شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
شعبانی

حوزه / نماینده ولی فقیه در همدان با اشاره به اینکه تعاملات بیشتری باید بین حوزه علمیه و روحانیت با بازار و فروشنده‌ها باشد، خاطر نشان کرد: این ارتباط نه با نسل قدیمی، که باید با نسل جوان که امروز در حال فعالیت بیشتری در بازار هستند ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، پیش از ظهر امروز در جمع اصناف و بازاریان با اشاره به فعالیت اصناف مختلف در سراسر کشور و نقش آنها بر اقتصاد، اظهار داشت: از مهم‌ترین مشکلاتی که در بازار وجود دارد که بر عرصه اقتصاد خرد نیز اثر گذار است، عدم اجرای درست اصل ۱۴۴ قانون اساسی می‌باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید تصدی‌گری دولت در عرصه اقتصاد و بازار، کم‌رنگ شود، گفت: گاهی با تغییر مدیران برخی از مشکلات اقتصادی برطرف می‌شود اما برخی از مشکلات، ناشی از مشکلات کلانی است که با آن روبرو هستیم و مرتبط با مشکلات زیر ساختی است.

نماینده ولی فقیه در همدان با بیان اینکه امیدواریم دولت آینده به عنوان منتخب مردم، درست اجرا شدن اصل ۱۴۴ را در دستور کار خود قرار دهد، مطرح کرد: در دولت فعلی نیز مسئولان زحمت‌هایی کشیدند اما امیدوار هستیم که با تغییرات مدیریتی، شاهد حل شدن مشکلات موجود در بازار باشیم.

وی با اشاره به نقش اصناف در افزایش رشد اقتصادی کشور خصوصا در عرصه اقتصاد خرد، یادآور شد: از آنجایی که اقتصاد کلان، متاثر از اقتصاد خرد است، بنابراین لازم است که واحد های صنفی، اصناف و بازاریان به عنوان حلقه واصل بین حاکمیت و مردم، در گام اول باید خود مبلغ تولیدات داخلی باشند.

امام جمعه همدان افزود: فروشندگان و بازاریان با تشویق مشتری‌های خود به خرید تولیدات داخلی، ضمن ترویج فرهنگ خرید تولید داخل، می‌توانند بر رشد اقتصادی کشور و بهبود مشکلات معیشتی تاثیرگذار باشند.

هر فروشنده، یک مبلغ فرهنگی و مروج اخلاق است

وی با بیان اینکه بازار و اصناف در انسجام اجتماعی، تقویت و ایجاد اعتماد عمومی، نقش بسزایی دارند، یادآور شد: یکی از علت‌های اصلی در پیروزی انقلاب اسلامی و یا روی کار آمدن دولت مصدق و همچنین پیروزی مشروطیت همین نقش بازاریان و اصناف و حضور آنها بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با اشاره به تلاش بازاری‌های قدیمی که در عرصه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه دارای اثرات فراوانی بودند، یادآور شد: اگر به درستی به نقش یک فروشنده نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که این فرد می‌تواند در  موضوعات مختلف و حتی کاهش برخی آسیب‌ها نقش مهمی را ایفا کند.

وی تصریح کرد: هر فروشنده، باید یک مبلغ فرهنگی، دینی و مروج اخلاق در بین مردم باشد و آن زمان است که می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی و برخی مشکلات، اثر گذار باشد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به حرکت بازار به سمت مدرنیته، خاطر نشان کرد: امروز در حالی با احداث و ایجاد پاساژها و فروشگاه‌ها در سطح شهر روبرو هستیم که بازار ما بافت قدیمی خود را از دست داده، اما باید مراقب بود که در این تغییرات هنجارها و ارزش‌های ما آسیب نبیند.

وی با تاکید بر اینکه بازاری‌های قدیمی به صورت جدی پیگیر مسائل حلال و حرام و موضوعات شرعی بودند، اظهار داشت: اینکه گفته می‌شود کاسب حبیب الله است، مشروط بر این است که به حلال و حرام و مسائل شرعی مرتبط با کارش باید توجه داشته باشد.

مسئولان پای درد دل بازاریان بنشینند

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه تعاملات بیشتری باید بین حوزه علمیه و روحانیت با بازار و فروشنده‌ها باشد، خاطر نشان کرد: این ارتباط نه با نسل قدیمی، که باید با نسل جوان که امروز در حال فعالیت بیشتری در بازار هستند ایجاد شود.

وی با تقدیر از حضور مردم و اصناف و بازاریان در انتخابات ریاست جمهوری، یادآور شد: با وجود آنکه مردم گله‌مندی‌های به حقی نسبت به وضعیت اقتصادی موجود داشتند و با تبلیغات گسترده دشمن علیه انتخابات روبرو بودند، اما مردم ثابت کردند که پای کار انقلاب و نظام هستند و دارای استقلال فکری می‌باشند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با بیان اینکه نیازمند طراحی ساز و کاری برای بیان اعتراضات و صحبت‌های بازاریان با مسئولان هستیم، گفت: یکی از بهترین ساز و کارها برگزاری همین جلسات است که مسئولان در آن می‌توانند حرف‌های شما را بدون واسطه بشنوند.

وی ادامه داد: در این جلسات نباید تنها مسئولان صحبت کنند و اصناف شنونده، بلکه باید مدیران ارشد استان به پای درد دل اصناف بنشینند و از تجربیات آنها استفاده کنند، چرا که امروز نیاز به عمل مسئولان داریم نه وعده.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha