جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
پایان نامه

حوزه/ طلبه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن فاطمةالزهرا(س) خمینی شهر از پایان نامه خود با عنوان «چگونگی تأثیرگذاری آموزه های قرآنی و روایی در رضایت از مقدرات الهی» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، شکوفه آقابابایی، طلبه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن، فاطمة الزهرا(س) خمینی شهر از پایان نامه خود با عنوان «چگونگی تأثیرگذاری آموزه های قرآنی و روایی در رضایت از مقدرات الهی» با راهنمایی حجت الاسلام ابراهیم رضایی دفاع کرد.

آقابابایی در دفاع از پایان نامه خود گفت: حوادث زندگی هر انسان از کیفیت، کمیت و شرایط زمانی و مکانی خاصی برخوردار است که متأثر از عوامل متعددی از جمله اختیار فرد است؛ از این حوادث به تقدیر و مقدرات تعبیر می شود، انسان معتقد مقدرات زندگی خود را به خداوند نسبت می دهد.

وی ادامه داد: انسان ها در مواجه با مقدرات الهی واکنش های مختلفی دارند، برخی حکمت و مصلحت الهی را در تقدیرات باور دارند و با نگاه حق بینانه و توجه به احسن بودن نظام هستی آن را بر می‌گزینند و به آن دل خوش می کنند؛ این در علم اخلاق به «مقام رضا» تعبیر می گردد.

آقابابایی اظهار کرد: متون اسلامی حقیقت دنیا و آخرت و ظرفیت تکاملی روح انسان را تبیین می‌نماید و برنامه‌هایی عملی در نظر می‌گیرد تا روح انسان را به استقبال سختی ها بفرستد، عوامل آخرت‌ اندیشی و دل بریدن از دنیا را فراهم کند و از این طریق انسان را به مقام رضای از مقدرات نائل نماید.

وی گفت: ناآگاهی از حکمت، عدالت و مالکیت خداوند را از موانع رضامندی انسان معرفی  و از جهاد و انفاق برای مقابله با دنیاخواهی انسانها کمک می گیرد و احکام واجب و حرام را وضع و پذیرش محدودیت حاصل از این احکام را در تربیت بندگان راضی مؤثر می‌داند.  

طلبه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن فاطمه الزهرا(س) خمینی شهر اذعان کرد: این پژوهش با رویکرد تخصصی و به شیوه بنیادی با هدف تبیین آموزه های دینی مؤثر در احساس رضایت از مقدرات تألیف گردیده است، آموزه‌های قرآنی و روایی در دو ساحت دانشی و عملی عوامل رضامندی از مقدرات را ایجاب و موانع آن را سلب می‌کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha