شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تفکر انتقادی

حوزه/ نشست برخط علمی پژوهشی با عنوان «ماهیت تفکر انتقادی وراهکارهای تقویت آن»، با همکاری مدارس علمیه خواهران اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حسن فانیدپور، در نشست علمی پژوهشی با عنوان «ماهیت تفکر انتقادی و راهکارهای تقویت آن» گفت: منظور از تفکر انتقادی، تجزیه و تحلیل  واقعیت ها برای به دست آوردن یک قضاوت صحیح است و رسیدن به تفکر انتقادی، نیازمند ارتباطات موثر، توانایی حل مساله و همچنین تعهد برای غلبه بر خود محوری و جامعه گرایی است.

وی افزود: در عصر اخبار جعلی، داده های متضاد و حجم زیاد اطلاعات برای پردازش هر روزه تفکر انتقادی، تنها راه درک جهان است و جامعه و بشریت را بالنده و توسعه می دهد، سطوح شناختی شامل دانش، درک و فهم، به کار بستن، تحلیل، ارزشیابی و خلاقیت است.

کارشناس فرهنگی تصریح کرد: در تفکر منطقی با مفاهیم، گزاره ها، فرض نتیجه و استدلال روبرو هستیم اما در تفکر انتقادی با استدلال مواجهه می شویم مقصود از استدلال مجموعه ای از گزاره ها است که تنها تعدادی از آنها فرض و یکی از آنها نتیجه است، استدلالی معتبر است که نتیجه آن از فرضیات آن حاصل شود و استدلالی صحت دارد که دارای گزاره های صحیح باشد اعتبار و عدم اعتبار مربوط به کل استدلال بوده و صحت یا عدم صحت مربوط به تک تک گزاره هاست.

فانیدپور اظهار کرد: شخص دارای مهارت تفکر انتقادی می تواند ارتباط بین نظر ها را درک کند اهمیت و مرتبط بودن ایده ها و بحث ها را مشخص کند و مباحث را تشخیص داده و خطاها و عدم ثبات منطقی را تشخیص دهد و در نهایت رویکرد خود در مواجهه با مشکلات را از روش سیستماتیک و باثبات انتخاب نموده و  از فرضیات، عقاید و ارزش های خود دفاع کند.

مدرس دانشگاه خاطر نشان کرد، وجود تفکر انتقادی در طلاب و اساتید حوزه های علمیه باعث می شود تا ایشان از توانایی های خود به منظور پاسخگویی استفاده کرده و به جای این که دریافت کننده صرف باشند به یک یادگیرنده فعال و در نهایت پژوهشگر واقعی تبدیل شوند، متفکران انتقادی به صورت دقیق در مورد ایده ها و فرضیات سوال مطرح میکنند و مطالب را صرفا به عنوان یک ارزش نمی پذیرند.

گفتنی است، نشست برخط علمی پژوهشی با عنوان «ماهیت تفکر انتقادی و راهکارهای تقویت آن» صبح امروز با همکاری مدارس علمیه خواهران حضرت نرجس خاتون (س) شاهین شهر، حضرت نرجس خاتون (س) دولت آباد، سیدالشهدا(ع) اصفهان، الزهرا(س) چادگان، ریحانة النبی(س) خور و بیابانک، معصومیه(س) شهرضا، کوثر(س) اصفهان، در سامانه سیما مرکز مدیریت حوزه های عملیه خواهران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha