پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حکیم

حوزه/ محمد علی الحکیم گفت: انتخابات پارلمانی عراق بدون کوچکترین اتفاق امنیتی و تروریستی انجام شد، اما نسبت مشارکت در انتخابات محدود بود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، کمیسیون عالی انتخابات عراق در بیانیه ای اعلام کرد که براساس نتایج اولیه میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی ۴۱ درصد بوده است. بر اساس نتایج اعلام شده، بالاترین میزان مشارکت در استان دهوک با ۵۴ درصد و کمترین در بغداد با میانگین ۳۲ درصد بوده است.

در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با محمد علی الحکیم کارشناس عراقی و سردبیر خبرگزاری النخیل به گفت و گو پرداخته است.

محمد علی الحکیم کارشناس عراقی در گفت و گو با خبرنگار بین الملل حوزه با اشاره به اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق و میزان مشارکت اعلام شده گفت: اگر چه کمیسیون عالی انتخابات عراق در بیانیه ای اعلام کرد که براساس نتایج اولیه میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی ۴۱ درصد بوده است، اما برخی در عراق این رقم اعلام شده را با توجه به مشاهدات میدانی باور نمی کنند  و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و خبرنگاران این رقم صحیح نیست.

وی ادامه داد: هیج صف طولانی و یا جمعیت زیادی در طول برگزاری  انتخابات تشکیل نشد و مردم از اعلام این آمار بهت زده هستند.

تغییر در پارلمان آینده عراق موضوعی فرعی خواهد بود

کارشناس عراقی با اشاره به رایزنی هایش با برخی مسئولین عراقی گفت: خبرنگاران خارجی که تعدادشان بیش از ۵۰۰ خبرنگار بود و برخی از رسانه ها میزان مشارکت در انتخابات را بسیار کم توصیف کردند.

این کارشناس با اشاره به  گفت و گو هایی که با تعدادی از رسانه های عراقی، سوری و فلسطینی و یمنی و ایرانی پیرامون انتخابات عراق داشته، گفت : انتخابات پارلمانی عراق از صبح زود بدون کوچکترین اتفاق امنیتی و تروریستی انجام شد، اما نسبت مشارکت در انتخابات بسیار محدود و حدود ۳۰ درصد بود، آن هم  با وجود دعوت های متعدد برای مشارکت در انتخابات به مدت یک ماه، نتیجه مورد نظر را در بر نداشت.

الحکیم تصریح کرد: همه شاخص ها نشان می دهد که تغییر در پارلمان آینده عراق موضوعی فرعی و حاشیه ای خواهد بود و نیروهای سنتی قوی بر صحنه سیاسی کشور تسلط خواهند داشت، به ویژه این که نیروهای سنتی بر صحنه کنونی انتخابات کنترل دارند.

وی ادامه داد: در سایه فقدان عدالت انتخاباتی و همچنین استفاده نیروهای سیاسی از  پول و نهادهای دولتی و در کنار این ها میزان  نا امیدی که بدون شک بر تردید مردم تأثیر می گذارد، تمام این عوامل  منجر به افزایش پیروزی حامیان نیروهای سنتی می شود.

کارشناس عراقی گفت: انتخابات ۲۰۲۱ همان ساختار سیاسی پارلمان های قبلی و رویکرد سهمیه بندی فساد آمیز را با وجود تغییر چهره ها بازتولید می کند و به همین ترتیب، گسترش دو بخشی شدن انتخابات نیز نتوانست موثر باشد تا آنجا که این امر بر مشروعیت نمایندگی اراده مردم و اعتماد مردم به روند سیاسی تأثیر شدیدی گذاشت.

وی در خصوص ویژگی های این انتخابات پارلمانی گفت: ویژگی بارزی که این انتخابات را از انتخابات پیشین  متمایز کرد، شرایط و تغییرات صورت گرفته در منطقه است و علاوه بر آن قانون جدید انتخابات که استانداری ها را بر اساس مناطق و شهرها به دایره انتخاباتی تقسیم و بر  کاندیداتوری فردی تاکید می کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha