پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سلیمانی

حوزه / عضو خبرگان رهبری در سیستان و بلوچیستان بابیان اینکه با تندی، بدخلقی و ترش رویی نمی‌شود جوان و نوجوان را جذب مسجد کرد، گفت: امام جماعتی که فقط سر را پایین بیاندازد، بیاید نماز را بخواند و برود دنبال زندگیش، قطعا موفقیتی در جذب جوانان به مسجد نخواهد داشت.

آیت‌الله عباسعلی سلیمانی، عضو مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی‌فقیه در کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان، به راه‌های مقابله با مسجد گریزی جوانان، آثار تخریبی برخورد با کودکان و نوجوانان در مساجد و آسیب هایی که امروز مسجد را تهدید میکند پرداخت که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید:

جایگاه نماز در جامعه امروز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نماز ستون و محور همه کارها در دین اسلام  قلمداد می شود، اگر نماز قبول شود اعمال دیگرمان  نیز قبول می شود، اما اگر از روز اول نمره قبولی را در نماز به دست نیاوریم اعمال دیگرمان نیز قبول نخواهد شد. نماز مانند خانه ای است که وقتی می خواهیم بخریم، ورودی خانه را که  نگاه کنیم باید زیبا و پرجاذبه باشد.

گاهی مشاهده می‌شود که تعداد محدودی از جوانان از نماز و مساجد گریزان هستند، وظایف ائمه جماعت و هیئت‌امنای مساجد در قبال این مسئله چیست؟ و چگونه باید جوانان را جذب مسجد کنند؟

شرایط زمانی و مکانی تبلیغ نماز در بین جوانان  و نوجوانان باید رعایت شود؛ گاهی اوقات به خاطر مسائل معیشتی مردم و مشکل اشتغال جوانان، در تبلیغ نماز و مبانی دینی از خودمان ضعف نشان می دهیم. در گذشته توقع از امام جماعت محدود بود، ولی امروز علاوه بر تبیین مسائل  دینی و اعتقادی، رفع نیازمندهای مردم در مسائل معیشتی، اشتغال و ورزش و آموزش برای گرایش جوانان به مسجد نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

امام جماعتی که فقط سر را پایین بیاندازد، بیاید نماز را بخواند و برود دنبال زندگیش، قطعا موفقیتی در جذب جوانان به مسجد نخواهد داشت.

*در بعضی مساجد مشاهده می‌شود که از سوی برخی از افراد و ریش‌سفیدها، با نوجوانان برخورد قهری می‌شود، آثار تخریبی بی‌تفاوتی و کم‌توجهی به کودکان و نوجوانان در مساجد چیست؟

بزرگترها باید رسالت خودشان در جذب نسل جوان به مسجد را به خوبی انجام دهند. این موفقیت زمانی امکان پذیر خواهد بود که پیران نسبت به جوانان و نوجوانان برخورد تکریم آمیز داشته باشند و به آنها بها بدهند.

هیئت امنای مساجد باید از لحاظ جنسیت برادران و خواهران و هم از لحاظ سن و سال پیران و جوانان ترکیبی باشند و هیئت امنایی موفق خواهد بود که به صورت ترکیبی و تلفیقی در سنین  و جنسیت مختلف تشکیل شود.

بهترین راهکار گرایش جوانان به نماز و هر معروف دیگر برخورد مشفقانه و احترام آمیز است. ضمن اینکه هیئت امنای مسجد هم باید فضای مسجد را معطر نگه دارد .

* ظرفیت‌های مسجد و نقش نماز در کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی چیست؟

محکم ترین مکان برای پیوند با خدا مسجد است، چرا که شعبه ای از بیت  الله است؛ مسجد کانون ارتباط با خدا و مرکز ثقل ایمان و پاکیزگی قلب است، لذا تردیدی نیست که ایمان هر اندازه قوی شود پیوند خانواده هم استحکام می شود.

سستی خانواده نشأت گرفته از ضعف ایمان و اعتقاد ماست؛ مردان  می خواهند  برای خودشان جایگاه داشته باشند و جایگاه زنها را نادیده بگیرند، زنها می خواهند خود محور باشند و مردها را نادیده بگیرند و این می شود موجب اختلاف و گرنه اگر تکریم زن برای مرد واجب باشد که هست و تکریم مرد هم برای زن واجب باشد که هست و اگر حرمت همدیگر را نگه داشته باشند، قطعا آمار طلاق کاهش خواهد یافت.

 انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha