جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
طرح تنزيل

یک مربی تدبر در قرآن، گفت: حفظ قرآن مقدمه‌ای برای تدبر در آن می‌باشد و شایسته است حفاظ به شناخت معارف آن نیز بپردازند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام محمدرضا مهریزیان در محفل قرآنی یادبود شهدای مسجد قندوز افغانستان که همراه با تجلیل از ممتازین و اساتید طرح قرآنی تنزیل از سوی معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی این حوزه، به‌صورت حضوری و هم‌زمان برخط (آنلاین) برگزار شد، به مسئله تدبر در قرآن پرداخت و گفت: حفظ قرآن مقدمه‌ای برای رسیدن به معارف قرآن است.

وی ضمن تأکید به نگاه مجموعه‌ای آیات قرآن کریم، به آیه « «أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ؛ آیا در قرآن تدبر نمی‌کنند؟ ( سوره النساء آیه ۸۲) »، اشاره کرد و گفت: چقدر زیباست کسی که در مورد قرآن صحبت می‌کند، از یک آیه نگوید، بلکه از مجموعه‌ی آیات سخن بگوید.

مربی تدبر در قرآن، بابیان اینکه که مقام معظم رهبری، تعابیر مختلفی از حفظ قرآن دارند ازجمله: «والله مکرر اتفاق افتاده که با خودم فکر کرده‌ام و گفته‌ام که اگر ممکن باشد، هرچه دارم، بدهم و حفظ قرآن را بگیرم؛ ولی افسوس که ممکن نیست. در این سن، من دیگر نمی‌توانم قرآن را حفظ کنم.»، گفت: حفظ قرآن مقدمه‌ای برای تدبر در آن می‌باشد و شایسته است حفاظ به شناخت معارف در قرآن نیز بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: با نگاه مجموعه‌ای به آیات قرآن، نکات کلیدی و محوری از آن و همچنین ارتباطات بین آیات به دست آید.

حجت‌الاسلام مهریزیان در ادامه به مثال‌هایی از مجموعه آیات اشاره و ابراز کرد: سوره زلزال در سه بخش حوادث دنیا، روز و نتیجه‌گیری از قیامت است که در سه آیه ابتدایی سوره، حوادث پایان این دنیا، سه آیه‌ی بعدی حوادث آخرت و دو آیه پایانی، نتیجه‌گیری و قیامت را بحث می‌کند.

وی به سوره برائت و جریان نفاق نیز اشاره کرد و گفت: خداوند در سوره توبه که جزو آخرین سوره‌های نازل‌شده بر پیامبر گرامی اسلام (ص) است، دوازده گروه را توصیف می‌کند که با تدبر درآیات آن، به آن‌ها دست می‌یابیم.

مربی تدبر در قرآن، با اشاره به اینکه سوره بقره ۲۹ مجموعه آیات که هرکدام ارتباطات معنایی زیبایی بین یکدیگر دارند، به معرفی زوایای « ام‌الکتاب» پرداخت و تشریح کرد: نکته‌ی تحلیلی سوره حمد، درخواست هدایت است؛ آیات ابتدایی ستایش خدا، بخش دوم از « ایاک نعبد»، نیایش باخدا و آیات پایانی، درخواست هدایت از پروردگار عالم است.

حجت‌الاسلام مهریزیان، ستایش را مقدمه‌ی نیایش برشمرد و خطاب به حافظان قرآن کریم، گفت: قبل از وارد بحث تفسیری شوید، مباحث مجموعه‌ای آیات را بدانید و ترتیب آن‌ها را بررسی کنید.

مربی تدبر در قرآن، تصریح کرد: با شروع حفظ قرآن، تغییر نگاه حافظان مشهود است اما با توجه به اینکه حفظ قرآن، لازم اما کافی نیست. آیات قرآن را همراه با محتوای لفظی و معنایی و همچنین ارتباطات با یکدیگر، حفظ کنید.

وی بابیان اینکه تدبر در قرآن یک مفهوم گسترده از ترجمه تا تفسیر است، در پایان خاطرنشان کرد: بعد از ترجمه قرآن کریم، بهترین گام از فهم نزول آیات، بررسی مجموعه وار آن می باشد که در این زمینه تاکنون بیش از ۱۵جلد کتاب به چاپ رسیده است.

۶۰ کلاس حفظ در طرح تنزیل

 حجت‌الاسلام سید مهدی کاظمی هم در این جلسه گفت: حفظ ۵ ساله قرآن کریم ویژه عموم طلاب برادر و خواهر حوزه علمیه خراسان، توسط اداره قرآن و عترت معاونت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی این حوزه با همکاری مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد و نظارت کلی شورای حفظ قرآن، از بهمن ۹۹ آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه بیش از هزار و ۲۰۰ نفر در حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم، مشارکت داشتند، افزود: حدود ۸۰۰ نفر این طرح را ادامه دادند و طبق برنامه حفظ، هرروز میانگین ۳۵ ختم قرآن برگزار می‌شود و تاکنون ۳ مرحله ارزیابی به‌صورت کتبی از محتوای حفظ و همچنین از اساتید و تمامی اعضا، ارزیابی کمی و کیفی برگزارشده است.

وی افزود: ۶۰ کلاس حفظ در طرح تنزیل فعال است که از این تعداد، ۳۳ کلاس در بخش خواهران و مابقی در بخش برادران است.

حجت‌الاسلام کاظمی اضافه کرد: برگزاری ۱۴ محفل انگیزشی، دوره سطح یک تجوید برای خواهران، دوره‌های معارف قرآن و ...، از دیگر مباحث فوق‌برنامه در طرح تنزیل بوده که تاکنون به اجرا درآمده است.

وی با اشاره به اینکه اساتید همکار در این طرح، طلاب حافظ حوزه علمیه خراسان هستند، تصریح کرد: تاکنون بستر کلاس‌ها به‌صورت مجازی بوده است و با تغییر شرایط کرونایی، برای نحوه‌ی برگزاری کلاس‌های تثبیتی و دوره‌ای، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی می‌شود.

تقدیر از اساتید و فعالان طرح تنزیل قرآنی، بخش پایانی این مراسم بود که با حضور حجت‌الاسلام مهدی مقامی، معاون فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان در سالن اجتماعات ساختمان شماره دو مرکز مدیریت، برگزار شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha