جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جهاد سازندگی

حوزه/ جهاد سازندگی یکی از الگوهای موفق حکمرانی با مدد گرفتن از توان و ظرفیت عظیم مردم در مسیر خدمت به آن ها به ویژه اقشار محروم و کم برخوردار بوده و احیای این تجربه موفق در گام دوم انقلاب باید با توجه به شرایط و اقتضائات امروز جامعه هر چه سریع تر رنگ و بوی عملیاتی به خود بگیرد.

خبرگزاری حوزه/ اهتمام ویژه رئیس جمهور و معاون اول وی در روزهای اخیر در راستای احیای جهاد سازندگی بی شک در مقطع زمانیِ فعلی که کشور نیازمند تسریع در روند عمران و آبادانی کشور و خدمت رسانی قوی تر در جهت محرومیت زدایی به ویژه با محوریت روستاهاست، خبر بسیار خوب و مسرت بخشی به شمار می رود که به خصوص در گام دوم انقلاب می تواند سرمنشأ بسیاری از تحولات مؤثر و پویا در جهت سازندگی ایران اسلامی باشد.

البته آن چه مسلم است این که به جهت وجود روحیه انقلابی و بسیجی، حرکت جهادی در کشور با وجود ادغام جهاد سازندگی در وزارت کشاورزی، تعطیل نشد که این را البته مرهون هدایت ها و نیز حمایت های بی دریغ رهبر فرزانه انقلاب اسلامی از جهادگران و مجموعه های جهادی هستیم، با این حال تأثیرات حذف این نهاد انقلابی را کمابیش می توان در طول این سال ها نظاره کرد.

به تعبیر رئیسی در شرایط کنونی باید با استفاده از تجربیات گذشته و در بستر گام دوم انقلاب، در راستای احیای مأموریت‌های جهاد سازندگی به منظور رفع ریشه‌ای مشکلات روستاها و مناطق محروم و احیای اقتصاد روستا حرکت کنیم که تحقق این مهم البته مستلزم، حمایت های دولتی و حاکمیتی است.

با این حال باید توجه داشت که مهم تر از ایجاد سازوکارهای سازمانی و اداری، داشتن روحیه جهادی و انقلابی در بین همه مسئولان و مدیران دولتی است که به شکلی مستمر می بایست این مسأله با جدیت حفظ و تقویت شود و این که به تعبیر رسای مقام معظم رهبری، فعالیت‌های جهادی با محوریت جهاد سازندگی همچون دهه نخست انقلاب می بایست مردم‌محور و برپایه فعالیت‌های مردمی باشد.

آن گونه که بسیاری از دلسوزان و متخصصان امر بیان می دارند، جهاد سازندگی یکی از الگوهای موفق حکمرانی با مدد گرفتن از توان و ظرفیت عظیم مردم در مسیر خدمت به آن ها به ویژه اقشار محروم و کم برخوردار بوده و این تجربه موفق در گام دوم انقلاب باید با توجه به شرایط و اقتضائات امروز آن چنان عملیاتی شودکه بار دیگر زمینه رضایت خاطر محرومان و از جمله روستانشینان و حاشیه نشینان کشور را فراهم نماید.

از سوی دیگر آن چه مسلم است این که در سایه فعالیت جهاد سازندگی و به تبع آن تقویت اقتصاد روستا زمینه لازم برای کاهش مهاجرت از روستا به شهر و همچنین کاهش آسیب های اجتماعی در حاشیه شهرها مهیا می شود و به این وسیله بار سنگینی از دوش مجموعه دولت و حاکمیت از بابت تبعات گسترش حاشیه نشینی و آسیب های آن برداشته می شود.

ان شاءالله به شرط حیات در آینده درباره مهم ترین بایسته ها و ضرورت های احیای این نهاد موفق انقلابی بیشتر خواهیم گفت و نوشت؛ اما آن چه در این مجال ضروری است این که باید فراست و هوشمندی دولت سیزدهم در این امر مهم را به فال نیک گرفت و برای مدیران و مسئولان عالی دولت در اجرای این مأموریت، آرزوی موفقیت نمود.

سیدمحمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علي اصغر كريمي IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 0
    شيوه جهادي بايد تدوين شود . شيوه جهادي مردمي دانش بنيان همان جوهره جهاد سازندگي است. در اين شيوه بجاي سرمايه و ماده پرستي به اصالت علم و دانشمندان خداترس اعتقاد است. در شيوه جهادي كار براي رضايت خداوند است. خدمت به محرومان و متسضعفان به نيت قربت الي الله است. قانون برنامه وبودجه بايد شيوه جهادي را به رسميت شناخته و مورد حمايت قرار دهد. قوانين كشور بايد با شيوه جهادي همخواني داشته باشد. قانون مناقصات - قانون تجارت -قانون مديريت خدمات كشوري - نظام فني اجرايي كشور ......... همه قوانين بايد مروج شيوه جهادي باشد. دولت مكلف شود همه حوزه ها از جمله اقتصاد را به جبهه جهادي واگذار نمايد. عمران - صنعت - نفت - تجارت - معدن - بانك - كشاورزي ..... آموزش ..... با شيوه همه با هم جهاد سازندگي شكوفا شود ان شاءالله