جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عراق

حوزه/ در حالی کنفرانس بغداد با حضور جمعی از همسایگان عراق و حضور رئیس جمهور فرانسه برگزار شد که به اعتقاد کارشناسان تقریبا می توان قاطعانه پیش بینی کرد که دولت بعدی به مصوبات این کنفرانس هیچ تعهدی نخواهند داشت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، کنفرانس بغداد با حضور جمعی از همسایگان عراق در حالی برگزار شد که به اعتقاد کارشناسان به در خواست آمریکا برای تحقق اهداف منطقه ای این کشور و واسطه گری عراق برای نزدیکی بین ایران و عربستان در شرایط کنونی برگزار شده است.

ابلیس پاریس در بغداد و حرم های پاک به دنبال چیست؟

در حالی رئیس جمهور فرانسه که هیچ نسبت همسایگی و منطقه ای با عراق ندارد به این کنفرانس دعوت شده بود، که جای دولت جمهوری عربی سوریه خالی بود و امیر عبد اللهیان وزیر جدید امور خارجه ایران در سخنان خود از عدم دعوت سوریه در این کنفرانس اظهار تاسف نمود.

مصطفی الکاظمی و مکرون که به بهانه برگزاری کنفرانس بغداد وارد عراق شده ضمن دیدار با مسئولان آستان مقدس کاظمین(ع)، از کتابخانه آستان نیز بازدید کردند.

امانوئل مکرون به‌ دلیل رفتارها و مواضع ضداسلامی خود به ابلیس پاریس شهرت یافته است. او در جریان انتشار کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر اسلام(ص) توسط مجله شارلی ابدو، ضمن طفره رفتن از محکومیت این اقدام موهن، چاپ چنین کاریکاتورهایی را نشانه «آزادی بیان» در فرانسه دانست و گفت که دولت او نمی‌تواند با آن مقابله کند.

در پی اقدامات توهین آمیز رئیس جمهور فرانسه در قبال پیامبر اسلام (ص) در ماه های گذشته، رهبر انقلاب اسلامی نیز خطاب به جوانان فرانسوی پیامی کوتاه صادر کردند. حضرت آیت الله خامنه‌ای در این پیام که به زبان فرانسوی در شبکه های اجتماعی منتشر شد فرمودند: «جوانان فرانسه! از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت می کند و آن را آزادی بیان می شمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهره های درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟ سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در این باره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟»

حال چنین فردی در اقدامی ریاکارانه و عوام‌فریبانه در حرم یکی از فرزندان پیامبر اسلام(ص) در کاظمین حضور پیدا کرده است.

کنفرانس آمریکایی در بغداد؛ از وصله ناجور فرانسوی تا جای خالی برادران سوری

 به نظر می رسد فرانسه  در راستای خروج آمریکا از منطقه به دنبال نفوذ در کشورهای غرب آسیا از جمله عراق و لبنان است و این چنین،  دستپاچه به عراق و شهرهای مذهبی این کشور سفر نموده است.

اما این کنفرانس که با حاشیه ها و نقدهای زیادی در محافل داخلی و خارجی عراق همراه بوده حاوی یک پیام روشن و صریح به برگزار کنندگان آن و دولت های خلیجی و آمریکا بود که ایران همواره با اقتدار خود به دنبال روابط سالم با کشورهای همسایه است به طوری که اقدام وزیر امور خارجه ایران در گرفتن عکس یادگاری در این اجلاس حاوی این پیام بود. پس از ایستادن وی در صف اول و در کنار سران حاضر در کنفرانس بغداد ، برخی روسای شیخ نشین های کوچک حاشیه خلیج فارس (خاصه شیخ دبی و نخست وزیر امارات) به شدت عصبانی شده و اجلاس را بدون سخنرانی ترک کرده است. 

کنفرانس آمریکایی در بغداد؛ از وصله ناجور فرانسوی تا جای خالی برادران سوری

نکته مهم اینجاست که دانسته شود بسیاری از کشور های تازه تاسیس حاشیه خلیج فارس اندازه خود را طی سالهای اخیر و در پی دیپلماسی ضعیف دولتمردان ایرانی فراموش کرده بودند و شیخ دبی و سایر دولتمردان عربی باید ملتفت می شدند وزن سیاسی و جایگاه وزیر امورخارجه ایران اگر بیشتر از آنها نباشد قطعا کمتر نیست.

نگرانی ملت عراق از توطئه های غربی و تکرار تجربه حکومت صدام

تمام مردم عراق آرزوی بازیابی جایگاه منطقه ای و بین المللی عراق و ایفای نقش آن در سطح بین المللی را دارند و این طبیعی است. اما در عین حال همه نگران هستند که آمریکا عراق را به سمت و سویی بکشد که تجربه تلخ دوران حکومت صدام مقبور تکرار شود، چرا که صدام هم باور کرده بود که واقعا یک ابرقدرت جهانی شکست ناپذیر است.

لذا همه امیدوارند که عراق محور دوستی و همکاری میان کشورهای منطقه و جهان در راستای منافع عالی کشور و ملت و هم افزایی سیاسی و امنیتی و اقتصادی میان کشورهای منطقه باشد، نه اینکه برای تامین منافع و اجرای برنامه های استکبار جهانی در منطقه، روابط خود با همسایه های دوست و حامی خود را تخریب کند.

در اینجا به چند مورد از بارزترین نقدها و ملاحظاتی که در مورد کنفرانس همکاری و شراکت بغداد مطرح شده، اشاره می شود:

 ۱-   دولت برگزار کننده این کنفرانس یک دولت موقت است که وظیفه آن فراهم کردن شرایط انتخابات است و پس از برگزاری انتخابات پیش از موعد و تشکیل دولت، کابینه ی الکاظمی منحل خواهد شد. 

عدم دعوت از سوریه در کنفرانس بغداد مهمترین انتقاد به شمار می رود

۲-   عدم دعوت از سوریه به این کنفرانس یکی از نقدهای مهمی است که به آن وارد است. این نخستین باری نیست که سوریه از چنین اجلاس هایی حذف می شود. پیش از این نیز در اجلاس «شام جدید» که با حضور مصر و اردن و عراق برگزار شد، از سوریه برای حضور در این اجلاس دعوت نشده بود.

عدم توجیه حضور فرانسه در یک کنفرانس منطقه ای

۳-  این کنفرانس طبق پروتکل های اعلام شده، کنفرانس کشورهای همسایه است. لذا حضور پررنگ فرانسه و رفتار و سخنان مکرون که گویا عراق جزو مستعمره های فرانسه است، هیچ توجیهی نداشت.

۴-  رقابت انگلیس و فرانسه برای پُر کردن جای آمریکا پس از خروج از منطقه کاملا آشکار است. به خصوص اینکه ممکن است خروج آمریکا از عراق همانند خروج آنها از افغانستان ناگهانی و غافلگیر کننده باشد.

۵- در حقیقت این کنفرانس یک کنفرانس آمریکایی در بغداد بود که آمریکا از طریق آن به شرکای منطقه ای خود، به ویژه اسرائیل،  تضمین داد که امنیت و منافع آنها در منطقه و عراق محفوظ خواهد ماند.

تلاش برای وابسته کردن عراق به کشورهای عربی سازشکار

۶- به نظر می رسد که مکرون در این سفر به عراق در حال نمایش قدرت و روابط خود با آمریکا بود، تا آمریکا از میان انگلیس و فرانسه، مکرون را به عنوان جانشین خود در عراق انتخاب کند.

۷-  این کنفرانس تلاشی برای وابسته کردن عراق (از نظر اقتصادی و سیاسی و انرژی) به کشورهای عربی نزدیک به اسرائیل و دور کردن عراق از چین و روسیه و «سازمان همکاری شانگهای» و «راه ابریشم» است که ایران نیز به زودی به آن خواهد پیوست.

۸- تلاش آمریکا (به واسطه عراق) برای حضور جمهوری اسلامی در این کنفرانس، حامل پیامی به همپیمانان واشنگتن در منطقه است مبنی بر اینکه روابط ایران و عربستان رو به بهبودی است.

۹-  هدف اصلی آمریکا از ارسال این پیام های اطمینان بخش به کشورهای همپیمان، خروج آرام از منطقه و تمرکز بر درگیری با چین است.

نتایج کنفرانس بغداد با تغییر دولت موقت تقریبا پوچ است

۱۰-  با تغییر ساختار قدرت در عراق، نتایج این کنفرانس نیز فراموش خواهد شد. زیرا هم پارلمان وهم دولت کنونی پس از انتخابات تغییر خواهند کرد، و تقریبا می توان قاطعانه پیش بینی کرد که دولت و پارلمان بعدی به مصوبات و نتایج این کنفرانس هیچ تعهدی نخواهند داشت. به خصوص اینکه مصوبات این کنفرانس تقریبا هیچ یک از مشکلات عراق را حل نمی کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha