پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مهدویت

حوزه/ امام جمعه موقت اصفهان گفت: چله گرفتن جزء دستورات دین نیست؛ از ما پاکی باطن خواسته‌اند و امام زمان(عج) فرموده اند «شما خود را بسازید ما به سراغ شما خواهیم آمد، نیازی به این چله‌نشینی‌ها نیست».

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه عزای حسینی در مسجد صاحب‌الزمان (عج) اصفهان پیرامون تشرف پیرمرد قفل‌ساز خدمت امام زمان (عج) از کتاب فواید و اسرار وجود حضرت ولی‌عصر (عج)، اظهار کرد: نقل است دانشمندی اصراری بر دیدار امام زمان داشت و روش‌های مختلفی را چون چله‌نشینی را امتحان می‌کرد.

وی ادامه داد: به هر حال توفیق شرف یابی خدمت امام زمان را نداشت ولی به دلیل ریاضت‌هایی که کشیده بود به مکاشفاتی دست‌یافته بود، بالاخره تأخیر در دیدارها مصلحت‌ها است، لذا نه دیدار دلیل بر تقرب کافی و کامل است و نه تأخیر دلیلی بر دوری بودن از خدا است که همگی مصلحت‌هایی است که در سوره جمعه بیان شده است.

عضو خبرگان رهبری بیان کرد: این دانشمند در چله‌نشینی آخر خود، به سمت پیرمرد قفل‌سازی در بازار شهری هدایت شد که امام زمان (عج) در آنجا حضور داشتند و با آن پیرمرد مراوده می‌کردند.

وی اذعان کرد: در حین این تشرف، پیرمرد قفل‌ساز معامله‌ای با خانمی در بازار انجام می‌دهد که رعایت انصاف در این معامله بی‌بدیل بود و امام زمان این رفتار با انصاف پیرمرد را برای آن دانشمند و عالم در حین کسب روزی مثال می‌زند و سپس به عالم می‌فرماید، «شما خود را بسازید ما به سراغ شما خواهیم آمد، نیازی به این چله‌نشینی‌ها نیست»

امام‌جمعه موقت اصفهان اذعان کرد: رعایت انصاف در کاسبی و انجام معامله مسئله مهمی است، انسان منصف کریم است، کسی که منصف باشد شخص زیرکی است، این در حالی است که بعضی بی‌انصافی در معامله را نشان زیرکی می‌دانند، تابلوی زیرکی و هشیاری شخص انصاف او است، اگر می‌خواهید دانایی کسی را مورد سنجش قرار دهید انصاف او را ببینید.

وی با بیان اینکه در این داستان چندین نکته قابل‌ذکر است که برای ما درس محسوب می‌شود، گفت: قفل‌ساز به آن پیرزن گفت شما مسلمان هستی و من هم ادعای مسلمانی دارم. این دَرسی برای همه ما است که در برخورد با دیگران سفارش هم شده خود را کوچک بشماریم.

آیت‌الله مهدوی تصریح کرد: در روایتی امام سجاد علیه‌السلام، نحوه برخورد با دیگران را اینگونه شرح می‌دهند که مردم سه دسته هستند «یا بزرگتر از تو هستند که با توجه به عمری که بیشتر از تو داشته، اعمال خوب بیشتری انجام داده است، یا کوچکتر از تو هستند که قطعاً گناهان کمتری در طول عمر خود نسبت به تو انجام داده و یا اینکه سنش با تو مساوی است که در این حالت هم تو گناهان خود را می‌دانی ولی به گناهان او آگاه نیست، پس خود را از همه کوچکتر بدان.»

وی تاکید کرد: البته در عین‌حال که از لحاظ عقیده، مؤمن باید خود را کوچک بشمارد، اما باید تلاش کند در عمل بهترین افراد باشد و این منافاتی با کوچک شمردن ندارد.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: این عالم برای اینکه خدمت امام زمان(عج) مشرف شود، مدت‌ها مشغول ذکر و چله‌نشینی بود و اعمال مختلفی انجام داده بود، اما چیزی که خیلی مهم است رعایت انصاف در زندگی و در ارتباط با مردم است.

وی ابراز کرد: چله گرفتن جزء دستورات دین نیست؛ از ما پاکی باطن خواسته‌اند و همین که این قفل‌ساز در خرید قفل این پیره‌زن انصاف را رعایت می‌کند؛ خود امام زمان مشتاق دیدار او می‌شود، حضرت هم در ادامه فرمودند شما عمل کنید و مسلمان باشید تا بتوانیم همکاری کنیم.

استاد حوزه با تاکید بر اینکه چه کنیم تا «خیرالبریه» شویم و از یاران امام زمان ارواحنافداه شویم؟ افزود: حضرت می‌فرمایند از بین همهٔ افراد این شهر، من این پیرمرد را انتخاب کردم؛ چون خدا را می‌شناسد، این پاکی درون خیلی مهم است.

وی ادامه داد: قرآن بهترین بندگان و خیرالبریه را اینگونه معرفی می‌کند: «ان الذین آمنوا و عملوا الصاحات» کسانی که اهل سبقت در کار خیر هستند و یکی از مصادیق سبقت به خیر، نماز شب است، این بیداری سحرگاهی رمز است؛ یاران امام زمان اهل نماز شب هستند و پاکی درون دارند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پرهیز IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    2 0
    دوست دارم مولایم حجه ابن الحسن(ع) دستم را بگیرد و بشناسمش و چهره ی دلربای ان امام برگزیده که نور خداست-دست خداست -امام جن و انس است- حجه الله است را ببینم یا رب من این لیاقت را ندارم ولی خدایا تو را به نور اسم اعظمت قسمت می دهم همان اسمی که با ان آتش نمرود بر ابراهیم (ع) سرد شد-به برکت ان اسم نیل شکافته شد- به عظمت آن اسم معجزات پیامبران انجام می گرفت این لیاقت رابه من بده...همانطور که به (حر بن ریاحی )لیاقت دادی که امام خود را بشناسد و ببیند و جان در گرو ان امام بگذارم