پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ تقدیر از برگزیدگان پنجمین جشنواره علامه حلی استان سمنان

حوزه/ برگزیده جشنواره علامه حلی از اصفهان گفت: رنج حقیقتی انکارناپذیر در عالم هستی و مورد درک وجدانی همه افراد بشر است، اما آنچه در این زمینه همواره اندیشه انسانی را که فطرتاً طالب لذت و سعادت است، به خود مشغول کرده، چیستی این حقیقت و چگونگی مواجهه با آن است.

سمیه قربانی سینی، رتبه سوم دوازدهمین جشنواره علامه حلی(ره) از مدرسه علمیه خواهران فاطمه محدثه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، پیرامون اثر خود گفت: اثر برگزیده در قالب تحقیق پایانی سطح دو با موضوع بررسی و شرح آیه «لَقَد خَلَقنَا الإنسَانَ فِی کَبَدٍ» با راهنمایی زهرا یاریان کوپایی است.

دانش آموخته مدرسه علمیه خواهران فاطمه محدثه اصفهان اظهار کرد: رنج حقیقتی انکارناپذیر در عالم هستی و مورد درک وجدانی همه افراد بشر است، اما آنچه در این زمینه همواره اندیشه انسانی را که فطرتاً طالب لذت و سعادت است، به خود مشغول کرده، چیستی این حقیقت و چگونگی مواجهه با آن است.

وی ادامه داد: پاسخگویی به پرسش‌هایی از این دست، منوط به تحلیل درستی از حقیقت رنج است، این تحقیق با عنوان بررسی و شرح آیه «لَقَد خَلَقنَا الإنسَانَ فِی کَبَدٍ» آراء مختلف مفسران شیعه و سنی و مطالب روایی در زمینه چیستی «کبد» را بررسی و دسته‌بندی کرده است. نظر غالب مفسران درباره معنای «کبد»، رنج‌ها و مشقت انسانی در زندگی دنیوی و اخروی است. واقعیت سختی‌ها، فلسفه وجودی سختی‌ها و راهکارهای مقابله با آنها از مسائل مورد بررسی هستند. احتمالات درباره معنای واژه «کبد» و موانع رنج‌آور پیش روی انسان نیز واکاوی شده است. عالم ماده و محدودیت‌های پیش روی انسان، در زندگی دنیوی، به مقتضای حکمت الهی است و تا رسیدن به مرحله ثبات و قرار در آخرت ادامه دارد.

قربانی گفت: در این اثر به بیان شناخت واقعیت سختی‌ها، شناخت دنیا،  اقسام رنج، فلسفه سختی‌ها در زندگی انسان، رنج‌های پیامبر(ص)، پاداش رنج‌های زندگی، راهکارهای مقابله با سختی‌ها و مصادیق احتمالی رنج‌های انسان پرداخته شده است.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha