جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فاطمه محدثه-یاریان

حوزه/ اولین جلسه از «دوره مهارت تألیف کتاب» در مدرسه علمیه فاطمه محدثه (س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه در اصفهان،  زهرا یاریان در «دوره مهارت تألیف کتاب» که ویژه طلاب و دانش‌آموختگان مدرسه فاطمه محدثه سلام الله علیها برگزار شد،  با مطرح نمودن مسئله‌ی شناخت نقش‌ها و مسؤلیت‌هایی که به عهده می‌گیریم، گفت: شناخت نقش و وظایف مربوط به خود، یکی از مسائلی است که ما را در ایفای بهتر نقش یاری می نماید. چه بسا می توان گفت شناخت نقش و شناخت اثری که ما بر این عالم می گذاریم، از خودِ نقش و ایفای آن مهم تر است. بر این اساس، همه‌ی انسان‌ها در این عالم نقشی دارند که باید آن را به خوبی بشناسند و به آن عمل کنند.

وی در ادامه روش شناخت نقش  خود را بیان کرد و افزود: نقش واقعی، آن چیزی است که سعادت و سربلندی ما در دنیا و آخرت به همراه دارد. انسان برای شناخت نقش خود، ابتدا لازم است خود را بشناسد و برای این شناخت باید در میان آیات و روایات و الگوهای انسان کامل که همان چهارده معصوم علیهم السلام هستند، جستجو نماید.

استاد حوزه خواهران، با بیان حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ثمراتی برای حب اهل بیت علیهم السلام برشمرد و اذعان داشت: حب اهل بیت علیهم السلام  موجب ده خصلت در انسان مومن می شود که اولین آن، زهد و پارسایی است. کسی که با حب ائمه علیهم السلام به سراغ نویسندگی برود، بیشتر از آنکه به دنبال کسب درآمد باشد، در پی رضایت امام خویش خواهد بود.  

وی، دومین ثمره ی حب اهل بیت علیهم السلام را حرص و اشتیاق در عمل دانست و بیان داشت: در این روایت، حرص به معنای اشتیاق است. اگر برای رضایت امام زمان (عج)  به دنبال ترویج دین باشیم، ناخودآگاه، به عمل و کار شبانه روزی مشتاق خواهیم بود و برای زمینه سازی امر ظهور، به صورت بی وقفه تلاش خواهیم کرد.

یاریان، سومین ویژگی و ثمره‌ی حب اهل بیت علیهم السلام را تقوای در عمل دانست و گفت: تقوا در نویسندگی سبب می شود هر مطلبی را ننویسیم و تنها با مطالعه ی زیاد و غور در منابع علمی شروع به نوشتن نماییم، با وجود چنین خصلتی، امانت داری و انصاف در بیان مطالب دیگران رعایت می شود.

پژوهشگر حوزوی، با بیان ویژگی رغبت در عبادت، به عنوان یکی دیگر از ثمرات حب اهل بیت علیهم السلام افزود: نویسنده‌ای که خودش، رغبت و میل به عبادت دارد، حتی با قلم خویش نیز می تواند در مخاطبانش، این میل و رغبت را ایجاد نماید. همچنین نشاط در عبادت به نویسنده کمک می کند که از سکوت و معنویت شب برای فراغت و آسودگی ذهن کمک بگیرد، همان گونه که بسیاری از کتاب‌های علمای بزرگ در اسحار و یا در نیمه‌  های شب، نگاشته و تألیف شده است.

وی، حفظ اوامر و نواهی الهی را یکی دیگر از ثمرات حب اهل بیت علیهم السلام دانست و تصریح کرد: کسی که دغدغه ی دین و ترویج شعائر الهی را داشته باشد، اهل حب دنیا و دلبستگی به آن نخواهد بود. شیخ صدوق رحمة الله علیه در کتاب «ثواب الاعمال و عقاب الاعمال» با بیان پاداش و عقوبت عمل، به خوبی به این خصلت جامه ی عمل پوشانید و حق نویسندگی را به شایستگی به جا آورد.  

یاریان، با بیان سخاوت و بخشندگی، به عنوان یکی دیگر از موارد ثمره‌ی حب اهل بیت علیهم السلام، گفت: سخاوت و بخشندگی، سبب می شود نویسنده، برای نشر معارف الهی کتاب تألیفی خود را با کمال میل و بدون چشمداشت در اختیار دیگران قرار دهد.

 پژوهشگر حوزوی، با یاد نمودن از غربت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و تشویق طلاب به کار مخلصانه برای ایشان، وظیفه و مسئولیت اساسی را در ارتباط با کودکان اعلام نمود و خاطر نشان کرد: با تألیف کتاب هایی در زمینه ی غزوات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می توان شعائر اسلام را به کودکان آموزش داد و به یقین، این مهم، به عهده ی کسانی است که به ندای غربت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف پاسخ دهند و طلایه دار سربازی برای ایشان باشند.

وی در ادامه با  استناد به کتاب های «مکیال المکارم» و «کمال الدین و تمام النعمه»، بیان داشت: وجه تشابه این دو اثر گرانقدر، دستور و فرمایش مستقیم امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برای تألیف آن ها است. مولفین این دو کتاب، انسان‌های وارسته‌ای بودند که با تهذیب خود توانستند رضایت امام عصر خویش را جلب و با اذن ایشان، شروع به تالیف کتاب نمودند. با وجود چنین الگوهایی، ثابت می‌شود که ما نیز می‌توانیم با تآسی به آن بزرگواران با تهذیب و تزکیه‌ی خویش، دست به قلم شویم و موجبات شادی قلب امام زمان اروحنا له الفداء را در عصر پر مخاطره‌ی غیبت فراهم نماییم.

استاد حوزه خواهران در پایان  به مراحل مقدماتی تدوین کتاب اشاره کرد و اذعان داشت: گام اول برای تالیف و نگارش، انتخاب موضوع به صورت محدود و جزئی است و گام دوم نیز، مطالعه‌ی وسیع، پیرامون آن موضوع خواهد بود. مطالعه‌ی زیاد، خود شامل زیرمجموعه‌های فراوانی مانند: فن موضوع یابی، فن طرح نامه نویسی، فن فیش برداری، فن منبع یابی، فن پاراگراف نویسی و ... می شود. همچنین در کنار مطالعه‌ی وسیع، لازم است با اهل فن نیز مشورت نماییم و از تجارب آنان بهره‌مند شویم. مشاوره با افراد متخصص در این زمینه، باعث می شود خطا، دوباره کاری و موازی کاری به شدت کاهش یابد.   

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha