دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
 حجت الاسلام و المسلمین مهراب صادق نیا

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: یهودیان با استفاده از الهیات دین دیگری، سنت دینی خود را توسعه می دهند و جان تازه‌ای به الهیات و اندیشه های دینی و مذهبی خود می بخشند، ما نیز از این تجربه می توانیم استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مهراب صادق‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در وبینار «ضرورت آشنایی با یهودیت» که از سوی هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد، بیان کرد: مطالعه ادیان در جامعه اسلامی سابقه قابل توجه و بلندی دارد.

وی با طرح این سوال که ما به عنوان یک مسلمان و یک طلبه چه نیازی به آشنایی یهودیت داریم؟ افزود: انگیزه اصلی کسانی که از میان مسلمانان درباره ادیان دیگر مطالعه می کردند این بود که ادیان را نقد کنند و به پیروان آنان بفهمانند راه نجات در دین اسلام است.

حجت الاسلام والمسلمین صادق‌نیا عنوان کرد: یهودیت دین به انحراف رفته ای است و با عقل و فطرت بشر ناسازگار بوده و پیروان برای نجات باید آن را رها  و به سراغ اسلام بیایند.

مدیر گروه ادیان ابراهیمی دانشگاه ادیان و مذاهب تأکید کرد: ما طلبه ها که مسئولیت تبلیغ دین اسلام را بر عهده داریم، باید با دین یهودیت آشنا شویم تا بتوانیم دین آنها را نقد کنیم.

این محقق خاطرنشان کرد: پارادایم های دیگر که ضرورت آشنایی با یهودیت را بیان می کند این است که بتوان مجموعه مستنداتی از این دین به دست آوریم و به وسیله آن بتوانیم از دین و تعالیم اسلام دفاع کنیم.

وی با بیان اینکه مطالعه ادیان به منظور یافتن زمینه هایی برای تبلیغ اسلام در میان یهودیت یک پارادایم تبلیغی است، گفت: در این زمینه با استفاده از منابع خودشان می توانیم اسلام را به عنوان دین حقیقی تبلیغ نماییم.

این استاد حوزه و دانشگاه  با بیان اینکه پارادایم دیگری که ضرورت آشنایی با یهودیت را به وجود آورده بیشتر جنبه پژوهشی و مطالعاتی دارد، خاطرنشان کرد: پژوهشگران در سایه حس کنجکاوی به مطالعه یهودیت می پردازند و همچنان افرادی وجود دارند که بر اساس این پارادایم به سراغ مطالعه دین یهودیت می روند.

وی به وجود پارادایم ابزاری برای ضرورت آشنایی با یهودیت اشاره کرد و گفت: در این راستا هدف فراهم ساختن زمینه گفت و گو خواهد بود که بتوان مشکلات در حوزه های مختلف را در جهان برطرف ساخت و یا به کمک دیگر ادیان بتوان با جبهه بی دینی مبارزه کرد.

مدیر گروه ادیان ابراهیمی دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه تأکید کرد: برای فهم درست آموزه های دینی در اسلام، قرآن کریم و تعالیم اسلام ما به عنوان یک مسلمان و طلبه حوزه علمیه باید یهودیت را بشناسیم و اگر این کار اتفاق نیفتد فهم ناقص و محدود از تعالیم اسلامی و آیات قرآن کریم خواهیم داشت.

وی با تأکید بر اینکه در انگیزه معرفت شناختی امری مهم است، خاطرنشان کرد: قرآن کریم از آیاتی که درباره اهل کتاب و یهودیت است، چیزهایی به آنان نسبت می دهد و طبیعی است که برای فهم این آیات ما باید با یهودیت، الهیات یهودیت و متون مقدس یهودیت آشنا شویم.

حجت الاسلام والمسلمین صادق‌نیا با اشاره به اینکه قرآن کریم به برخی از این داستان های تاریخی همچون داستان نوح و ماجرای آفرینش جهان هستی که در دین یهودیت تفسیرهایی در مورد آنها وجود دارد؛ اشاره می کند، تصریح کرد: منابع قرآن کریم کامل تر و  درست تر از منابع یهود می باشد و بر اساس منابع قرآن باید تفسیر این داستان ها در منابع یهود را بررسی کرد که لازمه آن شناخت دین یهودیت است.

وی با بیان اینکه ضرورت معرفت شناختی برای مطالعه یهودیت این است که ما و یهودی ها در پاره ای از آموزه های دینی مثل هم هستیم با وجود اینکه یک سری مشکلات در تفسیرهای آنان وارد است، خاطرنشان کرد: دانستن تجربه آنها برای ما مفید است ما اگر تجربه آنها را بدانیم بهتر می توان با مخالفین خود روبرو شد و استفاده از تجربیات آنان برای ما خاصیت معرفت شناختی دارد.

مدیر گروه ادیان ابراهیمی دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: یهودیان با استفاده از الهیات دین دیگری، سنت دینی خود را توسعه می دهند و جان تازه ای به الهیات و اندیشه های دینی و مذهبی خود می دهند و مخاطبان خود را گسترده تر می کنند، ما نیز از این تجربه می توانیم استفاده کنیم و با استفاده از الهیات آنان جان تازه ای به اندیشه های دینی، معرفتی و تفسیر دهیم.

وی به وجود چالش ها اشاره و اظهار کرد: ما به لحاظ تاریخی ذهنیت مثبتی در مورد یهودی ها نداریم در قرآن آمده است که یهودی ها سرسختترین دشمنان پیامبر اسلام بودند و این تصویر ذهنی منفی مانع و چالشی برای آشنایی با یهودیت ایجاد کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین صادق‌نیا با اشاره به اوضاعی که رژیم اشغالگر به نام یهودیت در سرزمین های اشغالی درست کرده و دست به بی اخلاق ترین و نژادپرستانه ترین کارها می زنند، عنوان کرد: این اسطوره فساد، تباهی، قتل و غارت (اسرائیل) سبب شده تفکر و ذهنیت منفی نسبت به یهود داشته باشیم و برای آشنایی با یهودیت محتاطانه عمل کنیم.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • زهرا۳ IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 0
    شما هم فقط درباره موضوعات تحلیل میکنید و حرف میزنید .شما هم یک دهم اسرائیل عمل کنید خوبه. ....