سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
نعمت الله آزموده

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد گفت: یکی از اهداف آمریکا در مذاکرات اخیر دامن زدن به پدیده اجتماعی شدن مذاکره و همچنین شرطی‌سازی اقتصاد کشور ما به توافق است؛ تجربه تلخی که در توافق ژنو شاهد آن بودیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد، امروز در جمع طلاب حوزه علمیه استان، با اشاره به دور جدید مذاکرات ایران با کشورهای گروه ۱+۴، به تبیین خواسته‌های ایران و آمریکا در این مذاکرات پرداخت.

وی اظهار کرد: بر اساس آنچه از مقالات و نظرات اندیشکده های تصمیم‌ساز در دولت آمریکا برمی‌آید این است که جو بایدن به دنبال توافق موقت با نام‌هایی چون توقف در برابر توقف یا کمتر برای کمتر است.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: گروه بین‌المللی بحران که از همین اندیشکدههاست طی مقاله‌ای توصیه می‌کند که آمریکا برخی از تحریم‌ها را تخفیف دهد، مقداری از پول‌های ایران را آزاد کند و محدودیت فروش نفت را تقلیل دهد در قبال آن ایران غنی‌سازی با درصد بالا را متوقف کند و به اقدامات به‌اصطلاح شفاف ساز آژانس در همه زمینه‌ها تن دهد.

وی با اشاره به اهداف آمریکا از ارائه ایده توافق موقت، اظهار کرد: از مهم‌ترین اهداف این حربه خرید زمان برای آمریکا با هدف به سرانجام رساندن فرایند بازپخت تحریم‌ها و تقویت اثرگذاری مجدد آن بر اقتصاد ایران است.

حجت‌الاسلام آزموده افزود: میزان کارآمدی ابزار تحریم بر کشور هدف در طول زمان، ماهیتی نوسانی و سینوسی دارد و در دوره اخیر میزان اثرگذاری تحریم‌ها بر ایران در نقطه حضیض خود قرار دارد که افزایش میزان تجارت خارجی ایران و از آن مهم‌تر افزایش میزان صادرات نفت خام ایران، اثبات‌کننده این واقعیت است.

وی تصریح کرد: در واقع بررسی تجربه دوره‌های قبل و سه سال اخیر نشان می‌دهد که آمریکا برای گذر از این برهه و بازگرداندن نظام تحریم‌ها به نقطه اوج، به زمان احتیاج دارد.

حجت‌الاسلام آزموده با اشاره به اینکه پاک کردن گذشته منفی آمریکا، بدون پرداخت کوچک‌ترین هزینه و قرار گرفتن آمریکا در نقطه هم‌تراز ایران در مذاکرات از دیگر اهداف طرح موقت است، اظهار کرد: آمریکا در حال حاضر برای ایجاد اجماع علیه ایران نیازمندترمیم چهره خود به‌عنوان یک کشور ناقض تعهدات است و این احیای وجهه برای آمریکا در دوره بایدن بسیار اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: ایده توافق موقت می‌تواند با پاک کردن گذشته بدون پرداخت هزینه آن یک مبدأ زمانی جدید در پرونده هسته‌ای ایران محسوب شده و از این طریق یک قدرت مانور برای آمریکا در راستای ایجاد اجماع علیه ایران ایجاد شود.

حجت‌الاسلام آزموده با بیان اینکه هدف سوم دامن زدن به پدیده اجتماعی شدن مذاکره و همچنین شرطی‌سازی اقتصاد کشور است، افزود: اساساً یکی از ویژگی‌ها و کارکردهای هرگونه توافق موقت با طرف‌های غربی شرطی شدن جامعه و گره خوردن اصلاحات اقتصادی به بحث مذاکرات و توافق است و تجربه توافق ژنو این گزاره را اثبات می‌کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر آمریکا نگران تغییر ریل اقتصادی در ایران و حرکت تدریجی آن به سمت اقتصاد مقاومتی و افزایش تاب‌آوری نسبت به تحریم‌هاست و هرچه آمریکا در تشدید اجتماعی شدن مذاکرات در جامعه ایران موفق‌تر باشد، مانع بزرگ‌تری بر سر راه حرکت اقتصاد ایران به این‌سو ایجاد خواهد شد؛ به همین دلیل توافق موقت می‌تواند اثر مهمی در این موضوع داشته باشد، امری که مذاکره‌کنندگان ما نسبت به آن آگاه بوده و حاضر به پذیرش آن نمی‌شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha