پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
چندهمسری

حوزه/ سمیه حاجی اسماعیلی گفت: موضوع چندهمسری به عنوان یک ضرورت اجتماعی مطرح شده و از منظر درون دینی، راهکاری می باشد که دین مبین اسلام ارائه کرده است؛ لکن بررسی این مسئله از لحاظ برون دینی محل اختلاف است.

 سمیه حاجی اسماعیلی مدیر گروه مطالعات زن و خانواده جامعة الزهرا سلام الله علیها در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن بررسی مسئله چندهمسری بیان داشت: برای پذیرش چنین مسئله ای بستر اجتماعی و فرهنگی جامعه ما فراهم نمی باشد؛ یعنی اگر ما نگرش افراد جامعه را در این زمینه جویا شویم به هیچ عنوان این موضوع را نمی پذیرند.

وی افزود: گاهی برای حل مشکل ازدواج زنان بیوه یا دختران مجردی که از سن ازدواج آنها گذشته یکی از راهکارهایی که به عنوان یک ضرورت اجتماعی مطرح می شود موضوع چندهمسری است.

حاجی اسماعیلی گفت: کسانی که در پاسخ مسئله مذکور بحث چند همسری را بیان می کنند به نظر می رسد به ابعاد دیگر قضیه توجه ندارند.

وی ضمن اشاره به این سؤال که آیا آماری در رابطه با خانواده های چندهمسره در دست داریم اظهار داشت: متأسفانه در این موضوع آمار دقیقی در دست نیست؛ ولی با استفاده از تجربه هایی که مشاهده یا شنیده شده خانواده های چندهمسره به طور معمول دارای اختلافات درونی متعددی می باشند.

حاجی اسماعیلی خاطرنشان کرد: متأسفانه گاهی به نظر می رسد که جامعه بخصوص کارشناسان می خواهند از طرف خود برای این مسئله تصمیم گیری کنند؛ آنان موضوع چند همسری را به عنوان یک راهکار ارائه می دهند ولی هیچ وقت از منظر خودِ آن دسته از افراد که شامل دختران مجرد و زنان بیوه می شود این مبحث مورد واکاوی قرار نگرفته است.

وی اضافه کرد: ممکن است در جامعه عده زیادی از دختران تن به ازدواج با مرد دارای همسر ندهند.

مدیر گروه مطالعات زن و خانواده جامعة الزهرا (س) گفت: این موضوع به عنوان یک ضرورت اجتماعی مطرح می شود و از منظر درون دینی راهکاری است که دین بیان نموده است.

وی ادامه داد: این مسئله از نگاه برون دینی محل اختلاف است.

حاجی اسماعیلی بیان داشت: کارشناسان موافق و مطرح کننده این مسئله به پیامدها و مشکلاتی که برای خانواده های اول و همسر اول به وجود می آید توجه چندانی ندارند.

وی افزود: آنها صرفاً معتقدند که برای حل مسئله مطرح شده ترویج چندهمسری راهکار است؛ در حالی که گاهی این راهکار به قیمت اختلاف و تنش های جدی در خانواده اول تمام می شود.

مدیر گروه مطالعات زن و خانواده جامعة الزهرا (س) اظهار داشت: متأسفانه طی مشاهداتی که داشتیم دیدیم که در جریان چندهمسری خانواده اول و همسر اول به طور کلی رها شده و در حاشیه قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: در بسیاری از مواقع همسر اول به دلیل روبه رو شدن با آسیب های روحی و روانی ناشی از ازدواج مجدد شوهرش دچار سردی شده و علاقه خود را نسبت به گذشته از دست می دهد؛ در این شرایط به نوعی طلاق عاطفی در خانواده اول اتفاق می افتاد.

حاجی اسماعیلی با اشاره به حکم شرعی مسئله چند همسری گفت: گرچه مسئله چند همسری در شرع پذیرفته شده و مشروع می باشد ولی پذیرش این مسئله شرعی در جامعه امروز ما  با چالش هایی روبه رو است.

وی افزود: به نظر می رسد این موضوع نیازمند کاوش و پژوهش است و نیازمند بررسی دقیق است. به نظر می رسد باید مشکلات و مسایل خانواده هایی که درگیر تعدد زوجات هستند مورد بررسی قرار گیرد و منشا مشکلات و اختلافات مشخص شود. ‌

مدیر گروه مطالعات زن و خانواده جامعة الزهرا (س) اظهار داشت: در این زمینه به آمار دقیقی نیازمندیم تا منشأ مشکلات در این گونه خانواده ها را به طور دقیق و علمی پیدا کنیم. بنابراین تجویز این مساله بدون در نظر گرفتن پیامدها و مشکلاتی که به دنبال دارد، با توجه به شرایط فرهنگی اجتماعی جامعه ایرانی راهکار مناسبی به نظر نمی رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    1 3
    شما ابتدا خودت اجازه بده همسرت سه تا زن دیگر بگیرد بعد سخنرانی کن.
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      1 0
      از کجا می دونی اجازه نداده ؟
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      0 0
      خاطرت جمع ، ایشون مثل خودتون مخالفه !
  • CA ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    1 0
    بنده چند عبارت از سخنان ایشان را که در متن خبر بالا آمده است را عیناً اینجا کپی می کنم ایشان در خبر بالا این جمله را گفته اند «با استفاده از تجربه هایی که مشاهده یا شنیده شده خانواده های چندهمسره به طور معمول دارای اختلافات درونی متعددی می باشند.» و در جای دیگری در خبر بالا ایشان می گویند «این راهکار به قیمت اختلاف و تنش های جدی در خانواده اول تمام می شود.» و در جای دیگری ایشان در همین خبر بالا می فرمایند «در جریان چندهمسری خانواده اول و همسر اول به طور کلی رها شده و در حاشیه قرار می گیرد» ایشان در هیچ کجا نفرموده اند چرا برای حل این مشکلات نباید به سیره امامان علیهم السلام تمسک کنیم که عموماً دارای چندین همسر بوده اند و اتفاقاً در بین همسران معصومان س ، گاهی افراد ناصالح مثل دختر مامون عباسی هم وجود داشته اند، یعنی بررسی و تحقیق در مورد زندگی امامان معصوم س و بدست آوردن شیوه حل این مشکلات با استفاده از سیره معصومان س جزو راهکارهای حل این مشکلات چند همسری نمی تواند باشد؟ نکته دیگر سیره بسیاری از علمای بزرگ اخلاق معاصر است مثل مرحوم سید علی آقای قاضی طباطبایی استاد مرحوم آیت الله بهجت که دارای چهار همسر بودند و با توجه به اینکه فرزندان ایشان در قید حیات هستند بررسی سیره این علمای بزرگ اخلاق در روش حل مشکلات چند همسری نمی تواند راهکار برای حل این مشکل باشد؟ یا مرحوم آیت الله سید احمد خوانساری که کرامات متعددی داشتند و سه همسر داشتند یا برخی از مراجع تقلید معاصر مثل مرحوم آیت الله العظمی بروجردی موسس حوزه علمیه که دو همسر داشتند
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      1 1
      این افراد علما که اسم بردید اقلیت هستند نه بسیاری!!!
    • سرباز IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
      1 0
      شما هر وقت به مقام آیت الله قاضی رسیدید از این حرفا بزن!!!!
  • CA ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    2 1
    به نظر می رسد خبر فوق حاوی نکته خیلی مهمی است که نشان دهنده تحول جدیدی است ایشان در خبر فوق مطلب بسیار مهمی فرموده اند که عیناً آن را کپی می کنم ایشان در همین خبر بالا فرموده اند که «««گاهی برای حل مشکل ازدواج زنان بیوه یا دختران مجردی که از سن ازدواج آنها گذشته یکی از راهکارهایی که به عنوان یک ضرورت اجتماعی مطرح می شود موضوع چندهمسری است.»»» بنابراین ایشان طی این خبر بالا تأیید می کنند که راه حل مشکل زنان بیوه و دختران مجردی که سن ازدواج آنها گذشته چند همسری نیست، می دانیم که این قشر زنان بیوه و دختران از سن گذشته امکان و شانس برای تک همسری را از دست داده اند و خیلی بعید است که بتوانند تک همسری داشته باشند. بنابراین وقتی اکثر این گروه شانس تک همسری را از دست داده اند ایشان هم در خبر فوق تأیید می کنند که چند همسری راهکار مناسبی نیست بنابراین تنها یک راه می ماند یعنی فقط راه کار ازدواج موقت باقی می ماند.
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    1 0
    مگر مسلمان می تواند نگاه برون دینی داشته باشد تا آن را مورد توجه و معیار قرار دهیم ؟! بایستی گفت از منظر توصیه دینی و عوارض کنونی مثلا ...