جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دفاعیه

حوزه/ جلسه دفاع از پایان نامه طلبه مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان، با عنوان: «قلمرو مدارا در مناسبات بین المللی در نگاه فقه»، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، جلسه دفاع از پایان نامه فرزانه قربانی، طلبه سطح سه مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان، با عنوان: «قلمرو مدارا در مناسبات بین المللی در نگاه فقه»، با راهنمایی حجت الاسلام دکتر مسعود راعی و داوری حجت الاسلام  دکتر اکبر خادم الذاکرین برگزار شد.

قربانی در دفاع از پایان نامه خود گفت: مدارا در دو بعد فردی و اجتماعی همیشه مدنظر قرار گرفته است. ابعاد پنهان این وضعیت در روابط بین المللی آن هم از منظر فقه ضرورت توجه بدان را مضاعف کرده است. این مفهوم در ادبیات حقوق بین المللی در قالب ادبیاتی مانند صلح و امنیت جهانی تبلور یافته است. از طرف دیگر فقه مجموعه‌ قواعدی است که عملاً بر کلیه جنبه‌های زندگی انسان ناظر است.

وی  ادامه داد: بر این اساس، قواعد مربوط به طرز رفتار دولت‌ها در زمان جنگ و صلح و حالت بی‌طرفی نیز بخشی از فقه را تشکیل می‌دهد، و بدون شک تمامی فقه اسلامی عهده‌دار هدایت رفتار مسلمانان و غیرمسلمانان است و اکنون سؤال آن است که با لحاظ مفهوم فوق مدارا چه جایگاهی در مناسبات بین‌المللی از منظر فقه دارد و رفتار حاکم اسلامی در روابط بین‌الملل نیز بخشی از آن محسوب می‌شود چگونه به تحقق مدارا کمک می‌کند.

قربانی اظهار کرد: ادعا آن است که اجتماعی بودن اسلام ویژگی برجسته‌ای است که می‌توان آن را دارای یک نظام حقوقی کاملاً انسانی ساخته و تلفیق متقابل و تعامل میان این قواعد از حقوق اسلامی نظامی اصیل و کاملاً مستقلی ساخته است که ظرفیت فراوانی برای تحقق صلح دارد.

وی گفت: جهان امروز به ‌سوی پیوستگی پیش می‌رود و ارتباطات گسترش می‌یابد و دنیا دهکده جهانی لقب می‌گیرد پس لازم است که حفظ مصالح انسان و تمدن آن‌ها و هم‌چنین دولت‌ها در پرتو مفهوم و ماهیت مدارا مورد توجه قرار گیرد. نقش دادگاه‌های بین‌المللی در حل ‌و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات و انعقاد معاهدات و حمایت از حقوق بشر چهره دیگری از تحقق مدارا می‌باشد.

طلبه مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان اذعان کرد: با رجوع به آموزه‌های فقهی به دست می‌آید که اصل اولیه در مناسبات بین‌المللی اسلامی مدارا است. منابع فقهی به‌ ویژه قرآن کریم با مبنا قرار دادن مدارا در این حوزه و اصرار بر افزایش آستانه تحمل‌ها، ملت و تمدن‌ها نسبت به یکدیگر، بنیان جدیدی در حوزه و تعاملات جهانی ایجاد کرده است. این تعاملات با پذیرش کرامت انسانی، حفظ حقوق و آزادی‌ها، منع کشتار و رنج بیهوده، منع تجاوز، منع نسل‌کشی، منع جنایت علیه بشریت روند تعالی بخشی جامعه جهانی را در قالب امت واحده مدنظر قرار داده است. همبستگی در سرنوشت احساس پذیرش مدارا در این حوزه می‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha