چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
دفاعیه

حوزه/ طلبه مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین(ره) اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان موضوع: «حقیقت مراتب و سعادت انسان از منظر ملاصدرا و شیخ اشراق» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، فاطمه توکلی، طلبه رشته فلسفه اسلامی، مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین(ره) اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان «حقیقت مراتب و سعادت انسان از منظر ملاصدرا و شیخ اشراق» با راهنمایی مجتبی سپاهی و داوری حجت الاسلام جعفرشانظری دفاع کرد.

فاطمه توکلی در دفاع از پایا نامه خود گفت: سعادت و تکامل دو هدفی است که هر انسانی در طول زندگی اش به دنبال به دست آوردن آن‌هاست. گویا سعادت طلبی و تکامل خواهی، خواهش‌ هایی فطری است که در ذات تمام انسان­ها به نوعی وجود دارد. اما سوال مهمی که مطرح می‌ شود این است که تعریف سعادت و تکامل چیست و راه‌های رسیدن به آن‌ها و همچنین موانع موجود بر سر راه آن‌ها چیست؟ این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی، به حقیقت مراتب و سعادت انسان  از منظر ملاصدرا و شیخ اشراق می ­پردازد.

وی ادامه داد: با توجه به این که ملاصدرا و شیخ اشراق، دو شخصیت بزرگ و تاثیرگذار در فلسفه و عرفان هستند این بحث از دیدگاه این دو مطرح می­ شود تا زوایای پنهان بحث بیشتر مشخص شود.  منظور از سعادت از دیدگاه ملاصدرا وجود و ادراک آن است و مراتب سعادت همان شدت و ضعفی است که با وجود (بنابر اصل تشکیک وجود ملاصدرا) از آن برخوردار است و انسان(بنابر اصل حرکت جوهری ایشان) هرچه نیروی ادراکی قوی تری را در خود تقویت کند می تواند وجود قوی‌تری را ادراک کند و از مراتب بالای سعادت بهره‌مند شود. و از نظر شیخ اشراق، ایشان نور و رسیدن به عالم انوار را سعادت و هدف انسان مطرح کرده است و سعادت را دارای مراتب می داند و می گوید نفس ناطقه با تجرد از مواد جسمیه و بهره گیری از قوای قهریه و حبیه به کمال مطلوب خود دست پیدا می‌کند.

توکلی گفت: هر نوری نسبت به ماتحت خودش قهر و به مافوق خودش محبت دارد به خاطر همین نور مدبر اسفهبدی برای دستیابی به این مراتب کمال بر خود واجب می‌داند که بر ظلمات بدنی با قهر و قوت غضبیه تسلط داشته باشد و در رابطه با انوار عقلیه عشق و محبت داشته باشد و چنین صفتی او را به سعادت می رساند.

طلبه مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین(ره) اصفهان اظهار کرد: دستاورد مورد نظر تحقیق، تعقل گرایی، معرفت افزایی و توجه به نفس است انسان باید بدانند که برای رشد و رسیدن به کمال و سعادت نهایی باید فرهنگ و سبک زندگی اش را بر این اساس قرار دهد و به این باور برسد که برای رسیدن به سعادت باید از نظر وجودی افزایش پیدا کند و برای دستیابی به آن باید در دو بعد عملی و نظری تلاش کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha