سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
محسن قنبری

حوزه/ معاون ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی العالمیه ضمن ابراز تأسف از محصور شدن آثار پژوهشی در مرزهای جغرافیایی کشور، گفت: هنوز مسیری را شناسایی نکرده ایم که اینها از این مسیر بتوانند جریان بین المللی داشته باشند و دیگرانی که نیازمند به این مسائل هستند، استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبری در حاشیه بازدید از هفتمین نمایشگاه پژوهش و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی، اظهار داشت: حقیقتاً از تعدد و تنوع پژوهش های انجام شده در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مجموعه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شگفت زده شدم.

وی گفت: دو نکته قابل ذکر است که برخی از آنها در این نمایشگاه انجام شده و برخی دیگر قابل انجام است: یکی این که، وقتی که مسأله محوری مطرح می شود، یعنی پژوهش ها معطوف به یک مسأله باشد، کما این که در آثار این نمایشگاه مشهود بود اما باید مسأله محوری را با اصحاب آن مسأله حل کرد، به این معنا که پژوهشگر پس از شناسایی مسأله و بحث درباره آن، ممکن است که از سوی اصحاب آن مسأله مورد استقبال قرار نگیرد، چرا که در خصوص این مسأله به بحث و بررسی نپرداخته اند و زوایایی از آن مسأله مغفول مانده باشد.

معاون ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی العالمیه بر ضرورت توجه به مسائل بین المللی در پژوهش ها تأکید و تصریح کرد: دوم این که، مسائل ما درون مرزی نیست بلکه مسائل برون مرزی و بین المللی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ضمن ابراز تأسف از محصور شدن آثار پژوهشی در مرزهای جغرافیایی کشور افزود: در حل مسأله اگر بین الملل اندیشیده شود، باید جریان این کتاب ها و آثار را در فضای بین الملل در نظر گرفت؛ آثار خوبی در این نمایشگاه و سایر مراکز مختلف حوزوی و دانشگاهی موجود در قم مشاهده می کنیم، اما متأسفانه محصور در مرزهای جغرافیایی ما قرار گرفته اند و هنوز مسیری را شناسایی نکرده ایم که اینها از این مسیر بتوانند جریان بین المللی داشته باشند و دیگرانی که نیازمند به این مسائل هستند، استفاده کنند. در این میان، مشکلاتی اعم از زبان و عدم جریان محصولات (که به زبان انگلیسی و عربی هم تولید می کنیم) در کشورهای مخاطب این زبان ها، وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین قنبری از شناسایی مسائل محوری سایر کشورها در پژوهشگاه بین المللی المصطفی خبر داد و اظهار داشت: در مجموعه جامعه المصطفی که در کشورهای مختلفی شعبه، مخاطبین و فارغ التحصیلان فعالی دارد، می توانند مسأله شناسی بین المللی امروز را برای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی انجام دهد که دیدبان ها و چشمان بیداری در دیگر کشورها داریم و هر روز با این مسائل روزمره درگیر هستند، که عمده ترین مسائل دیگر کشورها در پژوهشگاه بین المللی جامعه المصطفی شناسایی شده است.

وی در پایان ضمن اعلام آمادگی جامعه المصطفی نسبت به همکاری با پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: اگر به آن مسائل توجهی شود و معطوف به آن مسائل پژوهش هایی صورت گیرد، جریان این پژوهش ها بر عهده ما باشد که پژوهشگران و فارغ التحصیلان جامعه المصطفی که از ۱۳۰ ملیت هستند، می توانند به کشورهای مختلف ببرند و جریان علمی به این طریق از قم به دنیا شکل بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha