جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی

حوزه/ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه فردی که ولایت امیرالمؤمنین(ع) را نمی پذیرد مبانی توحیدی‌اش مشکل دارد، گفت: تمام مشکلاتی که متوجه جامعه می‌شود به خاطر غفلت از معرفت به امام است و باید از رهگذر معرفت نسبت به امام، معرفت نسبت به خدا پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی در محفل سخنرانی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه معرفت نسبت به امام لازم است، اظهار کرد: در خیمه دین هیچ چیزی مانند ولایت اهمیت ندارد.

وی با تأکید بر اینکه ما اگر امر به نماز، روزه و حج داریم امر به ولایت از همه این‌ها مهم‌تر است، مطرح کرد: تمام مشکلاتی که متوجه جامعه می‌شود به خاطر غفلت از معرفت به امام است و باید از رهگذر معرفت نسبت به امام، معرفت نسبت به خدا پیدا کرد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه معصومین(ع) در بیانات خود اهمیت معرفت امام را به ما متذکر شده‌اند، افزود: در میان تمام دستورات دینی ما هیچ دستوری مانند امر به ولایت اهمیت ندارد و در واقع ولایت رکن خیمه دین است و اگر این رکن نباشد این خیمه  نمی‌تواند پابرجا بماند.

وی افزود: بخشی از این معرفت باید از طرف خود حضرات معصومین(ع) عنایت شود و بخشی از این معرفت هم اکتسابی است و باید مؤمنین در صدد کسب معرفت نسبت به امام باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی با بیان اینکه پیامبر(ص) در خطبه غدیر این موضوع را متذکر شده اند، افزود: ایشان بعد از اینکه در میان مسلمانانی که از حج برگشته بودند آنان را توصیه به خدا باوری و یکتاپرستی کردند آنگاه ولایت امیرالمؤمنین(ع) را ابلاغ کردند و معنی این کار این است که برای تحمل بار ولایت امیرالمؤمنین(ع) باید مبانی توحیدی انسان کامل باشد.

وی ادامه داد: فردی که ولایت امیرالمؤمنین(ع) را نمی‌پذیرد مبانی توحیدی‌اش مشکل دارد بنابراین بحث پذیرش و عدم پذیرش ولایت امیرالمؤمنین(ع) سیاسی نیست بلکه اعتقادی است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه در زیارت ائمه(ع) علاوه بر اینکه آثار و برکات معنوی دارد آثار و برکات معرفتی هم دارد، افزود: در میان زیارتنامه‌هایی که از معصومین(ع) به ما رسیده است زیارت جامعه کبیره بسیار مورد تأکید علما و پر از نور است.

وی ادامه داد: یکی از یاران امام هادی علیه‌السلام به محضر ایشان آمد و گفت که چیزی به من یاد دهید که من وقتی خواستم هر کدام از شما ائمه(ع) را زیارت کنم با آن کلمات زیارت کنم، امام هادی علیه‌السلام هم زیارت جامعه کبیره را به او آموزش دادند که علما این زیارت را از نظر فصاحت، بلاغت، جامعیت و سندیت فوق کلام مخلوق و تحت کلام خالق دانسته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی با بیان اینکه برخی به دنبال نسخه سلوکی و عرفانی هستند، گفت: سید احمد رشتی در سفر حج خدمت امام زمان(عج) رسید و ایشان فرمودند «نافله نافله نافله، عاشورا، عاشورا، عاشورا، جامعه ، جامعه، جامعه» و اگر این سه عمل را در برنامه سلوکی خود قرار دهیم به نتیجه‌های خوبی خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره یک دوره امام شناسی کامل است، افزود: مکتب اهل‌بیت(ع) که یکتاپرستی و انجام واجبات و ترک محرمات است در این زیارت بیان شده و اینکه ائمه مردم را به خود دعوت نمی‌کردند بلکه مردم را به خدا دعوت می‌کردند.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه زیارت جامعه کبیره، ائمه(ع) را واسطه در قوس صعود و نزول معرفی می‌کند، افزود: اگر ما می خواهیم به خدا برسیم باید امام از ما راضی باشد و اگر می‌خواهیم باران ببارد و مشکلات ما برطرف شود باید متوسل به اهل‌بیت(ع) شویم و از امام بخواهیم.

وی افزود: معرفی صفات اهل‌بیت(ع) به صورت کامل و جامع در این زیارت‌نامه آمده است و در آخر زیارت جامعه کبیره هم دو دعای بسیار کلیدی آمده که می‌تواند راهنمای ما برای درخواست از خدا باشد و آن معرفت و شفاعت اهل‌بیت(ع) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی با اشاره به آثار همراهی و معرفت اهل‌بیت(ع) در این زیارتنامه گفت: هر کسی که اهل‌بیت(ع) به او عنایت کنند نجات می‌یابد و هر کسی به ائمه(ع) پناه آورد ایمن می‌شود و هر کسی با آنان باشد اهل بهشت می‌شود و هر کسی مخالف اهل‌بیت(ع) باشد به جهنم می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha