جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ آیین رونمایی از آثار ادبی با موضوع " ایثار و شهادت"/حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی

حوزه/ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم،‌گفت: خروجی راهبردی پژوهش در ارتباط با مصرف کننده پژوهش متجلی می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و افتتاح هفتمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در مرکز همایش‌های غدیر برگزار شد گفت: اگر چه انتشار مکتوب و نسخ قابل توزیع خود گامی مهمی است امّا بیش از این می‌توان از پژوهش‌ها فرآوری کرد و آنچه در فرآوری پژوهش باید نصب العین قرار بگیرد، فرآوری محتوایی و فرآوری در زمینه عرضه است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ادامه داد: فرآوری محتوایی یا راهبردی به این معناست که از این پژوهش انجام شده یک نتیجه بگیریم که بتواند در حل مسائل کلان کشور مددکار باشد و اگر چه مجاری حل یک مسئله مجاری تقنینی است امّا قانون گذاران باید با توجه به یافته‌های علمی قانون‌گذاری کنند لذا خروجی پژوهش باید به قانون گذاری کمک کند همچنین گاهی اوقات یک پژوهش ما می‌تواند در حوزه آسیب‌های اجتماعی مددکار باشد یعنی به فعالان آسیب‌های اجتماعی مدد علمی برساند و این فراوری محتوایی یا راهبردی پژوهش‌ها می‌شود.

وی افزود: بسیاری از فرآورده‌های پژوهش در دفتر تبلیغات قابلیت این را دارد که مورد استفاده راهبردی قرار بگیرد و بتواند در عینیت جامعه و در مسائل مربوط به حوزه نظام و اجتماع کاربست داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی، شرط خروجی راهبردی از یک پژوهش را ارتباط با نهادهای مصرف کننده آن پژوهش‌ها و اشراف و آگاهی نسبت به معضلات و مسائل آن حوزه پژوهش، بیان کرد و تصریح کرد: اگر پژوهشگاه ما با مراکزی چون مرکز پژوهش‌های مجلس و دیگر مراکز مطالعاتی مربوط به سیاست گذاری کلان کشور مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام ارتباط منطقی داشته باشد این تعاملات منجر به آگاهی پژوهشگر در جهت دهی به موضوع پژوهش می‌شود که توانایی گره گشایی راهبردی داشته باشد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی ضلع دیگر پژوهش را فرآوری در عرضه دانست و گفت: امروزه به واسطه انقلاب تکنولوژی و رسانه‌ای زمینه‌های عرضه بسیار متنوع شده از طرفی ذائقه‌ها تغییر کرده و از این تغییر باید استفاده کنیم، لذا باید پژوهش را به نحوی فرآوری کنیم که گروه‌های متعدد مخاطب هم بتوانند بهره مند شود.

وی در ادامه اظهار کرد: باید سعی کنیم آورده‌ی پژوهش را در قالب‌های جدید فرآوری کنیم و مخاطب خودمان را منحصر نکنیم به عده‌ای محدودی که توانایی مطالعه کارهای چندین جلدی و حجیم را دارند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی،از دیگر مسائلی که باید مورد توجه قرار بگیرد را تقویت وجه انضمامی پژوهش‌ها دانست و عنوان کرد: به این معنا در آثار پژوهش برویم به سمت مسائل عینی و کاربردی‌تر و از انحصار در تحقیقات بنیادین فاصله بگیریم و باید بین پژوهش ها بنیادی، هنجاری و غایت شناسانه و بین پژوهش‌های کاربردی معطوف به مسائل عینی جامعه توازن برقرار کنیم و از آن به انضمامی‌تر شدن پژوهش تعبیر می‌کنیم.

وی گفت: عرصه زندگی پر از موضوعات انضمامی است و اگر مطالعات سمت و سوی این چنینی پیدا کنند در عینیت جامعه می‌تواند تاثیرگذار باشد حتی در حوزه مباحث نظری تر همچون مطالعات فلسفی این امر امکان پذیر است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی، در ادامه تصریح کرد: در مرکز پژوهش معطوف به قرآن ما به سمت دانشنامه سبک زندگی حرکت شده و این وجه انضمامی پژوهش ها است و هر چه این زمینه انضمانی تقویت شود رشد و بالندگی بیشتری برای پژوهش دفتر تبلیغات به ارمغان می‌آورد.

وی راهبرد سوم را اهتمام به بازنمایی پژوهش‌ها عنوان کرد و متذکر شد: اگر می‌خواهیم پژوهش‌های ما بیشتر بازنمایی پیدا کند و مخاطب گسترده‌تری دربر بگیرد دو اتفاق باید بیافتد یک اینکه تولید خود را فرآوری کنیم و در قالب‌های متعدد و متنوعی در بیاوریم و گام دوم اینکه در کانال‌های متنوع ارتباطی بارگذاری و پژوهش را به سمع و نظر مخاطبان گسترده در کانال‌های ارتباطی برسانیم.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی، با بیان اینکه بخشی از این بازنمایی در سایه تعامل حاصل می‌شود، اضافه کرد: برگزاری نشست‌های مشترک علمی که در پژوهشگاه آغاز شده و ارتباط با دیگر محافل علمی وبینارها و جلسات مشترک علمی مخاطب گسترده‌تری را درگیر می‌کند.

وی یادآور شد: بخشی از این بازنمایی، به بازنمایی در خارج از مرزهای ایران مربوط می‌شود و به شدت نیازمندیم با جهان عرب و تسنن داد و ستد علمی داشته باشیم بسیاری از کارهایی ما که در پژوهشگاه تولید شده به شدت مورد علاقه و توجه جهان تسنن و نهادهای علمی جهان عرب قرار خواهد گرفت لذا باید بازنمایی کنیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در ارتباط با بازنمایی پژوهش‌ها خاطرنشان کرد: نکته‌ای که بسیار مهم است رسیدن به موضوعات مشترک است باید بفهمیم دغدغه‌های محافل علمی جهان تسنن و عرب چیست و بدانیم نسل جدید اخوان المسلمین حال و هوای فکری آنها چیست چون تعامل یا جهان‌های علمی دیگر نیاز به چارچوب‌های گفتمانی دارد یعنی باید از خودمان بپرسیم به عنوان پژوهشگر حوزوی و علوم انسانی و اسلامی چه ارمغانی برای مخاطب امروز جهان تسنن و عرب داریم و در تعامل با آنها چه گفتمان معنایی می‌خواهیم عرضه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی، با بیان اینکه این راهبردها می‌تواند مبنای رشد و شکوفایی بیشتر پژوهش دفتر تبلیغات باشد، اظهار کرد: احتیاج به خلاقیت و نوآوری و ایده پردازی دارد و بخش‌های مختلف دانشی در دفتر تبلیغات باید تشریک مساعی کنند.

در حاشیه این مراسم ضمن قدردانی از برگزیدگان پژوهش و از ۲۶۵ اثر چاپ اول از آثار پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی رونمایی شد.

لازم به ذکر است: هفتمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از ۲۰ تا ۲۵ آذر ماه به مدت یک هفته از ساعت ۸ صبح الی ۲۰ در مرکز همایش‌های غدیر دایر است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    جناب واعظی ما پژوهش کردیم ولی نشد چاپ کنیم مجبور شدیم بعنوان کارشناس در رسانه موضوعات را ارائه بدیم بیش از 6000هزار دقیقه صحبت کردیم و همه پخش شد گفتیم بصورت انبوه مباحثی که از رسانه پخش شده را منتشر کنیم آمدیم دفتر تبلیغات ولی فقط اتاق های دیدیم که نامشان اداره اداره بود و توخالی در ذیل نامه ما که یک ماه کشید نوشته شد بررسی و اقدام مقتضی این اداره ای هست که شما مسوولش هستی عزت زیاد