جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
محمد خامه یار

حوزه/ دبیر ستاد اقامه نماز استان قم، گفت: چند روستای استان قم، فاقد مسجد بوده و این زیبنده مرکز ام القری جهان اسلام نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، محمد خامه‌یار، ظهر امروز در جلسه شورای اقامه نماز استان قم،که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، بر اهمیت تدوین و تصویب سند راهبردی و چشم انداز ۵ ساله نماز در استان قم تاکید نمود و ابراز داشت: حدود ۱۴۰۰ مسجد و حسینیه در استان قم فعال است و از میان ۹۰۰ مسجد وجود دارد که نسبت به جمعیت از برخی استان ها عقب هستیم و در استان تراکم مسجد در برخی از مناطق بیشتر از مناطق دیگر است.

وی بر لزوم سرمایه گذاری و نهادینه سازی نماز در مدارس آموزش و پرورش تاکید کرد و اذعان داشت: ستاد اقامه نماز استان، هیچ اعتبار و سرفصل مالی استانی نداشته هیچ ریالی بدان پرداخت نمی شود.

وی با اشاره به این که وضعیت نمازخانه های استان قم در مسیرهای تردد و بین راهی از وضعیت بهتری برخوردار است، خاطرنشان کرد: علی رغم تمام تلاش های صورت گرفته همچنان با اهداف و برنامه ها فاصله زیادی داشته، برخی از نمازخانه های بین راهی در شأن استان قم و میزبانی از زائران کریمه اهل بیت علیهم السلام نیست.

وی با اشاره به این که متاسفانه برخی از مراکز دانشگاهی فاقد نمازخانه هستند، ابراز داشت: نیاز است تا نمازخانه دو منظوره در مراکز آموزشی تاسیس شود؛ نیازمند تقویت اهتمام کارکنان دولت به امر نماز هستیم.

وی با بیان این که چند روستای استان قم، فاقد مسجد بوده و این زیبنده مرکز ام القری جهان اسلام نیست، خاطرنشان کرد: برگزاری کتاب سال نماز و تشویق و ترغیب مردم برای فرهنگ سازی حوزه نماز در قالب های هنری از دیگر رویکردهای این ستاد به شمار می رود.

خاطرنشان می شود: در این نشست سایر اعضای شورای اقامه نماز استان قم، مطالبی را بیان کردند که به این شرح است:

- مسجد تزار انقلاب اسلامی، نیازمند امام جمعه تراز، هیئت امنای تراز و پایگاه تراز انقلاب اسلامی است که از دیدی تمدنی برخوردار هستند.

- نمازخانه بوستان ها و پارک‌ها در ساعات خاص فعالتر از پیش عمل نموده، برنامه های فرهنگ دینی ویژه ای را برگزار نمایند.

- تولیدات رسانه ای و محتواهای دینی ناظر به نماز در فضای مجازی و بهره گیری از ظرفیت هنر در فرهنگ سازی نماز بسیار راهگشا خواهد بود.

- از ظرفیت جهادی طلاب و ورود ایشان به حوزه‌های مختلف فرهنگ دینی نباید غافل شد.

- تربیت تخصصی طلاب مستعد برای مدارس، ظرفیت عظیمی را پیش روی مسئولان ایجاد نموده است.

- با توجه فقدان پیوست فرهنگی و ضعف در نظام توسعه شهری، پردیسان از سرانه غیر متوازنی برخوردار است.

- آموزش و پرورش، نهاد خانواده‌ها و فرهنگ‌سازی از بستر فضای مجازی در جوان سازی مساجد استان قم بسیار تاثیرگذار هستند.

- سرانه هیئت‌ها که به سازمان سازمان تبلیغات اختصاص داده می شود، تنها کفاف یک بلندگوی هیئت‌ها را می کند.

- مجمع‌های مسکونی مسجد پایه پی ریزی و پشتیبانیهایی برای ساخت مساجد صورت گیرد.

- نیاز است تا بحث‌ها و موضوعات پیش از ورود به شورای اقامه نماز، در کمیته فنی و تخصصی مطرح و تکمیل گردد.

- کمیته فنی برای بررسی استعدادهای سخت افزاری و نرم افزاری تشکیل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha