دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024

حوزه/ در دین اسلام سگ یک حیوان نجس محسوب می شود و برای نماز خواندن بایستی لباس و بدنی که با آن در ارتباط بوده، تطهیر شود و پیامدهای همزیستی با سگ در خانه به دوری از نماز که رکن اصلی دین است، منجر می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، وحیده محمدلو، امروز در مراسمی که به صورت مجازی در مدرسه علمیه الزهرا (س) خوی برگزار شد، به بررسی علل و ریشه های فرهنگی بدحجابی، روابط دوستی در فضای مجازی و حقیقی با نامحرم اشاره کرد و اظهار داشت: تبعیت و تقلید کورکوانه از غرب و سبک زندگی غربی از عوامل فرهنگ های ضد دینی است و این مسئله در لباس پوشیدن و زندگی ظاهر می شود و به عبارتی ترویج سبک زندگی غربی در جامعه باعث این معضلات اجتماعی شده است.

وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به خاطر صدمات جبران ناپذیر سبک زندگی غربی در جامعه، به سبک زندگی اسلامی تاکید می کنند، ادامه داد: در دین اسلام سگ یک حیوان نجس محسوب می شود و برای نماز خواندن بایستی لباس و بدنی که با آن در ارتباط بوده، تطهیر شود و پیامدهای همزیستی با سگ در خانه به دوری از نماز که رکن اصلی دین است، منجر می شود.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی، نتیجه رواج سبک زندگی غربی در جامعه مذهبی را سست شدن دین و اعتقادات و باورهای مذهبی عنوان کرد و افزود: غرب به دلیل این بی اهمیت بودن خانواده و کم بودن علقه های عاطفی و احساسی در در بین آن ها و خیانت همسران در قبال هم و عدم اعتماد و وفاداری بینشان و به تبع آن کاهش یا نبود فرزندانی که مایه شیرینی و نشاط زندگی شان باشند، برای جبران کمبودهای عاطفی و همدم و مونس برای تنهایی هایشان به بدحجایی، روابط آزاد با جنس مخالف و هم زیستی با سگ و... روی آورده است.

وی اضافه کرد: وقتی این فرهنگ غلط با تقلید کورکورانه در جوامع شرقی که به خانواده پایبندند، رواج داده می شود نتیجه آن تمایل به انزوا طلبی و در نهایت سست شدن پیوندهای خانوادگی است، چرا که ارتباط با بیگانگان، کم کم جایگزین برقراری ارتباط با خانواده می شود و مهم ترین عامل آن هم کمبود محبت و توجه در خانواده است .

محمدلو تصریح کرد: وقتی افراد با اعضای خانواده روابط گرم و صمیمی ندارند برای جبران خلاء های زندگی شان و دیده شدن در اجتماع، دست به دامن مسائل غیر عقلانی خواهند شد.

وی، ترویج سبک غربی در جامعه و غرب زدگی و تقلید از آن، کمبود محبت در کانون خانواده ، تعلیم و تربیت نادرست، ناآگاهی از فلسفه و علت احکامی مانند حجاب و محرم و نامحرم ، و..، ضعف اعتقادی و ایمانی، برداشت غلط از مفهوم آزادی، لجاجت و موضع گیری عجولانه به علت نارضایتی از برخی اقشارمذهبی، تمایل به متفاوت بودن و خودنمایی و جلب توجه در اذهان، چشم و هم چشمی و فخر فروشی، را مهم ترین عامل معضلات اجتماعی عنوان کرد و گفت: برخی با انجام کارهایی مانند بدحجابی و روابط آزاد و سگ گردانی می خواهند خودشان را افراد به روز نشان دهند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی، سست شدن اعتقادات مذهبی از جمله نماز، سردی خانواده ها و روابط اجتماعی، آزار جسمی و روحی به همنوعان خود و بیماریهای مختلف جسمی و روحی را از پیامدهای معضلات اجتماعی دانست و بیان داشت: در قضیه بدحجابی و روابط آزاد با نامحرم هم شاهد زندگی هایی هستیم که به سردی و طلاق کشیده می شود و علت آن بیماری های روحی هست که ازچشم چرانی مردان و عدم رعایت حجاب از سوی زنان در جامعه و از طرف دیگر عدم آراستگی زنان در خانواده نشأت می گیرد.

وی، قانون گذاری درست و منطقی و نظارت بر حسن اجرای آن، تلاش برای استحکام خانواده ها و ایجاد محبت و صمیمیت در خانواده ها، گفتمان سازی و تبیین فراوان و ارائه دلایل علمی و منطقی، امر به معروف و نهی از منکر با اخلاق حسنه، را راه حل های مقابله با معضلات اجتماعی بیان کرد و گفت: گفتمان سازی ها و امر به معروف و نهی از منکر به صورت مهربانانه و دوستانه، بایستی توسط همه گروه های اجتماعی اعم از روحانیان، معلمان، پزشکان، روانشناسان، فیلمسازان و...در اجتماعات مردمی در صدا و سیما و شبکه های اجتماعی صورت گیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha