سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
الهی دوست

حجت الاسلام الهی دوست گفت: در آیه مباهله، واژه «وَ اَنفسنا» در حقیقت بر این دلالت دارد که امام علی علیه السلام از همه پیامبران، اولیا و اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله برتر است، چون در حدیث مباهله به جز امیرالمومنین(ع)، کسی نبود که مشمول آن عبارت باشد.

حجت الاسلام حمید الهی دوست در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، پیرامون روز مباهله از منظر قرآن کریم اظهار کرد: طبق آیات ۵۹ تا ۶۳ سوره مبارکه ال عمران، موضوع مباهله مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه جزئیات واقعه مباهله برای نسل امروز ناشناخته است؛ مباهله، ماجرایی تاریخی است که در سال های آخر عمر شریف پیامبر(ص) رخ داد و با نامه ای از سوی آن حضرت به مسیحیان نجرانی آغاز شد، تصریح کرد: مسیحیان نجران اعتقادی به خدایان سه گانه داشتند و روح القدس که خالق حضرت عیسی بود را تنها یکی از خداوند سه گانه می دانستند. در این اعتقاد خدایان سه گانه نجرانی ها، مباحثی چون نیازمندی به غذا و اینکه این خدا قبلا وجود نداشته و یکباره ایجاد شده  و ...از جمله اشکالات و ایرادات به خدای پسر وارد می شد.

کارشناس قرآن خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین نتایج مباهله، اثبات حقانیت پیامبر(ص) است؛ اگر حضرت به حقانیت خود اطمینان و ایمان نداشت، هیچ گاه همراه عزیزترین افراد خانواده اش به میدان مباهله نمی آمدند. به همراه داشتن اهل بیت علیهم السلام در این جریان بدان معناست که پیامبر به راست گویی خود اطمینان و یقین کامل داشت.

وی افزود: واقعه مباهله، این مطلب را اثبات کرد که امام علی علیه السلام و حضرت فاطمه علیهاالسلام و امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام پس از پیامبر، نزد خدا، شریف ترین آفریده ها و نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله، عزیزترین مردم بودند.

حجت الاسلام الهی دوست عنوان کرد: در آیه مباهله، واژه «وَ انفسنا» در حقیقت بر این دلالت دارد که امام علی علیه السلام از همه پیامبران، اولیا و اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله برتر است؛ چون در حدیث مباهله، به جز امام، کسی نبود که مشمول آن عبارت باشد.

وی افزود: مباهله، روز جشن توحید و نبوت و امامت است، عیدی است که در غدیر امضای «رَضِیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دِینا» بر آن زده شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha