سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
دفاع از پایان نامه

حوزه/ طلبه مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین از پایان نامه خود با عنوان «تحلیل روش استدلالات سیدمرتضی در امر امامت و ولایت»، دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، رضوان حلاجی، طلبه مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین از پایان نامه خود با عنوان «تحلیل روش استدلالات سیدمرتضی در امر امامت و ولایت»، با داوری حجت الاسلام جعفر شانظری دفاع کرد.

حلاجی در دفاع از پایان نامه خود گفت: از آنجا که امامت نقطه کانونی مکتب تشیع به حساب می آید، متفکران و عالمان شیعه کوشیده اند ضمن ارائه استدلالهای گوناگون، این امر را به اثبات برسانند. سید مرتضی علم الهدی از جمله مشهورترین متکلمان و فقیهان شیعه است که در این راه قدم برداشته است.

وی ادامه داد: سید مرتضی همچون  دیگر متکلمان برای اثبات ضرورت وجود امام معصوم و ویژگی و صفات امام، افزون بر دلیل هایی که از قرآن و سنت ارائه داده، از اجماع و استدلال عقلی نیز بهره جسته است.

حلاجی گفت: در این پایان نامه، تبیین و بررسی و تحلیل استدلالهای سید مرتضی در امر ولایت و امامت از نظر ماده (آیات قرآن،  استناد به سخن معصوم، اجماع قضایای مشهور و برهان فلسفی و کلامی) و صورت (قیاس اقترانی، قیاس استثنایی، استقرا و تقسیم و ....) مورد نظر می باشد.

وی با بیان مراحل پایان نامه گفت: در مرحله اول، استدلال های سید مرتضی در کتب کلامی از جمله رسائل و الشافی جمع آوری و مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. در مرحله دوم، استدلالها تبیین شده و به نقد و ارزیابی آن همت گماشته خواهد شد.

 حلاجی اظهار کرد: در این رساله موضوعات در اصل امامت، در یک تقسیم بندی کلان به چند دسته تقسیم شده است: تعریف امامت، ضرورت و وجوب امامت، صفات و شئون امام و نهایتا تعیین مصادیق امامت.

وی گفت: سید مرتضی برای اثبات ضرورت وجود امام به قاعده لطف به دو گام مهم و اساسی تمسک جسته است. گام اول، اثبات قاعده لطف و گام دوم، اثبات اینکه وجود امام معصوم یکی از مصادیق این قاعده است. همچنین با اثبات شئون و صفات، وجوب امامت را بصورت مصداق مطرح نموده است. به همین منوال در این پایان نامه استدلال های سید مرتضی جمع آوری و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha