پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
سید مهدی میرباقری

حوزه/ اگر خانواده­ و جامعه ای بخواهد در مسیر هدایت و اصلاح قدم بردارد؛ باید بداند که تنها مسیرش، گره خوردن با دستگاه حضرت سیدالشهدا علیه ­السلام است و این وظیفه مربوط به بزرگ­ترهای هر خانواده و جامعه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری طی سخنانی در روز عاشورا که در حسینیه حضرت زهرا سلام الله علیها ایراد شد، ابتدا به بیان عظمت عزای حضرت سیدالشهدا علیه السلام از نگاه ائمه معصومین سلام الله علیهم پرداخت و سپس به یکی از بیانات امام حسین علیه­ السلام در مسیر کربلا اشاره کرد و افزود: شخصی در منزلِ «ثَعلَبیه» که محلی بین مکه و کربلا است؛ پرسشی را نزد حضرت اباعبدالله الحسین علیه­ السلام در باب آیه شریفه« یَوم نَدعوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهم» مطرح می­کند و امام علیه ­السلام نیز در صدد پاسخ برمی­ آیند.

وی در ادامه به بیان مختصّات این آیه شریفه پرداخت و افزود: این آیه که در سوره مبارکه «اسراء» آمده است، بیان می­دارد که در صحنه قیامت، هر گروهی با امام خود خوانده می­شوند و تکلیفشان با امام خود مشخص می­شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری: در ادامه به بیان پاسخ امام حسین علیه ­السلام پرداخت و افزود: انسان­ها در دار دنیا با دو جریان امامت مواجهند؛ یک جریان اِمامت، آن جریانی است که پیروانش را به وادی هدایت دعوت می­کند و آن­ها نیز اجابت می­کنند و همراه این جریان می­شوند. در طرف مقابل جریانی است که پیروانش را به وادی ضلالت و حیرت دعوت می­کند و پیروانشان نیز اجابت می­کنند.

وی در ادامه به نتیجه همراهی این دو جریان با امامشان اشاره کرد و افزود: بر اساس آیات قرآن، امّتی که از امام حق پیروی کردند، به بهشت الهی راه می­یابند و امّتی که در جریان ضلالت قرار گرفتند، دچار آتش دوزخ می­شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این مطلب که مؤمن، با اینکه بی موالات به گناه نمی­شود؛ ولی گاهی ممکن است که در دام گناه گرفتار شود، افزود: کسانی که با امامِ حقّ حرکت می­کنند، اگر در جایی هم زمین­گیرِ گناه شوند، با دستان مبارک امامشان از جا بلند شده و به حرکت در مسیر بهشت ادامه می­دهند.

وی در ادامه به خوبی­ های شخصی که، دست در دستِ امام باطل داده، اشاره کرد و اظهار داشت: این خوبی­ها نمی ­تواند عاملی برای جلوگیری از تحقق عذاب در حقّ این فرد شود؛ زیرا این افراد با قوای شیطانی در عالم حرکت کردند و در آخرت نیز همراه امامشان محشور می­شوند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در ضمن تبیین خصوصیات عالَم هدایت و عالَم ضَلالت، به یک نکته­ مهم در باب اختلاط جامعه مؤمنین با جریان ضلالت اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه مؤمنین پیرو ائمه ضلال نیستند؛ گاهی دعوت ائمه ضلال را اجابت می­کنند؛ لذا گرفتاری در وادی ظلمت، کوری و فرو رفتن در وادی مَوت برای آن­ها امکان پذیر می­گردد.

وی در ادامه راه جبران این آلودگی­ها را بیان کرد و افزود: بر اساس روایات، امام مؤمنین با حَسَنات خود، قادر است، اینگونه آلودگی­ها را از دامان جامعه ­مؤمنین بزداید.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در ادامه به تبیین نتایج واقعه عاشورا در امت مؤمنین پرداخت و بیان داشت: عاشورای سیدالشهدا علیه ­السلام برای همین است که عباد الله، تطهیر شوند و از وادی ضلال نجات پیدا کنند. وادی ضلالت، وادی شک و حیرت است و سیدالشهدا علیه ­السلام خون خود را فدا کرد، تا امت اسلامی را از این حیرت و سرگردانی نجات دهد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در ادامه به تبیین ضرورت ورود مؤمنین به حقیقت وادی عاشورا پرداخت و راه­های بهره ­مندی مؤمنین از این حادثه عظیم را برشمرد و گفت: برقراری پیوند عاطفی با امام حسین علیه­ السلام به وسیله اشک و بُکاء از مهمترین عوامل بهره ­مندی از برکات عاشوراست؛ در حقیقت، اشک بر سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه­ السلام، انسان را از وادی ظلمتی که دستگاه ابلیس ایجاد می­کند نجات می­دهد و عاملِ زنده شدن دل مؤمنین است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه در ادامه به تشریح برکات گریه بر سیدالشهدا علیه ­السلام بر اساس روایت امام رضا علیه ­السلام به جناب رَیّان ابن شَبیب پرداخت و بیان داشت: کسی که دلش می­خواهد به ثوابی برسد که یاران امام حسین علیه ­السلام در کربلا به آن دست یافتند، باید تمنّای همراهی با حضرت علیه­ السلام در حادثه کربلا برای او ایجاد شود و این تمنّا و آرزوی همراهی با حضرت علیه­ السلام با اشک بر مصیبت غریب کربلا، حضرت اباعبدالله الحسین علیه ­السلام امکان پذیر می­شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در ادامه به گریه انبیای الهی سلام الله علیهم اجمعین بر مصیبت امام حسین علیه ­السلام اشاره کرد و افزود: انبیای الهی صلوات الله علیهم علاوه بر افزایش مقامات خود، امتشان را نیز به وسیله همین اشک تطهیر می­کردند.

وی در پایان  به تنها راه اصلاح خانواده­ در جامعه اشاره کرد و افزود: اگر خانواده­ و جامعه ای بخواهد در مسیر هدایت و اصلاح قدم بردارد؛ باید بداند که تنها مسیرش، گره خوردن با دستگاه حضرت سیدالشهدا علیه ­السلام است و این وظیفه مربوط به بزرگ­ترهای هر خانواده و جامعه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha