جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
النفیسه اصفهان

مدیر مرکز تخصصی النفیسه اصفهان، یکی از اهداف و سیاست گذاری های حوزه های علمیه را انتخاب اساتید برجسته از لحاظ اخلاق عملی و علمی بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، ملیحه صباغان، مدیر مرکز تخصصی النفیسه اصفهان، در جمع کارکنان و طلاب این مرکز داشتن اخلاص، انگیزه و هدف را از الزامات طلبگی دانست و گفت: افرادی که بدون هدف، انگیزه و اخلاص در این مسیر گام بر می دارند سودی نخواهد برد و موجب هدر رفتن سرمایه عمر آنها خواهد شد.

وی با استناد به روایت امام صادق علیه السلام در اهمیت علم آموزی گفت: مَن تَعَلَّمَ العِلمَ و عَمِلَ بِهِ و عَلَّمَ للّه، دُعِیَ فی مَلَکوتِ السَّماواتِ عَظیما، فقیلَ : تَعَلَّمَ للّه ِ، و عَمِلَ للّه، و عَلَّمَ للّه ِ هر که برای خدا علم بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران آموزش دهد، در ملکوت آسمانها به بزرگی یاد شود و گفته آید: برای خدا آموخت، برای خدا عمل کرد و برای خدا آموزش داد!

مدیر مرکز تخصصی النفیسه اصفهان، با بیان این نکته که نباید جوینده و طالب علم به دنبال اهداف مادی باشد اذعان کرد: از منظر اسلام طالب علم دارای انگیزه الهی است و نباید هدف جاه طلبی، شهرت و فخر فروشی باشد که همه این موارد آفت علم آموزی به حساب می آیند.

صباغیان، انتخاب اساتید برجسته از لحاظ اخلاق عملی و علمی را از اهداف و سیاست گذاری های حوزه بر شمرد و گفت: طالب علم جهت دریافت علوم انسانی و معرفتی به دنبال استاد برجسته و مبرز است تا بتواند روح،  فکر و عقل خود را همچون زمینی مستعد در اختیار او قرار دهد و شناسایی این اساتید از اهداف حوزه است.

وی در ادامه جایگاه و مقام استاد را رفیع و مهم برشمرد و تاکید کرد: تواضع و فروتنی در برابر استاد امر بسیار مهمی است که باید از طرف طلاب رعایت گردد و اگر در مباحث مطرح شده حتی ایرادی به کلام استاد وارد است این امر باید با احترام و فروتنی شاگرد مطرح شود.

مدیر مرکز تخصصی النفیسه اصفهان، التزام و مقید بودن به شعائر دینی را از اولین شاخصه های اخلاقی و رفتاری طلبه در حوزه فردی برشمرد و در ادامه گفت: توجه به قرآن نخستین و اساسی ترین ماده درس هر طلبه است که باید با آن انس بگیرد و در عمل به آن کوشا باشد،  در مرحله بعدی با اهتمام و توجه به احادیث حضرات معصومین از نورانیت این احادیث بهره مند شود.

وی در ادامه: تلاش برای برطرف کردن رذائل اخلاقی، حسن خلق، عزت نفس، همت بلند در مسیر علم آموزی، پاکیزگی و آراستگی ظاهر را از شاخصه های بعدی طلبه برشمرد و گفت: رعایت تمام این موارد برای یک طلبه لازم است و وی در جامعه به عنوان یک الگو برای عموم بشمار می رود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha