جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
برگزیده جشنواره علامه حلی

حوزه/ برگزیده استانی جشنواره علامه حلی گفت: آرزو منشأ شکل گیری هدف و ایجاد امیدواری در زندگی است؛ به همین دلیل اصلاح آرزوها، و سوق دادن افکار به سوی آرزوهای ممدوح، جامعه را از لغزشِ یأس و ناامیدی رهایی می بخشد.

زینب صادقی، برگزیده رتبه سوم دهمین جشنواره استانی علامه حلی(ره) و طلبه مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان پیرامون اثر خود گفت: اثر برگزیده در قالب تحقیق پایانی سطح دو با موضوع «آرزو از منظر قرآن» با راهنمایی زهرا شاهسنایی است. 

وی در دفاع از پایان نامه خود گفت: آرزو، اولین و مهم ترین چیزی است که انسان برای زیستن و رسیدن به اهداف خود به آن نیازمند است؛ چرا که آرزو منشأ شکل گیری هدف و ایجاد امیدواری در زندگی است.

وی افزود: امروزه در برخی جوامع از جمله ایران احساس پوچی، یأس از زندگی و روزمرگی در بین نسل نو شیوع یافته و سلامت و تعادل روحی افراد را تحت الشعاع قرار داده است.

وی گفت: یکی از علت های بروز این مشکل، عدم شناخت آرزوها و افراط در آن و همچنین گرفتار شدن در دام آرزوهای مذموم است؛ بنابراین اصلاح آرزوها، و سوق دادن افکار به سوی آرزوهای ممدوح، جامعه را از لغزشِ یأس و ناامیدی رهایی می بخشد.

برگزیده جشنواره علامه حلی گفت: این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی در صدد برآمد تا با شناخت انواع آرزو، روش های رسیدن به آن و شرح آثاری که در زندگی فرد ایجاد می کند، گامی مؤثر در حل این مشکل بردارد.

وی افزود: با بررسی و تحلیل آیات قرآن، معلوم شد که آمال و آرزوهای انسان دارای دو رویکرد ممدوح و مذموم است و هر یک آثاری در پی دارند؛ به طوری که یک روی آن سیمای پسندیده‌ای است که نه تنها قرآن آن را تأیید نموده، بلکه به تحقّق آن برای انسان های وارسته بشارت داده است؛ مانند آرزوی داشتن نسل صالح، تشکیل جامعه ای همراه با مهربانی و رأفت و رسیدن همه انسان ها به بهشت که از زبان پیامبران و مؤمنین در قالب ادعیه ذکر شده است.

وی ادامه داد: روی دیگر، آرزوهای نکوهیده‌ای است که از خاستگاه‌هایی چون جهالت، غفلت و وسوسه‌های شیطان سرچشمه گرفته اند؛ مانند گمراهی و هلاکت مؤمنان و ورود انحصاری به بهشت.

صادقی اظهار کرد: از منظر قرآن، آرزو با نوع جهان بینی افراد رابطه مستقیمی دارد و در چگونگی سرنوشت ابدی آن ها بسیار تأثیرگذار است و هر چه معرفت دینی-الهی انسان دقیق تر باشد گزینش صحیح تری در انتخاب آمال و آرزوهایش خواهد داشت.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha