پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
جریان شناسی فرهنگی  در عرصه بین الملل

حوزه/ دومین همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل، با سخنرانی مدیر مجتمع زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی جامعة المصطفی در قم آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دومین همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل، با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ساجد، مدیر مجتمع زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی دومین همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل، با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ساجد، مدیر مجتمع زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی، آغاز به کار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ساجد، در ابتدای سخنان خود، به اهمیت مسئله فرهنگ پرداخت و گفت: فرهنگ کلیتی ترکیب یافته از موارد متعددی مانند آداب و رسوم، دین و مبانی مادی و معنوی است. اما اهمیت مسئله فرهنگ بر کسی پوشیده نیست. از سال ۱۹۶۰ میلادی به بعد، مسئله فرهنگ در ردیف عوامل تصمیم ساز دنیا قرار گرفت. 

وی در ادامه با بیان مولفه های اصلی فرهنگ، خاطرنشان کرد: این مولفه ها باید در یک راستا مورد بررسی قرار گیرد. عناصر فرهنگی شامل عقاید و باورها، نگرش ها، علایق و گرایش ها، رفتارها و آداب و آئین و رسوم است که با هم عناصر فرهنگ را تشکیل می دهد.

مدیر مجتمع زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی موضوع فرهنگ را دخیل در تمام حیطه های زندگی بشری دانست و گفت: در جریان شناسی فرهنگی، مدلی با عنوان سواد جریان شناسی فرهنگی قابل ارائه است. هر جریان فرهنگی از یک آبشخوری سرچشمه می گیرد. منطق جریان شناسی فرهنگی، منطقی تعاملی است. اما در این مدل، سه محور اصلی شناسایی جریان ها، تحلیل و مدیریت آنها قابل طرح می باشد.  

وی شناخت جریان های فرهنگی را با اهمیت دانست و گفت: در تحلیل جریان ها که گام دوم متدولوژی فرهنگی به شمار می آید، نگاه منصفانه ای به جریان های فرهنگی داریم و باید با حریت، تحلیل منصفانه از جریان های فرهنگی صورت پذیرد. 

حجت الاسلام والمسلمین ساجد در تبیین معیارهای مدیریت جریان های فرهنگی اظهار داشت: در مدیریت جریان های فرهنگی باید به معیارهای قرآن، سنت و اهل بیت(علیهم السلام) و نیز فرهنگ غنی خود مراجعه نماییم. 

وی شناخت جریان های فرهنگی را نیازمند شکل گیری گفتمانی بر اساس برابری و تحمل یکدیگر دانست و گفت: پس از فراهم شدن این دیالوگ، کاستی ها و تضادها به نقطه بسیار پایینی می رسد که به ارتباطات فرهنگی کمک شایانی می نماید. 

مدیر مجتمع زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی ادامه داد: حوزه فرهنگ بر همه حوزه ها تسری دارد و شناخت آن بسیار واجب است و رشد دهنده همه ارتباطات میان انسان هاست. عدم شناسایی فرهنگ، موجب عدم ارتباط می گردد. پس از شناسایی، با تحمل در فضایی آزاد و برابر می توان ارتباط را آغاز نمود. 

وی عنصر فرهنگ را زمینه ساز ارتباطات و تعاملات بشری دانست و یادآور شد: این نگاه در برابر نگاه تک قطبی نمودن فرهنگ ها و نگاه از بالا به پایین قرار دارد. هنگامی که سخن از شناخت و تعامل فرهنگی می نماییم، به معنی ارتباطی است که از تنش ها و تضادهای میان فرهنگی بکاهد. 

حجت الاسلام والمسلمین ساجد تلاش تمدن غرب در جهت تک قطبی نمودن فرهنگ ها را ناکام دانست و گفت: بعد معنوی و روحانی انسان در نگاه ها این گفتمان ها مغفول مانده است. جامعه جهانی امروز به دنبال گسترش ارتباطات است و به این نکته رسیده است که تنها با تعامل فرهنگی می تواند با دنیا ارتباط برقرار نمود.

مدیر مجتمع زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی ضمن تقدیر از برگزار کنندگان و شرکت کنندگان در همایش جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل، ابراز داشت: این همایش به دنبال آن است تا با نگاهی علمی به جریان شناسی فرهنگی بپردازد و دریچه ای جدید برای تعامل میان فرهنگ ها بگشاید. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha