پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
جواد عليپور

حوزه/ کارشناس رسانه با اشاره به اینکه نگاه واقع بینانه و شناخت و آگاهی نسبت به تغییرات اجتماعی و تاثیرات فضای مجازی بر جامعه ی مخاطبان ضروری است، گفت: باید نگاهی همه جانبه وچند وجهی به این مقوله داشته باشیم و فرصت ها و آسیب ها در نظر گرفته شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام محمد جواد علیپور، در وبینار بررسی ساختاری شبکه های اجتماعی با نگاهی به مستند «معضل اجتماعی» که به همت واحد فرهنگی تربیتی مرکز آخوند خراسانی و اداره  فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد با تاکید بر ضرورت نگاه واقع بینانه و شناخت و آگاهی نسبت به تغییرات اجتماعی و تاثیرات فضای مجازی بر جامعه ی مخاطبان، گفت: اگر امروز بخواهیم یکسویه و به دلیل آسیب هایی که این شبکه ها به مخاطب وارد کرده اند آنها را نفی و ممنوع اعلام کنیم کار درستی نکرده ایم بلکه باید با توجه به فواید بسیار فضای مجازی و شبکه های اجتماعی باید نگاهی همه جانبه وچند وجهی به این مقوله داشته باشیم و فرصت ها و آسیب ها در نظر گرفته شوند.

وی در ادامه با اشاره به مستند معضل اجتماعی که توسط نتفلیکس ساخته شده است، ابراز کرد: سالهاست افرادی که دغدغه ی دین و فرهنگ و اخلاق جامعه را دارند در خصوص محتوایی که به صورت کنترل نشده در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به جامعه ارائه می شود، نظرات و انتقاداتی وارد می کنند که گاهی با مقاومت و حتی برچسب های تحجر و جمود مواجه می شوند، اما شما در این فیلم مشاهده می کنید که مدیران ارشد و سازندگان و موسسین این شبکه ها نکات بسیار قابل تاملی را مطرح می کنند که باید تمام افراد جامعه و کاربران این شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نسبت به آن آگاهی کامل داشته باشند.

این کارشناس رسانه با اشاره به حساسیت و جدی بودن روزافزون معضلات فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، گفت: تکنولوژی های مختلف از روزی که کشف شدند و در خدمت انسان قرار گرفتند باعث تغییرات محسوسی در زندگی بشر شده اند که برخی از این تغییرات مثبت و برخی منفی ارزیابی می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه مستند «معضل اجتماعی» بر اساس مصاحبه‌هایی از کارکنان ارشد شرکت‌هایی مثل توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و ... ساخته شده، یادآور شد: سازندگان این فیلم(که مدیران و موسسان برخی از این شبکه ها هستند) نیز به مشکلاتی رسیده اند که اسم مشخصی نمی توانند برایش انتخاب کنند، اما از آنجا که انسان های هوشمندی هستند کاملا درک می کنند که تغییراتی به وجود آمده و این تکنولوژی های نوین سبک زندگی ما را تغییر داده و می دهند.

حجت الاسلام علیپور با بیان اینکه به زبان ساده از دیدگاه غول های بزرگ رسانه ای، انسان ها محصولاتی هستند برای تجارت، ابراز کرد: در بخش دیگری به صورت شفاف بیان می شود که اینها شبکه اجتماعی نیستند بلکه "business plan" هستند که به صورت بسیار نرم و نامحسوس در ارتباطات بین فردی تغییراتی ایجاد شده است و با انسان هایی مواجه هستیم که معناهای کلمات را رسانه برایشان رقم  می زند و بسیاری از معانی به صورت ماهرانه، نامحسوس و موذیانه در این میدان دچار تحول شده است.

وی ادامه داد: در مستند «معضل اجتماعی» بیان می شود که تنها در دو صنعت مواد مخدر و شبکه های اجتماعی هست که مخاطبین (user)یوزر نامیده می شوند. همچنین و در کمال ناباوری اینکه ما موش آزمایشگاهی هستیم، شاید هم زامبی!! از دیگر نکاتی است که بدان اشاره می شود.

کارشناس این نشست با بیان اینکه متاسفانه در مستند «معضل اجتماعی» این اعتراف تلخ بیان می شود که رسانه ها به دنبال نقطه ضعف و پاشنه ی آشیل در روانشناسی هستند و هویت انسان ها را نشانه می گیرند و درنهایت آنها را خالی تر و پوچ تر رها می کنند، گفت: تحقیقات دانشگاه ام آی تی می گوید که خبرهای دروغ ۶ برابر زودتر از خبرهای واقعی در شبکه های اجتماعی منتشر می شوند و این شبکه ها بافت جامعه را فاسد می کنند و دمکراسی را به خطر می اندازند.

وی با اشاره به اینکه البته مستند «معضل اجتماعی» نیز مانند بسیاری از سایر فیلم هایی که در آمریکا ساخته می شود از توهم توطئه خالی نیست و انگشت اتهامات خود را به سوی روسیه و چین دراز می کند، اظهار کرد: از دیگر نکات مهمی که فیلم به آنها اشاره می کند این است که بر خلاف تصور این شبکه های اجتماعی هستند که کاربران خود را برنامه ریزی می کنند و برای آنها ذائقه سازی انجام می دهند و در همین راستا ممکن است ما در آینده با جنگ های شهری و نابودی تمدن بشری روبرو شویم!!

حجت الاسلام علیپور افزود: واقع گرایی و داشتن نگاه و تفکر انتقادی ضروری ترین ابزاری است که مخاطب شبکه های اجتماعی و رسانه های نوین باید آن را دارا باشد در غیر این صورت تبدیل به چیزی می شود که صاحبان قدرت و ثروت که پشت این شبکه ها هستند، می خواهند.

وی خاطر نشان کرد: ما با نسل های نو دچار چالش شده ایم و هر روز این چالش ها بیشتر می شود؛ این چالش مربوط به فاصله ای است که بین فضای ذهنی ما و بچه های ما و نسل نو ایجاد شده و فکر می کنم ما به عنوان نسلی که دوران بی رسانه بودن را تاحدی تجربه کرده ایم باید از تمام نوستالژی هایی که درک کرده ایم و برای نسل های آینده ی ما تکرار نخواهد شد، دست به تجربه نگاری بزنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha