جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 967755
۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲
حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر طبسی

حوزه/ هنگامی که پیامبرخدا (ص) به امیرالمؤمنین(ع) فرمود: دخترم فاطمه(س) را به ازدواج تو درآوردم، آن‌حضرت(ع) سجده شکر به جا آورد و این آیه ‌شریفه را قرائت فرمود: "ربّ اوزعنی ان اشکر نعمتک..."

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر طبسی در مطلبی با عنوان «پیوند مبارک و آسمانی» اینگونه نوشته است:

     

اول ماه ذی‌ حجه سالروز ازدواج مولای متقیان امیرالمؤمنین(ع) و وجود بابرکت حضرت‌ زهرا (س) است.  ابن ‌شهرآشوب(ره) (م ۵۸۸ ق) با اشاره به این تاریخ می‌گوید بی‌تردید زمینیان در این ازدواج دخالتی نداشته‌اند و فقط خداوند این وصلت را به وجود آورده است.(المناقب، ج۳، ص۳۹۸)

قبل از خواستگاری علی(ع)، دیگر صحابه پیامبر(ص)، خواهان این پیوند بودند؛ اما رسول‌ خدا(ص) به آنان پاسخ رد دادند.

سلمان ‌فارسی (رض) به امیرالمومنین(ع) می‌گوید: رسول‌خدا (ص) با تو کاری دارد، دعوت ایشان(ص) را اجابت کن! هنگامی که علی(ع) وارد شد، پیامبر(ص) فرمود: یاعلی! بشارت ده! همانا خداوند در آسمان تو را به ازدواج فاطمه(س) درآورد پیش از آنکه شما در زمین به عقد یکدیگر درآورد. (فاِنّ الله قدزوّجک بها فی‌السماء...المناقب، ج۳، ص۳۹۴)

در روایت دیگری وارد شده که امیرالمؤمنین(ع) به خواستگاری حضرت‌زهرا (س) رفت. رسول‌خدا (ص) در پاسخ فرمود: مرحبا و اهلا! (همان، ص۳۹۴)

ابن‌ عباس و انس‌ بن‌ مالک می‌گویند: روزی امیرالمؤمنین(ع) محضر رسول‌خدا (ص) وارد شد. آن حضرت(ص) فرمود: چه چیز باعث شد اینجا بیایی؟ عرضه داشت: آمدم بر تو سلام کنم. فرمود: این جبرئیل است به من خبر می‌دهد خداوند فاطمه(س) را به تزویج تو در آورد و بر این ازدواج چهل‌ هزار مَلَک شاهد گرفت. (همان، ص۳۹۴)

ام‌ایمن از پیامبر(ص) نقل می‌کند که جبرئیل(ع) و میکائیل(ع) عقد علی(ع) و فاطمه(س) را در آسمان انجام دادند. (همان،ص۳۹۵)   

از این عبارات فهمیده می‌شود این ازدواج با دیگر ازدواج‌ها تفاوت اساسی دارد که این خود یکی از دلائل مهم افضلیت امیرالمؤمنین(ع) بر همه آفریدگان به جز رسول‌ خدا (ص) به شمار می‌رود.

عبدالله‌ بن مسعود از صحابه ‌بزرگ پیامبر(ص) می‌گوید: رسول‌ خدا(ص) فرمود: خداوند به من دستور داد فاطمه (س) را به ازدواج علی(ع) در آورم.(همان، ص۳۹۸)

همین مضمون را ابوایوب انصاری نقل کرده که پیامبر(ص) فرمود: از آسمان دستور داشتم که تو را به ازدواج (با علی(ع)) در آورم.

در روایتی دیگر از آن ‌حضرت(ص) نقل شده که از پروردگارم درخواست‌کردم تو را به ازدواج برترین و محبوب‌ترین خلقش درآورد. (همان)

     

- واکنش امیرالمؤمنین(ع) پس از خطبه عقد رسول‌ خدا (ص)

هنگامی که پیامبرخدا (ص) به امیرالمؤمنین(ع) فرمود: دخترم فاطمه(س) را به ازدواج تو درآوردم، آن‌حضرت(ع) سجده شکر به جا آورد و این آیه ‌شریفه را قرائت فرمود: "ربّ اوزعنی ان اشکر نعمتک...")(النمل: ۱۹)"خدایا! شور و شوقی به من ده تا شکر نعمت‌هایی را بگویم که به من داده‌ای.." وقتی علی(ع) سر از سجده برداشت، پیامبر(ص) آمین گفتند و این دعا را در حق این زوجین پاک خواندند: خداوند برکاتش را به شما عطا کند ... و از شما نسل پاک و فراوان پدید آورد"(المناقب، ج۳، ص۳۹۹)

چه دعای زیبایی! و چه زود این دعا به اجابت رسید! آنگاه که از طریق این زوج پاک، خیر کثیر را که مصداق آشکارش یازده امام‌معصوم (ع) هستند، محقق کرد و چه افتخاری برای ائمه ‌اطهار(ع) بالاتر از این که از نسل علی(ع) و فاطمه (س) هستند. 

    

- مراسم شب عروسی

در شب زفاف، وجود مبارک رسول‌خدا(ص) پیشاپیش حضرت‌ فاطمه(س)، جبرئیل(ع) طرف راست، میکائیل طرف چپ و هفتاد هزار فرشته پشت سر آن بانو(س) حضور داشتند و خداوند را تا طلوع ‌فجر تسبیح و تقدیس می‌کردند.(المناقب، ج۳، ص۴۰۲)

در آن شب رسول‌ خدا (ص) دست ‌فاطمه(س) را در دست‌ علی(ع) گذاشت و چنین دعا فرمود: "خداوند به دختر رسولش برکت عطا کند: (همان، ص۴۰۴)

    

- صبح‌ عروسی و طرح یک سوال

رسول ‌خدا(ص) در صبح‌ عروسی از این زوج پاک و نورانی سؤالی کردند. از امیرالمؤمنین(ع) پرسیدند: همسرت فاطمه(س) را چگونه یافتی؟ پاسخ دادند: چه یاری‌کننده نیکی است برای اطاعت از خدا. سپس از حضرت ‌فاطمه(س) پرسیدند: همسرت علی(ع) را چگونه یافتی؟ پاسخ‌دادند: "بهترین شوهر". آنگاه رسول ‌خدا(ص) برای ایشان (ع) اینگونه دعا کردند:"خداوندا ! آنان را در کنار هم و در دلهایشان انس و الفت و این دو (زوج گرامی) و فرزندانشان را از وارثان نعمتهای بهشت قرار ده! به ایشان(ع) ذریه‌ای پاک، طیب، مبارک، روزی فرما و نسلشان را امامانی قرار ده که به امر تو، به سوی اطاعت از تو راهنمایی می‌کنند.."(المناقب، ج۳،ص۴۰۴)

پیام مهم و درس‌آموز پاسخ امیرالمؤمنین(ع) به پرسش رسول‌ خدا(ص) برای جوانان امروز ما این است که ازدواج پلی برای انجام دستورات الهی و رسیدن به معرفت خداوند است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha