جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویذ/ گردهمایی روسای دانشگاه های قم در موسسه امام خمینی(ره)

حوزه /براساس بیانیه گام دوم انقلاب، باید ساختار دانشگاه ها برای اثرگذاری بهتر در جامعه به دانشکده موضوعی و مسئله محور تغییر کند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین دیرباز در گردهمایی منطقه‌ای هیئت اجرائی جذب دانشگاه‌ها، مؤسسات و مراکز آموزش عالی استان قم که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد گفت: مقرراتی که به عنوان جذب استاد در اختیار دانشگاه ها گذاشته شده است، به لحاظ حجم فراوان و زیاد است و لازم است تنقیح و خلاصه شود تا در مقام اجرا و اشراف به آنها، آسان تر شود.

رئیس دانشگاه قم افزود: در سیاست های که در ارتباط با جذب استاد در دانشگاه ها وجود دارد، باید بعُد انقلابی بودن، تعهد، پایبندی به نظام و ولایت فقیه بیش از پیش مورد ارزش قرار گیرد و برای آن جایگاهی قائل باشیم.

IMG_1435.JPG

تأکید بر تحول خواهی در دانشگاه ها

حجت الاسلام والمسلمین نوروزی، رئیس نهاد رهبری در دانشگاه قم نیز اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بیانیه گام دوم انقلاب را ارائه کردند و این بیانیه فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی برای ساختن ایران بزرگ است.

وی افزود: در گام دوم تحول گرایی و تحول خواهی از جمله اهداف و برنامه ها است که مورد تأکید ایشان است.

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه قم بیان داشت: لذا بر طبق بیانیه گام دوم می بایست تحول جدی در فضای دانشگاهی، علمی و آموزشی و... کشور ایجاد شود.

حجت الاسلام والمسلمین نوروزی، اظهار داشت: اما سوال این است چه قدر تا کنون توانسته ایم به این امر مهم در بیانیه گام دوم دست پیدا کنیم و آیا اساسا دانشگاه ها و مراکز علمی توان چنین تحولی را دارند و می توانند مجری این امر مهم برطبق بیانیه گام دوم باشند.

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه قم افزود: یکی از کارهایی که لازم است در دانشگاه ها بدان توجه و اجرا شود، راه اندازی کارگروه تخصصی جذب هیئت علمی است و به دلیل نقش مهم اساتید در تربیت دانشجویانی که فردا عهده داری مسئولیت در نظام جمهوری می شوند، در سه مرحله مهارت علمی، مهارت تدریسی و مهارت سیاسی، معنوی و اخلاقی آنها کار شود و آنها هم به این امر مهم دست یابند.

وی بیان داشت: دوره معرفت افزایی مسئله مهم در دانشگاه ها است و لازم است این دوره برای اساتید و عضو هیئت علمی برگزار شود و آنها هم در این دوره ها به مهارت برسند.

ضرورت تغییر ساختار دانشگاه به دانشکده موضوعی و مسئله محور

حجت الاسلام والمسلمین خیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در سخنانی اظهار داشت: اگر می خواهیم دانشگاه ها و مراکز علمی، استاد و دانشجو نقش مهمی در جامعه داشته باشند و بتوانند دردی از جامعه را حل و فصل کنند و برای کشور هم مفید و بکار آیند، باید درس ها و دانشکده ها موضوع محور و برای حل مسائل سیاسی، اجتماعی پی گیری شود.

IMG_1527.JPG

وی بیان داشت: نکته مهم دیگر توجه به علوم انسانی است. در این رابطه نیز باید معاونت علوم انسانی وهنر راه اندازی شود، این کار الان در این دانشگاه انجام شد و پی آمد آثار درخشانی هم بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین خیری اظهار داشت: باید دانشگاه ها به سمت تعامل با مراکز علمی و صنعتی و کارآفرین پیش ببرند تا علم با آموزش و تجربه همراه باشد.  

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: این کار بین حوزه و این دانشگاه انجام شد و در ادامه هم شاهد راه اندازی دبیرخانه ای ویژه به همین نام بوده ایم.

وی بیان داشت: در کشور می توان این گونه ظرفیت ها را ایجاد کرد و کاری کنیم اعضاء هیئت علمی از آموزش صرف خارج شود و به امور پژوهشی و فنآوری و تجربی توجه ویژه تری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین خیری اظهار داشت: براساس بیانیه گام دوم انقلاب، باید ساختار دانشگاه ها برای اثر گذاری بهتر در جامعه به دانشکده موضوعی و مسئله محور تغییر کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha