جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
استاندار یزد در نشست حوزه خواهران یزد

حوزه/مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد با ابراز تأسف از عدم شناخت مسئولان استان در مورد ظرفیت بالای حوزه خواهران استان، گفت: در زمینه کمک به اصلاح فرهنگ که جزء مهم ترین مسائل کشور و توصیه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب است؛ بانوان طلبه یزدی به عنوان سربازان و افسران این جبهه آمادگی کامل برای همکاری دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، حجت الاسلام والمسلمین محمد کارگر شورکی عصر چهارشنبه در اجلاس مدیران حوزه علمیه خواهران استان یزد که با حضور استاندار یزد برگزار شد با خیر مقدم به مدیران مدارس و استاندار یزد و هیئت همراه اظهار داشت: خداوند در آیه هفتم سوره محمد صلی الله علیه و آله می فرماید«یَـٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوٓاْ إِن تَنصُرُواْ ٱللَّهَ یَنصُرۡکُمۡ وَیُثَبِّتۡ أَقۡدَامَکُم؛ ای مؤمنان! اگر خدا را یاری کنید، خدا هم شما را یاری می کند و گام هایتان را محکم و استوار می سازد».

وی افزود: بر اساس این آیه شریفه هر کس با فکر و زبان و عمل خویش دین مبین اسلام را یاری کند خداوند هم او را یاری می کند و لازمه ایمان اقدام عملی برای نشر و گسترش دین الهی است و امام رضا علیه السلام می فرمایند« رحمت خدا بر بنده ای را که امر ما را زنده کند، دانش های ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد، اگر مردم زیبایی های سخنان ما را می دانستند، از ما پیروی می کردند».

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد خطاب به استاندار یزد ابراز کرد: مدیران مدارس علمیه خواهران استان یزد برای تقویت دین و نظام اسلامی عمر خودشان را جهادگرانه همراه با ایثار و فداکاری شبانه روزی در خدمت حوزه های علمیه قرارداده اند و این فرمایش امام رضا علیه السلام را هم آموزش می دهند و هم تبلیغ می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی با ابراز تأسف از عدم شناخت مسئولان استان نسبت به حوزه علمیه خواهران استان خاطر نشان کرد: در مسائل فرهنگی و اصلاح فرهنگ که جزء مهم ترین مسائل کشور و توصیه های مکرر امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب است، بانوان طلبه یزدی به عنوان سربازان و افسران این جبهه آمادگی کامل برای اصلاح فرهنگ را دارند.

وی تصریح کرد: از طرفی تبلیغات وسیع دشمنان علیه انقلاب اسلامی و اسلام زیاد است و نیز رهبر معظم انقلاب هم اصلاح فرهنگ را از همه کارها مهمتر می دانند پس ما باید به عنوان محور همه امور، مسائل فرهنگی را مد نظر قرار دهیم و در این مسیر حرکت کنیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد به برخی آمارها در حوزه علمیه خواهران اشاره کرد و گفت: سه هزار بانوی طلبه پا به کار جهادی و جاری در استان داریم و بیش از ۲۴۰۰ نفر طلاب فارغ التحصیل حوزه علمیه خواهران هستند که برخی در مقاطع بالاتر هم ادامه تحصیل داده اند.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی افزود: حوزه علمیه خواهران در همه کشور به عنوان یک حوزه مستقل و نیز در استان به صورت مستقل از حوزه علمیه برادران اداره می شود و ۲۲ مدرسه علمیه خواهران در همه شهرستان ها و مرکز استان داریم در حالی که در برخی مناطق استان یزد از نعمت حوزه علمیه برادران محروم هستیم.

وی بیان کرد: در حالی که در برخی دانشگاه های کشور با کاهش تعداد دانشجو مواجه هستند ولی در حوزه علمیه خواهران استان یزد حتی با توجه به شرایط کرونایی با آمار بالای متقاضی ورود به حوزه علمیه خواهران مواجه بودیم و جزء سه استان برتر کشور در زمینه آمار بالای طلاب خواهر هستیم.

مدیر مدارس علمیه خواهران استان یزد گفت: حدود ۱۰۰ نشست پژوهشی در ۲۲ مدرسه علمیه خواهران برگزار شده است و بانوان طلبه ۱۰ عنوان کتاب در مورد خاطرات شهدا به چاپ رسانده اند و۵۰ کتاب در موضوعات دیگر نیز منتشر کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی ادامه داد: هزار و ۶۱۵ مبلغ فعال در عرصه های مختلف مجازی و حضوری برای اقشار مختلف مردم در سنین مختلف از کودکان تا میانسال برنامه های مختلف تبلیغی را برگزار می کنند و دارای گروه های متعدد سرود، تئاتر، نمایش، پرده خوانی و ... هستند.

وی افزود: تاکنون ۱۹ انجمن علمی در مدارس و هفت کانون دانش آموختگان تشکیل شده است و ۲۲ گروه جهادی فعال در عرصه های خدمت رسانی و ۲۰ پایگاه بسیج داریم و نیز شش مؤسسه نیکوکاری درون مدارس فعال هستند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد، برخی دیگر از فعالیت های بانوان طلبه را حضور در صدا و سیما به عنوان کارشناس، تربیت ۵۰ مبلغ زباندان لهجه عراقی، ۲۲ رابط فضای مجازی آموزش دیده، ۱۱۵ مبلغ طرح امین برای مدارس آموزش و پرورش برشمرد.

استاندار یزد: بانوان طلبه در شوراها و کارگروه های استان حضور می یابند

در ادامه این نشست، مهران فاطمی، استاندار یزد در اولین دیدار با مدیران حوزه علمیه خواهران استان یزد با ابراز خرسندی از این دیدار با توجه به جایگاه زنان در جامعه و حضور مدیران مدارس علمیه خواهران استان یزد در این نشست، اظهار داشت: ارتقای حوزه های علمیه از نظر سخت افزاری و نرم افزاری و سایر موارد باید در اولویت برنامه های کشور باشد و در استان یزد به عنوان یکی از پیشتازان عرصه عالم پروری از گذشته تا حال می بایست بیش از گذشته جایگاه حضور علما در تصمیم گیری های کلان را فراهم نماییم.

وی با ابراز تأسف از اینکه کمتر به جایگاه حوزه در پیشرفت و تعالی استان پرداخته شده است، افزود: ریل گذاری استان بر اساس سند آمایش استان همه جهت گیری ها را تا ۲۰ سال آینده مشخص کرده است و در همه حوزه های، فرهنگی، علمی، کشاورزی، فناوری و ...مشخص کرده است.

استاندار یزد بیان کرد: فرصت حضور حوزویان در تدوین سند آمایش استان دیده نشده و همطراز با دانشگاهیان نبوده است و باید جایگاه حوزه همچون توسعه دانشگاه ها در برنامه های استان دیده شود.

فاطمی از اعلام آمادگی استانداری برای دعوت از بانوان حوزوی در همه شوراها و کارگروه هایی که بانوان طلبه توان حضور کارشناسانه را دارند خبر داد و افزود: امیدوارم این یک فصل جدید برای بانوان طلبه در استان باشد.

وی اظهارداشت: اعتماد به نفس بانوان یزدی برای تصدی مسئولیت ها پایین است و باید ظرفیت ها را برای به دوش کشیدن مأموریت ها در حد وسیع تر ایجاد کنیم.

استاندار یزد در خصوص وجود برخی آسیب های فرهنگی در نسل جوان و در جامعه بانوان ابراز کرد: باید با ادبیات این نسل آشنا شویم و هنرمندانه و روانشناسانه در ارتقای فرهنگی آنان حرکت کنیم زیرا همیشه اعمال قانون و فشار برای حذف برخی رفتارهای هنجارشکنانه کافی نیست.

استاد حوزه خواهران: ظرفیت بانوان طلبه یزدی مغفول مانده است

در ادامه این نشست، خانم منصوره قیاسی از مدیران و اساتید پیشکسوت حوزه علمیه خواهران استان پس از انقلاب اسلامی در سخنان کوتاهی به عنوان نماینده هیئت امنای مدارس علمیه خواهران استان یزد با ابراز خرسندی از انتخاب مهران فاطمی به استانداری یزد اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی با حمایت و دستور آیت الله شهید صدوقی(ره) مدرسه دینی عصمتیه یزد (قبل از انقلاب) به مدرسه علمیه خواهران مکتب الزهرا(س) تبدیل شد.

وی ابراز کرد: بانوان طلبه یزدی در بدو پیروزی انقلاب اسلامی به صورت آتش به اختیار و جهادگرانه در کاهش بسیاری از آسیب هایی که متوجه انقلاب بود حضوری فعال داشتند.

مدیر ارشد مدارس علمیه خواهران استان یزد افزود: بانوان در آن زمان نه به فکر مدرک و نه به فکر شغل بودند و تنها تحصیل علوم دینی را برای حرکت در مسیر ترویج آموزه های دینی و ارتقای فرهنگ جامعه فرا می گرفتند.

خانم قیاسی تأکید کرد: اکنون پس از گذشت چهل سال که از تأسیس اولین مدرسه علمیه خواهران می گذرد؛ همه کادر و اساتید مدارس علمیه خواهران استان با تأسیس ۲۲ مدرسه علمیه در سراسر استان را زنان عهده دارد هستند در حالی که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حتی یک استاد زن در حوزه نداشتیم.

وی با ابراز تاسف از اینکه ظرفیت بانوان طلبه یزدی در دو دهه اخیر از سوی مسئولان مغفول مانده است، افزود: بانوان طلبه از توانایی بالایی در حل مشکلات جامعه برخوردارند.

استاد پیشکسوت حوزه علمیه خواهران یزد گفت: بانوان طلبه ظرفیت این را دارند که مهدکودک ها و مدارسی را در جوار مدارس علمیه برای تربیت نسل آینده از نظر دینی و عقیدتی مدیریت کنند زیرا بسیاری از خانواده ها به دنبال مدارسی هستند که فرزندانشان از لحاظ دینی قوی تربیت شوند و مسئولان باید ما را در این زمینه یاری نمایند.

استاد حوزه: زنان نیازمند الگو در همه زمینه ها هستند

خانم منصوره شاکری از دیگر اساتید و مدیران پیشکسوت حوزه علمیه خواهران استان یزد به عنوان نماینده مدیران مدارس علمیه خواهران، اظهار داشت: متأسفانه بسیاری از مسئولان شناختی از توسعه مدارس علمیه خواهران در سطح استان ندارند و شناخت آنان در حد یک مدرسه علمیه و مکتب الزهراست که در اول انقلاب تأسیس شده است.

وی در بخشی از سخنانش به تبیین دیدگاه های مختلف در خصوص زنان و عدالت جنسیتی پرداخت و گفت: در حالی که برخی به دنبال برخورداری از حقوق مساوی در برابر مردان هستند ولی باید تفاوت های زن و مرد در محیط خانواده و مسئولیت های آنان مد نظر قرار گیرد.

مدیر سطح سه حوزه علمیه خواهران یزد اظهار امیدواری کرد: با فرهنگ سازی مناسب، خانه داری زنان به عنوان فعالیت در راستای ایفای نقش اساسی بانوان در جامعه و در تربیت نسل، در فرهنگ عمومی جامعه ارزشمند تلقی شود.

خانم شاکری تأکید کرد: بانوان امروز جامعه ما نیازمند الگوهایی برای ایفای نقش های خود در همه زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... هستند که ما در صدر اسلام زنان شایسته و بزرگی همچون حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها و حضرت معصومه سلام الله علیها داشته ایم که باید به جامعه زنان شناسانده شوند.

وی خطاب به فاطمی استاندار یزد گفت: در دوره شما منتظر یک جامعه فاطمی هستیم که با بصیرت برنامه ریزی شود و با شجاعت اقدام شود.

استاد پژوهشگر حوزه خواهران یزد: بانوان طلبه یزدی از توانایی بالایی در پژوهش برخوردارند

خانم مروتی به عنوان نماینده اساتید و پژوهشگران حوزوی در این نشست به اهمیت جایگاه بانوان پژوهشگر در حل مشکلات جامعه اشاره کرد و افزود: استان یزد به عنوان یک استان مهاجر پذیر باید به آسیب شناسی ورود فرهنگ های غیر بومی بپردازد که نیازمند کار میدانی و صرف هزینه هست که از مسئولان استان و متولیان فرهنگی انتظار حمایت از بانوان پژوهشگر حوزوی را داریم.

وی خاطر نشان کرد: وجود پایان نامه های بانوان طلبه در سطوح عالی و کسب رتبه های برتر استانی و کشوری حاکی ازظرفیت بالای بانوان طلبه استان در زمینه ارائه راهکار های پژوهش محور برای کاهش آسیب های حوزه زنان و خانواده است.

مروتی، پیشنهادات خود را از جمله تأسیس کتابخانه تخصصی حوزه زنان و خانواده در یزد، تجهیز کتابخانه های مدارس علمیه خواهران، اعلام طرح های دپو شده در ادارات به بانوان طلبه برای مشارکت در اجرای آن، حضور مؤثر بانوان طلبه در مدارس برای تربیت نسل قرآنی و دینی و... را بیان کرد.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha