سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
امام جمعه خوی

حوزه/ حجت الاسلام قاسم خانی با گلایه از عدم حضور مستمر بعضی از مسئولین در نماز جمعه گفت: آقایان انتظار دارند امام جمعه در برنامه هایشان شرکت کرده و حمایتشان کند اما به مهمترین وظیفه خود که حضور در بین صفوف مردم در نماز جمعه است عمل نمی کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از آذربایجان غربی، حجت الاسلام حجت قاسم خانی، امام جمعه خوی، امروز در خطبه های نماز جمعه خوی که در مصلای این شهر برگزار شد با تبریک ولادت حضرت زینب کبری(س) و روز پرستار، اظهار داشت: بنده حاضرم همچنانکه در جلسه با مسئولین نظام پرستاری عرض کردم جهت رسیدن جامعه پرستاری به مطالباتشان با تمام توان این عزیزان را همراهی کنم.

وی ادامه داد: وجود مبارک حضرت عقیلة بنی‌هاشم، مستجمع همه خوبی‌های انسانی و زیبایی‌های الهی است و در فرهنگ اسلام ناب، ایشان مصداق بارز انسان کامل می باشد و از طرفی اصلی‌ترین شأن و وظیفه ما، نسبت به انسان‌های کامل، الگوبرداری و سرمشق‌گیری از آن‌هاست؛ از این رو سه شاخصه از ویژگی های آن بزرگوار یعنی معرفت، بصیرت و شجاعت باید الگوی زندگی ما باشد.

امام جمعه خوی تصریح کرد: محور اول و بنیادین فضائل والای زینبی، معرفت الهی آن بانوی بزرگ عالم هستی و باور عمیق ایشان به حقیقت توحید و به تَبَع آن، شناخت و معرفت به اصل نبوت و امامت است و حضرت، هم «راه‌شناس» هم «راهنماشناس» بود و به فرمایش امیرالمؤمنین علیه‌السلام «التَّوحیدُ حَیاةُ النَّفسِ.» ازاین‌ رو هر که در توحید باورمندتر باشد، حائز مراتب بیشتری از حیات حقیقی است.

وی با بیان این که روح تمامی معارف و جمیع احکام اسلام از فروع توحید بوده، به آن منتهی می‌شود، گفت: در فرهنگ قرآن، به سه نوع حیات اصلی یعنی نباتی، حیات حیوانی و انسانی اشاره شده است و حیات نباتی و حیوانی بدون دعوت انبیا نیز وجود دارند و زندگی انسانی است که با دعوت راهنمایان الهی، در ایمان و عمل صالح قابل تحقق و رمز حیات طیبه است.

حجت الاسلام قاسم خانی با بیان اینکه شمه‌ای از معرفت توحیدی و ولایی حضرت زینب سلام الله در تفسیر واقعه کربلا به جمال و زیبایی متجلی است، افزود: بصیرت از دیگر شاخصه های حضرت زینب سلام الله علیها بود ثمره آن در تشخیص حق از باطل در هر شرایط و عمل به موقع و به هنگام به آن، بروز و ظهور می‌نماید.

وی با تشریح معنای بصیرت، گفت: شخصیت والا و حماسه‌آفرین حضرت زینب‌کبری(سلام الله علیها) که به تصریح امام سجاد(ع): «عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَة‌» است جزو موثرترین افراد برای تحقق روایت صحیح از اسلام بود و حضرت موقعیت را شناخت و طبق آن انتخابی صحیح و به‌هنگام داشت.

امام جمعه خوی با بیان این که در خروج امام حسین علیه السلام از مدینه بزرگانی مثل ابن‌ عباس و ابن‌ جعفر و چهره‌های نامدار صدر اسلام، که ادعای فقاهت و شهامت و ریاست و آقازادگی و ... داشتند امام را تنها گذاشتند اما حضرت زینب حاضر نشد امام خود را تنها بگذارد و در این راه سخت قدم گذاشت، اضافه کرد: حضرت زینب کبری با علم بر سخت بودن مسیر، امام خود را پشتیبانی کرد و بعد از کربلا هم نوری شد و درخشید و به جایی رسید که فقط بالاترین انسان‌های تاریخ بشریت-یعنی پیامبران- می‌توانند به آنجا برسند.

وی یکی از رموز موفقیت حضرت زینب را در غلبه بر حوادث تلخ آن روزگار دشمن شناسی و اتخاذ عکس العمل متناسب عنوان کرد و افزود: از دیگر برجستگی‌های شخصیتی حضرت شجاعت بی نظیر ایشان بود که با وجود تمام مصائب از امام خود شجاعانه دفاع کرد و چهره دشمنان را افشا کرد.

حجت الاسلام قاسم خانی با گلایه از عدم حضور مستمر بعضی از مسئولین در نماز جمعه گفت: آقایان انتظار دارند امام جمعه در برنامه هایشان شرکت کرده و حمایتشان کند اما به مهمترین وظیفه خود که حضور در بین صفوف مردم در نماز جمعه است عمل نمی کنند.

وی با بیان اینکه عدم وجود نظارت دقیق موحب افزایش قیمت ها و بروز برخی هنجارها می شود، افزود: یکی از نعمت های الهی که در طول تاریخ شهرستان خوی، جزو نقاط قوت این شهرستان به حساب آمده است، وجود خیرین بزرگوار در عرصه های مختلف است و امروز هم چه ساکنین خوی و چه افراد ساکن در دیگر شهرها در امر مدرسه سازی، بیمارستان، تجهیزات بیمارستانی، رسیدگی به معلولان و کودکان بی سرپرست و بد سرپرست، سالمندان، ایتام، مادران سرپرست خانوار، مستمندان و...گامهای بسیار عظیمی برداشته اند که به حق در کنار نام دارالمومنین، عنوان دارالخیرین برازنده این شهر است.

امام جمعه خوی در پایان گفت: وجوهات شرعیه متدینین ظرفیت خوبی برای حل بعضی مشکلات خصوصا پیشبرد مسائل فرهنگی است و متاسفانه به علت عدم مدیریت مناسب و عدم تمرکز و پراکنده شدن این سرمایه، آن تاثیر لازمی که باید در گره گشایی از مسائل داشته باشد، را ندارد.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha