جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امان الله علیمرادی

«امان الله علیمرادی» نماینده مجلس خبرگان رهبری، محوریت وحی را نخستین رکن جامعه نبوی برشمرد و اظهار داشت: وحی تعیین کننده حدود همه رفتارهای اجتماعی و بین المللی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، « امان الله علیمرادی» نماینده مجلس خبرگان رهبری در سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی در ارتباط با ضرورت پیروی از الگوی جامعه نبوی سخن گفت.
 
وی با بیان این که حاکمیت خصوصیات جامعه نبوی بر امروز جهان اسلام، امری ضروری است، گفت: این خصوصیات، برای ما هویت ساز، وحدت دهنده، نجات بخش و حیات آفرین است. هدف خداوند از بعثت رسول خدا(ص)   ارتقای بشر به معارف وحیانی و تربیت توحیدی بوده است.

علیمرادی با اشاره به این که بعثت پیامبر(ص) جنبه اجتماعی نیز داشته، تاکید کرد: آیات کریمه قرآن، روایات اسلامی و سیره نبوی گویای این حقیت است که آن حضرت به دنبال ارتقا و تعالی جامعه نیز بوده است.

وی نامگذاری امت اسلامی به امت وسط را گواهی بر اجتماعی بودن بعثت پیامبر(ص) دانست و اظهار داشت:  این امت وسط شدن برای امت اسلامی بیانگر یک هویت و سلوک اجتماعی است که حفظ آن مورد اهتمام اوصیای آن حضرت نیز بوده است.
 
نماینده مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر لزوم حرکت جهان اسلام در مسیر مستقیم تصریح کرد: رسول خدا امت خود را بهترین امت نامید که برای بشریت برخواسته است و خیر او به همه انسان‌ها می‌رسد.
 
وی در ادامه سخنان خود، میانه‌روی و خیررساندن را از ویژگی‌های حامعه نبوی برشمرد و گفت: آیه 29 سوره فتح که می‌فرماید: « مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ: محمد (ص) پیامبر خداست و کسانی که با اویند بر کافران سختگیر و با همدیگر مهربانند » مصداقی بر این محتواست.

علیمرادی با استناد به این آیه شریفه محوریت وحی را نخستین رکن جامعه نبوی برشمرد و اظهار داشت: تعیین کننده حدود همه رفتارهای اجتماعی و بین المللی، وحی است و آحاد مردم و امت اسلامی باید حول محور رسالت و نبوت عمل کنند؛ یعنی باید دستورالعمل کشورداری، حکمرانی و روابط بین الملل و همه رفتارهای سیاسی، اجتماعی، مآخوذ از قرآن کریم، مبتنی بر وحی و مبتنی بر رسالت رسول خدا و پیروی از آن حضرت باشد.
 
علیمرادی افزود: اگر جامعه اسلامی در این روزگار و هر روزگار دیگری از این اصل اساسی و بنیادین، معیت با رسول خدا و اوصیای او تخطی کند، این جامعه به پوچی، سرگردانی و دنباله روی و نوکری مستکبران و سلطه گران عالم دچار می‌شود.
 
وی ادامه داد: زمانی که جامعه اسلامی هویت خود را خدایی کرد،  قلدران و مستکبران در برابر او برمی‌خیزند؛ لذا قرآن کریم در همین آیه تعیین تکلیف آنها را مشخص کرده و فرموده است در برابر کفار،  اشداء باشید.

علیمرادی با استناد به آیات کریمه  8 و 9 سوره ممتحنه تاکیدکرد: همه کفار مراد این آیه نیست بلکه مقصود کفاری است که یا جنگ سرزمینی و یا جنگ دینی با شما دارند.

وی در انفعال برخی از دولتمردان اسلامی در مقابل آمریکا، استکبار، زورگوهای عالم ابراز تاسف کرد و  آن را موجب فساد و ذلت آنها خواند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که کسانی که با آمریکا و صهیونیست‌ها سازش کرده اند، خون فلسطینی‌ها را لگدمال نموده اند، گفت: اینها به این خصوصیت بنیادین و رکن بنیادین جامعه نبوی یعنی اشداء علی الکفار توجه نکردند.

وی افزود: خصوصیت دیگر جامعه اسلامی، مربوط به پیوند درونی میان مومنان است که با تعبیر رحماء بینهم مشخص شده است؛ لذا آحاد جامعه مومنین باید با هم پیوند رحمت داشته باشند.

علیمرادی در پایان سخنان خود تصریح کرد: خصوصیت بنیادین دیگر این است که جامعه نبوی، اهل عبادت و معنویت و خشوع و خضوع و پرستش در پیشگاه پروردگار است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha