چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
معصومه نصیری

حوزه/ معاون باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ـ ایران تصریح کرد: تلاش در جهت تقویت و توسعه حکمرانی سایبری و نیز تحقق و توسعه واقعی و نه نمایشی شبکه ملی اطلاعات باید از جمله اولویت‌های دولت سیزدهم در عرصه فرهنگ و رسانه باشد.

دکتر معصومه نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این‌که متأسفانه یکی از نقاط ضعف جدی در کشور ما ناظر به فقدان پیوست رسانه‌ای در موضوعات مهم و دارای دربگیری بالاست، اظهار کرد: متأسفانه مقوله «اقناع» به‌عنوان مؤلفه ضروری برای همراهی و البته آگاهی افکار عمومی از تصمیمات و قوانین همواره مورد بی‌توجهی تصمیم گیران و تصمیم سازان بوده است. در این قبیل موضوعات به‌شدت نیاز است که افکار عمومی پیش از اجرای تصمیمات و قوانین درباره آن‌ها آگاهی پیدا کنند.


وی افزود: این بی‌توجهی به ضرورت اقناع افکار عمومی و داشتن پیوست رسانه‌ای نیز باعث شده که ما در جنگ روایت‌ها مغلوب باشیم چراکه متأسفانه به جهت فقدان یاد شده، رسانه‌های بیگانه معمولاً روایت‌های خود را ساخته و به افکار عمومی ارائه می‌دهند و بعد ما تازه به یاد این می‌افتیم که پیوست رسانه‌ای یا روایت رسانه‌ای داشته باشیم؛ اقدامی که چون در ظرف زمانی خود انجام نگرفته بیشتر بازتولید روایت رسانه رقیب است تا روایت اثرگذار بر مخاطبان.


این مدرس و پژوهشگر سواد رسانه‌ای همچنین گفت: از این حیث به عقیده بنده بسیار مهم است که دولت سیزدهم به‌خصوص در حوزه‌های اقتصادی و معیشتی که مورد توجه جدی آحاد مردم است و تاب‌آوری عمومی درباره آن پایین آمده، بتواند با پیوست رسانه‌ای و اقدامات رسانه‌ای به هنگام، موضوعات مبتلابه را در جامعه به‌گونه‌ای مطرح کند که باعث اقناع افکار عمومی شود.


وی خاطرنشان کرد: از سویی باید بدانیم وقتی بحث از مدیریت شبکه‌های اجتماعی می‌شود، بسیاری از مردم و نسل جوان تصور می‌کنند که از یک سیستم انقباضی سخن گفته می‌شود، حال‌آنکه ما باید به دنبال مفهوم کلان‌تری به‌عنوان حکمرانی سایبری باشیم.


نصیری بیان کرد: از این منظر معتقدم، چنانچه دولت سیزدهم نتواند در حوزه حکمرانی سایبری و تقویت آن اقدامات لازم را انجام دهد، همین شبکه‌های اجتماعی می‌تواند بسیاری از اقدامات مفید دولت را به ضد خود تبدیل کند و حتی فراتر از این، افکار عمومی جامعه را در تقابل با دولت و حاکمیت قرار دهد.


معاون باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ـ ایران ادامه داد: ازاین‌رو بحث شبکه ملی اطلاعات بسیار حائز اهمیت است و لذا وزارت ارتباطات در این دولت یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌هایی است که باید در این راستا به‌درستی نقش‌آفرینی کند، چه آنکه سال‌هاست دغدغه مقام معظم رهبری و دیگر دلسوزان عرصه فرهنگ کشور، تحقق ساماندهی مطلوب و مبتنی بر خرد و حفظ منافع ملی شبکه‌های اجتماعی است.


وی گفت: در واقع وزارت ارتباطات باید مجموعه اقداماتی را انجام دهد که شبکه ملی اطلاعات از آمال، آرزو و شعار تبدیل به یک موضوع عینی و قابل لمس شود، به‌نحوی‌که شاهد آثار مطلوب آن در کشور باشیم، نکته‌ای که در حال حاضر شاهد آن نیستیم. این امر معنای مدیریت همانند آنچه در تمام دنیا اجرا می‌شود را دارد و ارتباطی به محدودسازی و... ندارد.


مدرس و پژوهشگر سواد رسانه‌ای همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت رسانه برای احیای فرهنگ ایرانی و اسلامی به‌خصوص در حوزه خانواده و سبک زندگی ابراز داشت: متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد تهدیدات جدی در زمینه‌هایی چون کاهش جمعیت، بحث ازدواج، استحاله فرهنگی، مهندسی فرهنگی و ... بوده‌ایم و حال‌آنکه در این عرصه‌ها دولت باید برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشد.


وی افزود: نکته حائز اهمیت دیگر تلاش دولت سیزدهم در راستای تحقق مفاد مطرح‌شده در بیانیه گام دوم انقلاب است و این‌که به‌خصوص رسانه به ابزار زینتی برای دولت تبدیل نشود، بلکه برعکس نگاه درست و هدفمند به رسانه زمینه‌ساز موفقیت دولت در ابعاد و عرصه‌های گوناگون خواهد بود. دولت باید بداند رسانه، یک بازوی قوی برای پیشبرد برنامه‌های دولت خصوصاً در عرصه فرهنگ است.


نصیری در خاتمه با تأکید بر اینکه دوره نگاه زینت الایامی به رسانه‌ها گذشته و امروز رسانه رکن مهم عرصه حکمرانی است، گفت: بی‌شک برنامه‌ریزی صحیح دولت سیزدهم در عرصه‌هایی چون مهندسی فرهنگی و تحقق و توسعه شبکه ملی اطلاعات باعث موفقیت ما در جنگ روایت رسانه‌ای و نیز بحث مهم اقناع افکار عمومی می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha