یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
میرباقری

حوزه/ یکی از امتحانات عصر غیبت در دوران ما، تبعیت و فرمان پذیری از فقیه جامع الشرایطی است که دارای نیابت عامه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام والمسلمین  سید محمد مهدی میرباقری در جمع عزاداران حسینی(ع) در حسینیه حضرت زهرا سلام الله علیها با اشاره به برنامه و طرح بزرگ حضرت مهدی علیه­السلام در دوران غیبت به تبیین اهمیت همراهیِ مؤمنین با برنامه و طرح امام در دوران غیبت پرداخت و افزود: طرح وجود مقدس امام زمان علیه­السلام برای هدایت مؤمنین دارای دو مرحله است که یکی از مراحل آن در دوران غیبت و مرحله دوم طرح هدایت ایشان، مربوط به دوران ظهور است. استاد میرباقری در ادامه به ذکر برخی ویژگی­های طرح هدایت حضرت مهدی علیه­السلام در دوران غیبت پرداخت و گفت: در مرحله غیبت، علاوه بر اینکه امامتِ امام برقرار است؛ مؤمنین می­توانند در درون طرح هدایت حضرت علیه­السلام قرار بگیرند و حتی با ایشان ارتباط معنوی و باطنی برقرار کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در تبیین فضیلتِ مؤمنین عصر غیبت نسبت به سایر مؤمنین در دیگر زمان­ها گفت: بر اساس روایات، حضرت مهدی علیه­السلام با تحمل سختی­های عصر غیبت و هدایت جامعه مؤمنین در این دوران پیچیده، توانسته­ اند، یک جمعیّتی تربیت کنند که از دوران سایر ائمه علیهم ­السلام برتر هستند؛ در واقع حضرت مهدی علیه­السلام در دوران غیبت، گوهرها و یارانی را تربیت می­کنند که در تحقق وعده ­ی پیروزی و نصرت الهی بر روی زمین نقش آفرینی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین  میرباقری در ادامه به فضیلت و برتری مؤمنین در عصر غیبت نسبت به مجاهدین صدر اسلام در جنگ بَدر و اُحُد و خَیبَر و سایر جنگ­ها اشاره کرد و افزود: علت این فضیلت در روایات، ایستادگی و مقاومت مؤمنین در برابر سختی­ها و ابتلائات فراوانی است که در عصر غیبت به آن دچار می­شوند.

وی افزود: با اینکه تکالیف و امتحانات جامعه ­ی مؤمنین در عصر غیبت، تکالیف دشوار و پیچیده ایست؛ لکن بحمدالله با رشد سطح معرفت دینی جامعه شیعه در زمان حاضر، ایستادگی و مقاومت مؤمنین در مسیر دینداری و ولایت به شکل معناداری در هر حال افزایش است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در قم ضمن بیان امامت بی نظیر حضرت مهدی علیه­السلام در طول این دوازده قرن و عبور جامعه­­ ی شیعه از بسیاری از تلاطم­ها و بحران­ها، به فراز و نشیب­های جامعه شیعه در طول این چهل سال نیز اشاره کرد و افزود: عبور از امتحانات سخت و دشوار جامعه ­ی شیعه در طول این چهل سال ذیل رهبری حضرت امام خمینی رحمت الله علیه و حضرت آقا حفظه الله تعالی، یکی از علائم مهم رشدیافتگی جامعه مؤمنین در عصر غیبت است.

حجت الاسلام والمسلمین  میرباقری با اشاره به روایات عصر ظهور، به تبیین دو خصوصیت بارز مؤمنین در این عصر اشاره کرد و افزود: مؤمنین عصر ظهور اولاً قائل به امامت حضرت مهدی علیه­السلام هستند و ثانیاً منتظر تحقق امر ظهور و دولت حضرت علیه­السلام می­باشند.

وی در ادامه به توضیح ویژگی نخست از خصوصیات مؤمنین در عصر غیبت پرداخت و افزود: قائل بودن به امامت حضرت مهدی علیه­السلام در عصر غیبت به معنای اعتقاد قلبی و عملی به رهبری ایشان و همراهی با طرح هدایت ایشان در عصر غیبت است؛ به طوری که دوران غیبت باعث جدایی آن­ها از امام و خروجشان از طرح ایشان نشده و پیوسته پشت سر امام خود در حرکتند.

عضو خبرگان رهبری به برخی از مکرهای دشمنان برای خروج مؤمنین از طرح هدایت حضرت مهدی علیه­السلام در دوران غیبت اشاره کرد و افزود: وعده به توسعه، ایجاد کلبه الکترونیک، تشکیل جامعه آرمانی و تحقق بهشت زمینی بدون راهبری دین و افیون خواندن ادیان الهی از جمله حیله­ های شیاطین عالم برای خاموش کردن ندای الهی انبیا سلام الله علیهم در دوران اخیر است. 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری حرکت جامعه ­ی شیعی بر اساس دستگاه فقها و عمل به دستورات دینی در بعد فردی و اجتماعی را از خصوصیات مهم عصر غیبت دانست و خاطر نشان کرد: حرکت در دستگاه فقها و عمل به رساله­ی ایشان، همان مسیر صحیح و مورد قبول حضرت حجت علیه­السلام در دوران عصر غیبت است که با عنایت و رهبری ایشان، راهبری جامعه شیعه را در عصر غیبت به عهده گرفته است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه در فراز پایانی سخنان خویش به رابطه عمیق بین حضرت حجت علیه­السلام و فقها در عصر غیبت اشاره کرد و افزود: یکی از امتحانات عصر غیبت در دوران ما، تبعیت و فرمان پذیری از فقیه جامع الشرایطی است که دارای نیابت عامه است.

وی در ادامه با تمجید از عملکرد شهدای مدافع حرم و شهدای انقلاب اسلامی گفت: این کسانی که در اطاعت از امر ولایت و برای پاسداری از حریم دین الهی حاضر به مبارزه با دشمنان دین در فرسنگ­ها دورتر از خانه و وطن خود می ­شوند، از امتحانات سخت الهی، سربلند بیرون آمده­ اند.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha