جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 963790
۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲
باقری‌کیا

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان، بصیرت، حمایت، نظارت، رعایت و مقاومت را پنج وظیفه همگانی در حفاظت از انقلاب و نظام اسلامی برشمرد .

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام و المسلمین باقری‌کیا در نشست تخصصی «بررسی و تبیین وظایف سیاسی در نظام اسلامی» که در ادامه سلسله نشست‌های تخصصی «فقه انتخابات» برگزار شد، سقوط نظام شاهنشاهی و تشکیل حکومت اسلامی در ایران را دو اتفاق بی‌نظیر در دنیا دانست که بر اساس پنج کلیدواژه دیانت و دین‌خواهی، ولایت و رهبری، مقاومت، وحدت و شهادت رقم خورده است و عنوان کرد: ما برای بقای این انقلاب، وظیفه حفاظت از آن را بر عهده داریم که این مهم پنج شرط دارد.

وی «بصیرت امت» را اولین و مهم‌ترین شرط حفاظت از انقلاب و نظام اسلامی معرفی کرد و با اشاره به روایتی از رسول‌الله (ص) که می فرمایند: «لیس الأعمی من یعمی بصره، إنما الأعمی من تعمی بصیرته»، افزود: عزت اسلام به بصیرت و تعهد امت وابسته می باشد و هر ضربه‌ای که از صدر اسلام تاکنون به پیکر اسلام وارد شده، ناشی از بی‌بصیرتی بوده است.

استاد حوزه علمیه خراسان در ادامه بصیرت در تعیین مدل حکومت و مدل سیاست‌ها، بصیرت نسبت به جناح‌ها، احزاب، گرایش‌ها و تفکرات مخصوصاً در زمان انتخابات و برای جلوگیری از سردرگمی و بصیرت نسبت به دشمن داخلی و خارجی را از جمله مصداق‌های این اصل برشمرد و گفت: امروز سه نوع سیاست شیطانی، مادی و الهی وجود دارد و سیاست صحیح همان سیاسی الهی به معنای مدیریت مدبرانه امور داخلی و خارجی در راستای تأمین نیازهای مادی و معنوی، دنیوی و اخروی و روحی و جسمی جامعه است.

حجت‌الاسلام و المسلمین باقری‌کیا در تبیین «حمایت» به عنوان دومین رکن حفاظت از نظام اسلامی، ابراز کرد: حمایت از اصل انقلاب، امام انقلاب، رهبر انقلاب و شهدای آن، اصلی است که خط قرمز ما محسوب می‌شود و در هیچ شرایطی قابل تغییر نیست.

وی با بیان اینکه آمریکا از اسلام حضرت امام (ره) و پشتوانه قرآنی و اندیشه اجتهادی ایشان سیلی خورد، چراکه ایشان مسئله مبارزه با طاغوت را محدود به زمان ظهور نمی‌دانست، گفت: حمایت از دولت‌ها، سران قوا، شخصیت‌های لشگری و کشوری و امثالهم، مشروط به هفت شاخصه دین‌مداری، ولایتمداری، قانونمداری، صداقت‌مداری، خدمت‌مداری، سیاست‌مداری و جهادمداری و استکبارستیزی است و این‌ها به عبارت دیگر شاخصه‌های انتخاب اصلح هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین باقری‌کیا با اشاره به عبارت «تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ» در سوره عصر، آن را به معنای «نظارت» دانست و اظهار کرد: برای حفاظت از انقلاب و نظام، نظارت باید هم بر رفتار و کردار خود و هم بر رفتار مسئولین وجود داشته باشد و باید نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت داشته باشیم.

وی ضمن تبیین جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در آیات و روایات، ابراز کرد: دیگر مصداق نظارت در عرصه سیاسی، فرهنگ مقدس امر به معروف و نهی از منکر است.
استاد حوزه علمیه خراسان افزود: مطابق روایتی از امیرالمومنین (علیه‌السلام) خداوند هیچ ملتی را به خاطر دولتشان عذاب نمی‌کند، اما این مشروط است به اینکه فسادها در درون دولت پنهان باشد؛ در صورتی که در حکومتی فساد دولتمردان آشکار شود و ملت باخبر شده و بی‌تفاوت باشند و درصدد تغییر برنیایند، مستوجب مؤاخذه و عذاب الهی خواهند بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین باقری‌کیا «رعایت» و «مقاومت» را دیگر وظایف همگانی در حفاظت از انقلاب و نظام اسلامی عنوان کرد و توضیح داد: رعایت وحدت در بین مذاهب در حکومت اسلامی فرض و لازم است تا همه، علیه دشمن مشترک و نه عامل او باشند. همچنین خداوند حکیم در قرآن به صراحت از اهل‌بیت (‌علیهم‌السلام) سخنی نگفته است و یکی از جهات آن، مسئله حفظ وحدت است و اینکه قرآن، کتاب واحد همه مسلمین باشد و انحصاری نشود.

وی در پایان با اشاره به مثال‌هایی از مقاومت مسلمانان در صدر اسلام و در طول تاریخ، گفت: مقاومت در برابر مشکلات و تهاجم‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داخلی و خارجی، به معنای بی‌تفاوت بودن در برابر آن‌ها نیست.

گفتنی است سلسله نشست‌های تخصصی «فقه انتخابات» با مشارکت قرارگاه فقاهت و مجتهدپروری، مدرسه سطح چهار، معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی و سازمان بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه خراسان و مدرسه علمیه سلیمانیه در حال برگزاری است.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کعبی IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    0 0
    سلام چه عجب یک نشست سیاسی هم درباره انتخابات در خراسان برگزار شد. إن شاء الله که بیشتر شاهد مباحث سیاسی در خراسان باشیم. ما هرچه داریم مدیون رهبر معظم و خون شهدا هستیم إن شاء الله حوزه خراسان متوجه این موضوع باشد.