چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
احمد لقمانی

حوزه/ محقق حوزوی، حضرت زینب سلام الله علیه را نه ام المصائب بلکه ام المحاسن دانست و گفت: حضرت زینب سلام الله علیها در سن ۵ سالگی خطبه مادرشان حضرت زهرا سلام الله علیها را در مسجد فرا گرفتند و راوی خطبه فدکیه و بسیاری از احادیث دیگر از ۵ معصوم بودند و به همین دلیل به ایشان محدثه می گویند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام احمد لقمانی در مراسم جشن شب میلاد حضرت زینب سلام الله علیها در حرم مطهر بانوی کرامت، اظهار کرد: خوب زیستن یک هنر است و افرادی این هنر را دارند که نیروی عقل را که یک نیروی بازدارنده درونی است در خود تقویت کرده اند.

وی با بیان اینکه افرادی که عاقلانه زندگی می کنند هم دنیا و هم آخرت را برای خود آباد می کنند، افزود: کسانی که عاقلانه زندگی می کنند به پیشامدها و سختی های زندگی به عنوان شوخی نگاه می کنند و سختی ها را کوچک می شمارند.

کارشناس مذهبی رسانه ملی با بیان اینکه در زندگی به جای اینکه جای دیگران را تنگ کنیم باید جای خودمان را پیدا کنیم، گفت: اگر جای خود را به درستی پیدا کردیم حرص و حسادت کنار می رود و انسان در زندگی به آرامش و نشاط دست می‌یابد.

وی زندگی عاقلانه را زندگی با نشاط دانست و تصریح کرد: همه واجبات و مستحبات به انسان شادی و نشاط می دهد و همه محرمات و مکروهات در انسان تاریکی و ظلمت ایجاد می‌کند و نشاط را از انسان می گیرد بنابراین عقل به عنوان یک نیروی درونی بازدارنده از گناه به زندگی انسان نشاط می دهد.

حجت‌الاسلام لقمانی با بیان اینکه پیامبر(ص) رئیس العقلا بودند و زندگی بسیار با نشاطی داشتند، افزود: این پندار غلطی است که افراد مذهبی باید غمگین باشند و فقط روضه بخوانند و اشک بریزند بلکه در روایت داریم که پیامبر(ص) زیاد تبسم بر چهره داشتند و با بچه ها و اهل خانه شوخی می کردند و با گشاده رویی با افراد برخورد می کردند.

وی با بیان اینکه حضرت زینب سلام الله علیها به عقیله بنی هاشم مشهور هستند، گفت: عقیله صیغه مبالغه عاقل است و به این معنی است که بسیار بسیار عاقلانه رفتار می کردند و هیچ رفتار غیر عاقلانه ای از ایشان سر نمی زد.

محقق حوزوی، رفتار عاقلانه را رفتار بر مبنای خواست و رضای خدا عنوان کرد و ابراز داشت: اگر می خواهیم بدانیم که آیا رفتار ما عاقلانه است یا خیر باید ببینیم که تا چه اندازه در رفتار خود رضای خدا را در نظر می گیریم و طبق آن رفتار می کنیم.

وی با بیان اینکه زینب کبری سلام الله علیها وفور عقل داشتند و تمام صفات اخلاقی در ایشان متجلی بود، گفت: ایشان به قدری عظمت داشتند که پارسایان به خدمت کردن به ایشان افتخار می کردند و امام حسین علیه السلام از ایشان درخواست کردند که من را در نماز شب هایت فراموش نکن.

حجت‌الاسلام لقمانی با اشاره به اینکه امام سجاد علیه السلام حضرت زینب سلام الله علیها را عالمه غیر معلمه خطاب کردند، افزود: حضرت زینب سلام الله علیها عقل و حکمت را از پیامبر(ص) شجاعت را از امیرالمؤمنین(ع) حیا و عفت را از حضرت زهرا سلام الله علیها و حلم و صبر را از امام حسن علیه السلام به ارث بردند.

وی حضرت زینب سلام الله علیه را نه ام المصائب بلکه ام المحاسن دانست و عنوان کرد: حضرت زینب سلام الله علیها در سن ۵ سالگی خطبه مادرشان حضرت زهرا سلام الله علیها رادر مسجد فرا گرفتند و راوی خطبه فدکیه و بسیاری از احادیث دیگر از ۵ معصوم بودند و به همین دلیل به ایشان محدثه می گویند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha