دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ همایش «علم حکمرانی و حکمرانی عالمانه» در قم

حوزه/ عباس جهانبخش با اشاره به تأثیر متقابل صناعت جامعه و تربیت افراد آن گفت : باید معماری و شهرسازی را به شکلی بسازیم که بتواند افراد متناسب با جهان بینی توحیدی را تربیت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، عباس جهانبخش مدیرعامل اندیشکده مطالعات راهبردی زیست شهر اسلامی در همایش علم حکمرانی عالمانه که در سال همایش های شهید سلیمانی دانشگاه معارف اسلامی در قم برگزار شد به ارائه طرح شهرسازی اسلامی پرداخت و گفت: صفت بهینه برای جامعه بازار، سود شمرده می شود.

وی افزود:  در دومین دوران بشر که پس از جامعه «استیلا» محوری به وجود آمد جامعه بازار بود.

جهانبخش خاطرنشان کرد: وقتی که سیستمی را طراحی می کنیم فقط به اسم ها و عناوین انتزاعی نباید بسنده کرد.

وی ۲۱ ویژگی را در سایه کالبدی تمام نظامات اجتماعی برشمرد و گفت: در جهان استیلا رابطه به صورت عمودی از بالا به پایین بوده و امور مختلف از سوی پادشاه یا ارباب بر اقشار پایین تحمیل می گردد؛ اما این وضعیت در جامعه امت کاملاً متفاوت است؛ در این دو جامعه معماری و شهرسازی با یکدیگر تفاوت چشمگیر دارد.

مدیرعامل اندیشکده مطالعات راهبردی زیست شهر اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر کل زندگی ما با محوریت سود بخش خصوصی چیده شده و نظام ما در طول ۴۰ سال گذشته از این ناحیه خیلی ضرر کرده است.

وی با اشاره به تأثیر متقابل صناعت جامعه و تربیت افراد آن افزود: باید معماری و شهرسازی را به شکلی بسازیم که بتواند افراد متناسب با جهان بینی توحیدی را تربیت کند.

جهانبخش بیان داشت: فضای شهری متناسب با نظام اجتماعی مدنظر انبیا و اولیای الهی باید متشکل از خانه های وسیع با مدیریت مستقل باشد.

وی گفت: باید در محلات شهرهای اسلامی مسجد در مرکز آن ها قرار داشته و محور همدلی مردم باشد.

مدیرعامل اندیشکده مطالعات راهبردی زیست شهر اسلامی مدعی شد: در موضوع تأمین زمین برای ساخت مسکن کشور ما هیچ مشکل و کمبودی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه می توان خانه های نیمه ساخت را برای مردم ایجاد کرد تا خود آنان به صورت تدریجی آن ها را تکمیل کنند عنوان داشت: با این روش هزینه ساخت یک خانه ویلایی کمتر از ۵۰ درصد هزینه ساخت یک واحد آپارتمانی مانند واحدهای طرح مسکن مهر تمام خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha