جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
روز قدس همدان

حوزه/ ۲۵ تیر، سالروز بمباران روزه‌داران همدانی توسط ارتش رژیم بعث است که پس از حضور در راهپیمایی روز قدس، برای برگزاری نماز جمعه آماده می شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان روز قدس برای مردم دارالمؤمنین و دارالمجاهدین همدان یادآور واقعه‌ای تلخ است، چرا که مردم مؤمن و روزه‌دار این شهر، در آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان سال ۱۳۶۱ در روزهای اوج دفاع مقدس در حمایت از مردم مظلوم فلسطین با حمله هوایی رژیم بعث عراق در خاک و خون غلتیدند و روزی غم‌بار اما ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رسید.

در این روز مردم روزه‌دار همدان به مناسبت روز جهانی قدس، در تبعیت از بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی، به خیابان‌ها آمدند و با اعلام همبستگی با مردم مظلوم و مبارز فلسطین پس از شرکت در راهپیمایی  برای اقامه نماز جمعه راهی استادیوم  ورزشی همدان شدند.

روزی‌که مردم نمازگزار همدان، با وجود تهدید روزهای گذشته دیکتاتور عراق مبنی بر بمباران مناطق شهری، شجاعانه در این حرکت اسلامی و انقلابی شرکت کردند تا آخرین نماز جمعه ماه مبارک رمضان آن سال را اقامه کنند اما دشمن ددمنش بعثی با حمله هوایی اجتماع نمازگزاران مؤمن همدانی را به خاک و خون کشید.

بمباران نماز جمعه روز ۲۵ تیرماه سال ۶۱ حادثه‌ای تلخ و بی‌نظیر در طول دوران دفاع مقدس محسوب می‌شود و نمازگزاران همدانی پس از بمباران ورزشگاه شهدای قدس که بسیاری از نمازگزاران مجروح و ۸۰ نفر نیز به شهادت رسیدند، نماز دشمن‌شکن و وحدت‌آفرین جمعه را در مسجد جامع شهر همدان و به امامت حضرت آیت الله نوری همدانی اقامه کردند و با این حرکت بزرگ خود حماسه‌ای دیگر را رقم زدند.

استقامت مردم همدان با لبیک به ندای آیت الله نوری همدانی

بررسی اسناد برجای‌مانده از این واقعه تلخ نشان می‌دهد، بمباران هوایی استادیوم آزادی همدان سومین حمله رژیم بعث در این روز بوده چرا که رژیم دیکتاتور عراق صبح همان روز، با بمباران مناطق سبدبافان و ۶۰۰ دستگاه، مردم بی‌گناه این مناطق را هدف راکت‌های خود قرار داده، که علاوه بر ویرانی مناطق مسکونی، بار دیگر تعداد کثیری از مردم داغدار عزیزانشان شدند.

پس از آن واقعه دردناک، از تیرماه سال ۶۱ تاکنون به مناسبت بزرگداشت شهدای این روز، استادیوم آزادی به نام شهدای روز قدس تغییر نام داده و علی‌رغم بازسازی‌های انجام شده، کماکان یادآور دلاور مردی شیرزنان و شیرمردان خطه دارالمؤمنین و دارالمجاهدین همدان در دفاع از انقلاب و ارزش‌های والای اسلامی است.

در این رابطه با حمید اذکائی مسئول وقت تریبون و برگزاری نماز جمعه همدان هم‌کلام شدیم تا زوایایی دیگر از این واقعه و رشادت‌های مردم همدان آشکار شود.

حوزه/ از حال و هوای آن روز و شرایط مردم همدان برای ما بگویید...

یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به‌عنوان روز جهانی قدس به‌منظور حمایت از مردم مظلوم این کشور نامگذاری کردند، در سال ۶۱ نیز در همین راستا و به‌منظور بزرگداشت این روز، مردم همدان قبل از برگزاری نماز جمعه با حضور در راهپیمایی روز قدس با شعارهای مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا و حمایت از مردم فلسطین فضای شهر را پر کرده بودند.

اما راهپیمایی سال ۶۱ در همدان با سال‌های قبل تفاوتی داشت و آن نیز حضور رزمندگان و دلاوران همدانی در میدان نبرد با دشمن بعثی و آغاز عملیات رمضان بود که با این روز هم‌زمان شده بود و حال و هوای جنگ فکر و ذهن مردم همدان را به خود درگیر کرده بود.

حوزه/ توضیحی در مورد لحظه اصابت موشک به محل برگزاری نماز جمعه بفرمایید

مردم روزه‌دار همدانی پس از پیمودن مسیر راهپیمایی از میدان مرکزی شهر به سمت محل برگزاری نماز جمعه، که آن سال در ورزشگاه فوتبال در خیابان پاستور همدان برگزار می‌شد، مستمع قطعنامه پایانی روز جهانی قدس و آماده برای شنیدن سخنان سخنران پیش از خطبه و سپس حضرت آیت الله نوری همدانی به‌عنوان امام جمعه وقت همدان بودند.

محل قرارگیری بانوان نمازگزار، نسبت به جایگاه در سمت چپ و در کنار دروازه فوتبال بود و در جلو آن‌ها نیز برادران حضور داشتند.

درحالی‌که یکی از دوستان در حال قرائت بیانیه پایانی بود، بنده در حال برنامه‌ریزی برای ادامه مراسم بودم که ناگهان صدای هواپیماهای رژیم بعثی شنیده شد و ناگهان شروع به بمباران ورزشگاه و محل برگزاری نماز کردند و شاید بتوان گفت در آن لحظه محشری به پا شد و فضا پر از خاک و خون شد.

استقامت مردم همدان با لبیک به ندای آیت الله نوری همدانی

متأسفانه محلی که مورد اصابت موشک قرار گرفته بود در سمت حضور بانوان بود و به همین علت نیز اغلب شهدا از بانوان و کودکان بی‌پناه بودند.

شدت بمباران به حدی بود که بنده از بالای تریبون و جایگاه به پایین افتادم با گرفتن از لبه جایگاه به‌صورت معلق در زمین و هوا قرار داشتم.

در فضایی که همه‌جا را خاک و خون گرفته بود توانستیم با کمک مردم مجروحان و شهدا را هر چه سریع‌تر به بیرون از ورزشگاه منتقل کنیم.

حوزه/ چگونه با وجود این حمله وحشیانه دشمن و شرایط موجود، بازهم نماز جمعه در آن روز برگزار شد!؟

حضرت آیت الله نوری همدانی به‌عنوان خطیب وقت نماز جمعه همدان، بعد از آنکه شهدا و مجروحین منتقل شدند بر لزوم برگزاری نماز جمعه تأکید داشتند و از آنجایی که برپایی نماز در محل استادیوم مقدور نبود تصمیم گرفتند تا نماز جمعه را در محل سابق برگزاری آن، یعنی در مسجد جامع همدان برگزار کنیم.

پس از فرمایشات ایشان بسیاری از افرادی که در این حادثه مجروح شده بودند حتی با داشتن پانسمان و آتل و برخی از افرادی که نزدیکان خود را از دست داده بودند، اجازه تعطیلی نماز جمعه را ندادند و با لبیک به ندای امام جمعه وقت همدان با وجود تمام مشکلات و سختی‌های آن روز، بازهم میدان را خالی نکردند.

حوزه/ حرف آخر!

نباید از خطبه رجز گونه و تاریخی آیت الله نوری در آن روز غافل شد، خطبه‌ای که در آن استقامت مردم همدان و حمایت از سنگر نماز جمعه که محل اصلی حمایت از جبهه‌ها و دفاع مقدس و دفاع از ارزش‌ها بود را به‌خوبی تشریح کردند، مردمی که در اوج مبارزات و سختی‌ها اجازه ندادند این میدان خالی شود.

استقامت مردم همدان با لبیک به ندای آیت الله نوری همدانی

و نکته دیگر اینکه لازم است در این روز یاد شهدای عزیزی که چه در محل برگزاری نماز جمعه و چه در عملیات رمضان از جمله شهیدان حاجی بابایی، مظاهری، نیکو منظری، بهرامجی، اسلامیان و دیگر شهدای بزرگواری که به شهادت رسیدند را گرامی بداریم و این رشادت‌ها و مجاهدت‌ها را به نسل های بعدی منتقل کنیم.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha