دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر / کرسی آزاد اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه در دارالشفاء

حوزه/ استاد دانشگاه های قم، گفت: در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه اقدام محتوایی صورت نگرفته و ما دانشگاهیان در بهره‌مندی از محتوای دینی به شدت فقیر هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، احمد شفیعی استاد دانشگاه های قم در نشست آزاداندیشی وحدت «حوزه و دانشگاه» که به همت گردان بسیج ۱۱۵ مدرسه فیضیه برگزار شد، اظهارکرد: در خصوص ضرورت وحدت بیان حوزه و دانشگاه لازم است به پیشینه ای از انقلاب اسلامی اشاره کنیم بطوریکه در ربع پایانی قرن بیستم، انقلاب به رهبری امام خمینی(ره) و همراهی ملت به ثمر نشست و وقتی این حرکت فرهنگی، اجتماعی، الهی شکل گرفت، کاری که می‌کند نظام موجود در یک جغرافیا را ساقط می‌کند، لذا وظیفه اولش آن است که نظام‌سازی کند و نظام جمهوری اسلامی به عنوان نظام برآمده از انقلاب شکل می‌گیرد و برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی و شعارهایی که داده بود حرکت می کند که مهم‌ترین هدفی که امام امت با برقرار نظام اسلامی دنبال کردند، حاکمیت دین خدا در همه جهان بود.

وی افزود: درآن زمان انقلاب برای رسیدن به اهداف و برنامه های خود نیازمند عناصر انسانی بود و برای این نیاز باید کادرسازی و برای فعالیت در مسیر اهداف نیرو تربیت می‌کرد. در هر جامعه ای آموزش عالی عهده دار کار تربیتی هستند و این مهم در کشورما برعهده حوزه علمیه با قدمتی ۱۲۰۰ سال و دانشگاه با قدمتی ۲۰۰ ساله برعهده داشتند که هر کدام دارای خلا هایی در نظام آموزش، زیرساخت ها و محتوای آموزشی داشتند که حضرت امام در سال ۵۸ بحث وحدت بین حوزه ودانشگاه را با هدف جبران کمبودهای این دو مرکز آموزش عالی مطرح کردند تا از خروجی تعامل این دو نهاد فرهنگی کادر تراز انقلاب و نظام اسلامی خارج شود.

شفیعی خاطرنشان کرد: در پیشینه شکل گیری دانشگاه در کشور تفکر روشنفکری زیرساخت این دانشگاه ها بود و این روشنفکری در کشور، بیمار متولد شد و بیمار رشد کرد. پدیده روشنفکری یک پدیده وارداتی از موضع نظام سلطه در کشورهای غربی وقتی وارد کشور شد، زیرساخت این پدیده تقابل بین «علم ودین» بود یا همان سکولار را دنبال می‌کرد و از همان دوران قاجار و پهلوی نسبت به دین‌زدایی و دین ستیزی برنامه ریزی کرده بودند.

این استاد حوزه ادامه داد: لذا دانشگاه‌هایی که انقلاب میراث دار آنها شد، دانشگاه‌هایی بودند با این پیشینه، اگر چه انسان‌های این دانشگاه اغلب مؤمن، دیندار و پیرو انقلاب بودند ولی آموزه‌ها و محتوای علمی که داشتند و تدریس می‌کردند بر مبنای «پوزیتیویست، سکولاریسم و لیبرالیسم» بود. لذا طبیعی بود مدیری که از این دانشگاه خارجی می‌شد یک مدیر سکولار بود، خوب طبیعی بودکه یک مدیر سکولار نمی‌توانست یک حکومت دینی را اداره و راهبری کند و این باعث شد امام(ره) دستور تعطیلی سه ساله دانشگاه‌ها را دادند، دستور انقلاب فرهنگی را دادند و در نهایت شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد.

وی ادامه داد: بعد از تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه شناسایی ظرفیت ها و هویت سازی در دانشگاه با رویکرد دینی آغاز شد و در این بین، نقش حوزه‌های علمیه بسیار پررنگ بود، چرا که امام راحل و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد بودند که اسلامی سازی دانشگاه ها، ظرفیتی است که در اختیار حوزه‌های علمیه می باشد. لذا این وحدت شکل گرفت.

استاد دانشگاه قم گفت: امروز بسیاری از تفکرات سکولاری از دانشگاه رفته است و اگر امروز شاهد سر و صداهایی هستیم علت خالی کردن میدان توسط انقلابی‌ها است.

شفیعی تصریح کرد: چهل سال از انقلاب اسلامی می‌گذر و ما به عنوان دانشگاه از نظر محتوای دینی به شدت فقیر هستیم، امروز مطالبات زیادی از حوزه‌های علمیه است، لذا نمی‌توان دنبال حذف متون فعلی دانشگاه ها بود، متونی که اغلب ترجمه ای است و فرهنگ غرب را وارد جامعه علمی کشور می کند.

وی اضافه کرد: جماعتی کمتر از دو درصد در دانشگاه ها هستند که فقط سروصدا دارند، یارگیری و از فضای مجازی هم بهره می‌برند، وقتی نیروهای انقلاب وارد صحنه شوند این دو سه درصد هم صدایشان به جایی نمی‌رسد.

استاد دانشگاه تصریح کرد: امروز بیش از ۹۰ درصد اساتید دانشگاه نگاه انقلابی دارند که اگر سکوت نکند، صدای مخالف و اون حداقلی‌ها به جایی نمی‌رسد.

شفیعی، افزود: وقتی محتوای دینی نیست، نمی‌توانیم دروس ترجمه ای را تعطیل کنیم، اگر این گونه باشد رشته های دانشگاهی تعطیل می شوند، زمانی می توانیم مقابل تدریس چنین محتوایی را بگیریم که متناسب با رشته، محتوای غنی و دینی تهیه و در اختیار دانشگاه قرار داده باشیم.

استاد دانشگاه های قم ادامه داد: از وحدت بین حوزه ودانشگاه صرفا به این بخش که تعدادی دانشجو را وارد حوزه کنیم یا تعدادی حوزوی را به دانشگاه ببریم را اجرایی کرده‌ایم والا اقدام دیگری صورت نگرفته است.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha