چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله رجبی

حوزه/عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: یکی از بهترین رسانه‌های صدور انقلاب، فرهنگ دفاع مقدس است. البته موضوع دولت‌های مستکبر و مزدوران استکبار امر جداگانه‌ای است، ولی مردم و ملت‌ها طبق آن فطرت پاکشان تشنه‌ این مطالب‌اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه آیت‌الله رجبی رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار امیر شهریار امینیان مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس، طی سخنانی به تبیین اهمیت دفاع مقدس پرداخت و گفت: مسئله‌ دفاع مقدس از جمله حوزه‌نشر یک گنجینه‌ پربهایی‌ است که هر قدر آبدیده ‌شود گوهرهای ناب جدیدی در آن کشف می‌گردد و زمینه‌های آن گسترده و جذاب‌تر می‌شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت:‌استقبال از کتاب‌های دفاع مقدس بخصوص مرهون جاذبه‌ی درونی این آثار است که مبتنی بر واقعیات عینی و ارزش‌های والای اسلامی‌ و انسانی‌ است، این خیلی مهم است و صرفاً هم جاذبه نیست، سازندگی‌که این آثار دارد بی‌نظیر است.

وی افزود: هر تحولی که بخواهد در جامعه رخ دهد نیازمند ارتقاء بعد معرفتی جامعه است و باید بینش‌های درست در جامعه نهادینه شود و نیز بعد انگیزش‌ها و ابعاد عاطفی آن. آثار دفاع مقدس هر دو را دارد. همه مفاسد ناشی از خلأ بعد معرفتی درست و بعد عاطفی صحیح ناشی می‌شود. آثار دفاع مقدس هم بعد معرفتی درست دارد و هم واجد بعد عاطفی سازگار با فطرت و فرهنگ دینی و ارزش‌های والای انسانی‌ست.

آیت الله رجبی خاطرنشان ساخت: یک امری که به نظر می‌رسد بخصوص در نظام مقدس جمهوری اسلامی از رسالت اصلی نظام سرچشمه می‌گیرد؛ ترویج فرهنگ دفاع مقدس و از جمله نشر آثار دفاع مقدس است که مجمع ناشران دفاع مقدس در پی چنین رسالتی است، باید تقویت شود و هم فراگیر باشد و به لحاظ مخاطبین همه‌سطوح جامعه را فرابگیرد؛ نشر دفاع مقدس ویژه گروه خاصی نیست.کودکان، نخبگان و فرهیختگان ما، باید با این فرهنگ آشنا شوند؛ حیات طیبه‌ای که نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌خواهد محقق کند بایستی با فراگیریِ اینچنینی‌ باشد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان ساخت: ما اگر امروز بخواهیم فرمایش حضرت امام (ره) مبنی بر صدور انقلابمان را محقق کنیم، یکی از بهترین رسانه‌های صدور انقلاب، فرهنگ دفاع مقدس است. البته موضوع دولت‌های مستکبر و مزدوران استکبار امر جداگانه‌ای است، ولی مردم و ملت‌ها طبق آن فطرت پاکشان تشنه‌ی این مطالب‌اند.

وی ادامه داد:‌ ما می‌دانیم که غربی‌ها رمان‌هایی نوشته‌اند که فاقد محتواست، ولی به لحاظ هنری کاری کرده‌اند که قدرت جذب دارد تا حدی که در کشور خود ما هم برخی از این رمان‌ها جا پیدا کرده است. اگر ما بتوانیم این محتوای غنی دفاع مقدس را در یک قالب بسیار جذاب و مترقی عرضه کنیم مطمئناً همه‌ی فرهنگ‌های دیگر را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: رسالتی که پیامبر (ص) داشت و قرآن می‌فرماید لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ به این معنا است که مکتب‌ اسلام بر همه‌ی مکاتب غالب خواهد شد، بدون شک فرهنگ دفاع مقدس چنین ظرفیتی را دارد و اگر در عرصه‌ی بین‌الملل پشتیبانی‌های لازم بشود و کار بشود در واقع ما توانسته‌ایم زمینه‌ساز حکومت جهانی حضرت بقیةالله الاعظم (عج) شویم. آنقدر ظرفیت این حوزه بالاست و تنوع دارد، هرگروه و پیرو هر مکتبی را می‌تواند جذب کند. لذا به نظر باید در محتوایی هم که می‌خواهیم معرفی کنیم فراگیری را لحاظ کنیم. خانواده‌های شهدای ما، خانواده‌های جانبازان و ایثارگران ما ناگفته‌هایی دارند که باید ثبت شود و واقعاً هم اینها زندگی‌سازند، واقعاً انسان‌ساز هستند.

آیت الله رجبی افزود: واقعاً همه شهرداری‌ها، باید به گونه‌ای عمل کنند که هرچه نگاه می‌کنید جلوه‌ی این حضور باشد. شهدای ما، زندگی آنها، ارزش‌های آنها و خصلت‌های آن‌ها دیده شود. گاهی یک جمله‌ی یک شهید می‌تواند ده‌ها نفر را متحول کند. شهرداری‌ها باید این را جزء رسالت خودشان بدانند که شهدا حضور داشته باشند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان ساخت: شهرداری‌های ما بخصوص در کلانشهرها باید یک واحدی برای این امر تشکیل دهند و در سایه‌ی او شهر را واقعاً شهر شهدا، شهر جبهه و شهر دفاع مقدس کنند یک نقش مهم این نمادها و این آثار، این است که نسل آینده ما را رشد می‌دهد و این خیلی مهم است دشمنان می‌دانند که این چه نقشی دارد و هم برای تخریبش و هم برای تحریفش و هم برای به فراموشی سپردنش برنامه‌ریزی دارند و در پی آن هستند تا مدتی بگذرد و افراد نسبت به آن بیگانه و غافل شوند.

وی گفت: ما باید تمام تلاشمان را به کار ببندیم، کارهای آنها را رصد کنیم و بعد مقابله کنیم و برنامه‌ریزی کنیم. هم برای زنده نگاه داشتن این ارزش‌ها و هم برای جلوگیری از تحریفش و هم از اینکه قرآن مکرر در آیات آورده است وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ مُوسی‌، وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ إِدْرِیسَ. این یعنی چی؟ یعنی زنده نگه دارید یاد کن یعنی یاد فراموش نشود چرا؟ چون اینها می‌شوند الگو. انسان طبق فطرتش الگو می‌خواهد. حال اگر ما توانستیم الگوی درست معرفی کردیم خوب است؛ ولی اگر نکردیم دیگران الگوهای باطل خودشان را عرضه می‌کنند. رصد کردن برنامه دشمن مهم است.

واقعاً سبک زندگی اسلامی که مقام معظم رهبری، روی آن تاکید کردند، مسئله باقی ماندن روحیه انقلابی، منش انقلابی که ایشان سال‌های اخیر روی آن زیاد تاکید دارند. واقعاً آثار دفاع مقدس اینها را تضمین می‌کند. یعنی حال و هوای جبهه‌ها به یک معنا حال و هوای عاقلانه، حال و هوای سبک زندگی، حال و هوای همان الگوی جامعه اسلامی است. خود دفاع مقدس هم اینطور بود. بنابراین اگر ما بخواهیم آن روحیه انقلابی سبک زندگی اسلامی رواج یابد راهش همان تقویت این ابعاد است. شهدا آنقدر گردن ما حق دارند که اگر تمام هستی‌مان را هم بدهیم کم دادیم.


وی، اظهارداشت: مداخله‌ شیطان در کارهای ارزشمند خیلی زیاد است به همین جهت از این مشکلاتی که گاه پیش می‌آید از یک جهت خشنود باشید، چون معلوم می‌شود این کاری‌است که خدا می‌پسندد. و اگر کاری را دیدید که همه‌چیز آن آسان و بی دغدغه پیش می‌رود یک مقدار تامل کنید. با مشکلات ارزش یک کار هم بالاتر می‌رود و گاهی هم خداوند می‌خواهد ما اخلاصمان بیشتر شود و توجه‌مان بیشتر شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه،افزود: بدانیم که خداوند قطعاً ارزش کارمان را بیشتر می‌کند و اجر بیشتر و برکت بیشتری به کارمان می‌دهد. همین رفتن به جبهه‌ها که آسان نبود، درست است که عاشق بودند، ولی می‌دیدند که مرگ می‌آید و او خانواده‌اش را می‌گذارد و می‌رود؛ دل کندن از عزیزان سخت است و یک بخش از ارزش کار شهدای ما همین بود. همه چیزشان را می‌گذاشتند کنار، خانواده شهدا هم، همین تحملی که می‌کردند کار مهمی بود. این احساس را هیچ زمان نمی‌توانیم درک کنیم. شیرین می‌شود در عین حال که سخت است. این هم لطف خداست. باز هم تشکر می‌کنم از این حضور و ان‌شاءالله خداوند به شما توفیق خدمت روزافزون دهد.

فرهنگ دفاع مقدس از بهترین رسانه‌های صدور انقلاب است


خاطرنشان می شود: امیرشهریار امینیان مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس در آغاز این دیدار ضمن تشکر از فرصت فراهم شده و ذکر و یاد آیت الله مصباح یزدی به معرفی مجمع، اهداف، سیاست‌ها و فعالیت‌های آن پرداخت.

وی در این دیدار با تأکید بر اهمیت رسیدگی به امور ناشران این حوزه و نقش ایشان در توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس، ظرفیت‌ها و انگیزه‌های انقلابی این ناشران را برشمرد.

امینیان با اشاره به برنامه‌های مجمع طی سال‌های اخیر، گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی مجمع در داخل و خارج از کشور را ارائه نمود.

وی در ادامه با توجه به مطالبه‌ی مقام معظم رهبری، مبنی بر اهمیت تولید صدبرابری، نهضت ترجمه و رشد کیفی آثار، ضمن برشمردن آمار تولید نشر دفاع مقدس و تعداد ناشران فعال این حوزه، ضرورت تسریع و توسعه این روند را لازم دانسته و خواستار اهتمام جدی و حمایت فعالانه نهادهای فرهنگی اجتماعی کشور بخصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha