بگیریم و به پای صندوق های رأی بکشانیم.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان داشت: قرآن کریم می فرماید همه انسان ها در حال خسارت هستند بجز کسانی که ایمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهند؛ سپس قرآن کریم از بین تمام اعمال صالح توصیه به حق و حقیقت و توصیه به صبر و شکیبایی را به عنوان بزرگترین اعمال صالح انتخاب نموده است.

وی گفت: اولین موجودی که خداوند متعال قبل از همه چیز خلق کرده است در روایاتی عقل معرفی شده و در روایاتی نور و حقیقت وجود پیامبر اکرم آمده است؛ این دو منافاتی با هم ندارند و پیامبر اسلام عقلِ کل و کلِ عقل هستند.

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی خاطرنشان کرد: عقل تابع ترین مخلوق هستی است.

وی افزود: به پیامبر اسلام پس از رفتن به معراج امر شد که برو و مردم را با خودت همراه کن و به این سمت هدایت کن.

معاون سابق امور فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به سوره مبارکه هود گفت: روایتی داریم که از طریق شیعه و سنی نقل شده است و در آن پیامبر اکرم می فرمایند "سوره هود مرا پیر کرد" و این بخاطر آیات ۱۱۰ و ۱۱۱ این سوره بوده است؛ در این سوره مبارکه شش یا هفت داستان پندآموز از پیامبران آمده است.

وی افزود: خداوند در سوره هود می فرماید ای پیامبر تو گل سرسبد انبیائی و باید بر آنچه به تو نازل شده است استقامت نمایی؛ اما این استقامت را خداوند نه به صورت فردی که به صورت گروهی از پیامبر مکرم اسلام می خواهد.

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی خاطرنشان کرد: مصداق اتمّ و اکمل عمل صالح این است که ما بتوانیم حداقل چند نفر دیگر را هم به این مسیر بکشانیم.

وی گفت: افرادی از مردم دلگیری و دلسردی دارند؛ آنها حق هم دارند و این دلسردی جمعی از مردم به دلیل عملکرد دولت های گذشته و بویژه دولت اخیر است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اما باید بدانیم که بنا نیست انتقام این گلایه ها از نظام گرفته شود؛ ما باید برای رفع مشکلات، نگاه دولت را تغییر دهیم و در قوه مجریه تحول آفرینی کنیم.

وی در پایان با اشاره به قدرت بین المللی جمهوری اسلامی ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران امروز حرف اول را در منطقه می زند و از نظر قدرت بین المللی بحمدالله دست پیش را داریم؛ اما در مسائل داخلی بعضاً به دلیل انتخاب های اشتباه دچار مشکلاتی هستیم که امیدواریم با این انتخابات به کاهش این مشکلات کمک کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha