پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام آل هاشم

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی تاکید کرد: بدون توجه به واقعیت های حاکم در جوامع اسلامی و صرفاً با اکتفا بر آرمانهای دینی هیچ معجزه ای در عرصه تقریب مذاهب و مبارزه فکری با فرقه های ضاله ای که مانع تحقق گفتمان وحدت هستند اتفاق نخواهد افتاد.  

به گزارش خبرنگاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، صبح پنجشنبه 29 مهر نشست وبیناری در سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی ضمن تبریک ایام ولادت با سعادت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم و امام جعفر صادق علیه السلام و تشکر و قدردانی از دست اندرکاران وبرگزار کنندگان این کنفرانس خاطرنشان ساخت: لازم است درود بفرستیم به روان پاک اندیشه ورزانی که برای ایجاد اتحاد در جوامع با تمام وجود و با روحیه ای صادقانه و خالصانه قدم در این مسیر نورانی گذاشتند و از هیچ هزینه ای برای تحقق گفتمان اتحاد در واقع ذیل گفتمان توحید دریغ نکردند. همچنین شایسته است درود بفرستیم به روان پاک اندیشمند معاصر و تقریبی متعهد و متخصص، آیت الله تسخیری رضوان الله تعالی علیه که عمر پر برکت خود را در مسیر تقریب مذاهب اسلامی سپری کرد.
 
وی افزود: بدون توجه به واقعیت های حاکم در جوامع اسلامی و صرفاً با اکتفا بر آرمانهای دینی هیچ معجزه ای در عرصه تقریب مذاهب و مبارزه فکری با فرقه های ضاله ای که مانع تحقق گفتمان وحدت هستند اتفاق نخواهد افتاد. شایسته است که اندیشه ورزی اندیشمندان اسلامی در این راستا ناظر بر واقعیات خارجی حاکم بر جوامع اسلامی باشد تا ان‌شاءالله شاهد بلوغ عقلی جامعه اسلامی برای رسیدن به زبان مشترک در مسیر تقریب مذاهب باشیم و زمینه حضور و ظهور فرقه های ضاله در جوامع اسلامی مسدود و کور گردد.
 
وی درباره موضوع "زمینه ها و عوامل درگیری های مذهبی و فرقه ای در کشورهای اسلامی و راه حل های  مقابله با آنها" اظهار داشت: در یک نگاه کلان زمینه درگیری های مذهبی و فرقه‌ای در جوامع اسلامی خارج از دو حالت نیست: یا منشا این درگیری ها مقوله ای روان شناختی است و یا اینکه ریشه معرفت شناختی دارد. به هر حال  قبل از ارائه راهکار برای مدیریت این درگیری ها لازم است نوع زمینه‌ای که باعث ظهور این درگیری ها شده است مشخص شود تا متناسب با منشا درگیری راه کارهای متناسب ارائه شود.
 
وی ادامه داد: درگیرهایی که منشا معرفت شناختی ندارند و بر پایه علل روانشناختی ایجاد می شوند نوعاً یا به انگیزه های اقتصادی برمی گردد و یا انگیزه سیاسی محرک این درگیری ها است. در طول تاریخ انگیزه‌های فاسد اقتصادی و سیاسی زمینه ساز اختلافات خانمان سوزی بین مذاهب و فرقه های مختلف در جوامع اسلامی شده است؛ به طوری که انسان های بیگناه بی‌شماری قربانی این درگیری ها شده اند و قطار توسعه جوامع اسلامی برای سالیان طولانی کُند شده یا متوقف شده است. عناصر بیگانه و یا عناصر منفعت طلب برای رسیدن به آرمانهای سیاسی و اقتصادی خود با خلاقیت های خاصی موجبات تفرقه و اختلاف بین مذاهب مختلف اسلامی را در جوامع اسلامی فراهم آوردند تا از این طریق بتوانند به مقاصد شوم وشیطانی خود برسند.
 
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم ادامه داد: یکی از زمینه های درآمدزایی اقتصادی، بازار گرم اختلافات مذهبی در میان مذاهب اسلامی است و عناصری منفعت طلب با ایجاد آشوب و اختلاف بین مذاهب مختلف اسلامی سرمایه‌ها و فرصتهای اقتصادی جوامع اسلامی را به نفع خود مصادره می کنند و با گرم شدن بازار اختلافات زمینه ظهور جنگ های خانمان سوز ودنباله دار فراهم می شود و بازاری برای فروش تسلیحات نظامی عناصر منفعت طلب ایجاد می شود.
 
وی تأکید کرد: در مواردی زمینه ایجاد  اختلاف و درگیری بین مذاهب مختلف اسلامی انگیزه‌های فاسد سیاسی از طرف عناصر بیگانه خارجی ویا بعضا عناصر داخلی متحجر می باشد است. مذاهب اسلامی نباید این مساله زیر بنایی را فراموش کنند  که در کنار اختلافاتی که با هم دارند زبان مشترکی هم به نام گفتمان توحید دارند که می توانند به عنوان پرچم همه مذاهب اسلامی را زیر سیطره خود برای تحقق گفتمان اتحاد جمع کنند و هیچ مذهبی حق ندارد به زور اسلحه، اندیشه های مذهب خود را به مخاطبان مذاهب دیگر تحمیل کند.
 
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم تصریح کرد: کشورهای اسلامی از ظرفیت قابل توجهی در منابع طبیعی برخوردار هستند و در طول تاریخ مورد استثمار کشورهای بیگانه قرار گرفتند به طوری که کشورهای خارجی با تسلط بر کشورهای اسلامی منابع طبیعی آنها را غارت کرده است ودر مقابل چیزی به غیر از جنگ های مذهبی واختلافات قومی در این کشورها به ارمغان نگذاشته است. یکی از راه های تسلط سیاسی بر کشورهای اسلامی، استفاده از ظرفیت مذاهب و اقوام مختلف اسلامی در این کشورها است با تحریک مذاهب بر علیه یکدیگر فضایی را ایجاد می کنند که بتوانند با جلب نظر سازمان های بین المللی و برخی از ساده لوحان داخلی بساط حضور خود در کشور های اسلامی را پهن کنند و به نام مبارزه با تروریسم منابع داخلی کشورهای  اسلامی را غارت کنند.
 
نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در ادامه خاطرنشان کرد: در مواردی که با مقاومت های داخلی روبرو می شوند برای تضعیف مقاومت گروه های سیاسی داخلی از ظرفیت معارف دینی استفاده می کنند و فرقه  ضاله و باب میل خود را در کشور های اسلامی ایجاد می کنند  تا پیاده نظام آنها در کشور های اسلامی باشند. و بعد برای مبارزه با فرقه ضاله ای که به نام اسلام تاسیس کرده اند برای دفاع از مردم آن کشور در مقابل این گروه های خود ساخته با اخذ مجوزهای بین المللی وارد عمل می شوند.
 
وی تأکید کرد: گفتمان  توحید و سایر  اشتراکات میان مذهبی می تواند در نقش زبان مشترک عاملی برای مقابله با درگیری ها و اختلاف درونی برای مقابله با اختلافات و درگیری هایی باشد که ریشه معرفت شناختی دارند لذا پیشنهاد می شود که مساله گفتگوی بین مذاهب اسلامی در یک فضای کاملا علمی و منطقی برای رسیدن به زبان مشترک جهت مبارزه با دشمنان مشترک جامعه اسلامی  جدی گرفته شود.
 
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم ادامه داد: مذاهب اسلامی می‌توانند از درگیری های میان مذهبی فرصتی برای تعالی فکری و مذهبی خود در نظر بگیرند و این تهدید را به فرصتی مبارک برای رسیدن به زبانی مشترک در جامعه اسلامی تبدیل کنند.
 
وی در رابطه با درگیری هایی که ریشه معرفت شناختی ندارند و انگیزه های اقتصادی و سیاسی محرک این اختلافات هستند، گفت: از یک طرف باید نهادهای امنیتی به صورت جدی وارد شده و زمینه سازان چنین اختلافات را شناسایی کنند و از یک طرف باید بلوغ  فکری وسیاسی افراد جامعه را نسبت به چنین اختلافاتی افزایش بدهیم تا به خاطر فقر فکری و یا فقر قدرت تحلیل سیاسی قربانی این برنامه های شیطانی نشویم.
 
نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در پایان ضمن قدردانی بخاطر برگزاری این کنفرانس ارزشمند علمی، بر روان پاک امام شهدا درود فرستاد که با ظهور انقلاب اسلامی زمینه درگیری های مذهبی در جامعه اسلامی را به فرصتی برای تحقق گفتمان اتحاد و همدردی و همدلی تبدیل کردند و در استمرار این مسیر، مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای این راه و این روش را ادامه دادند و امروز منادی وحدت در بین کشور های اسلامی هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha