سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کد خبر: 996772
۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۸
اهمیت و ضرورت پژوهش

حوزه/ پژوهش ابزاری برای دستیابی به حقیقت، افزایش علم و آگاهی و رشد و تعالی جامعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم اکرم میرعرب، معاون پژوهش مدرسه علمیه خواهران سعدیه شهرستان رامیان در یادداشتی به مناسبت هفته پژوهش با عنوان «اهمیت و ضرورت پژوهش»، آورده است:

تحقیق و پژوهش در دین مبین اسلام از جایگاه رفیع و والایی برخوردار است. قرآن کریم در آیات متعددی انسان‌ها را به تحقیق و پژوهش دعوت کرده است و در آیه ۱۰۱ سوره یونس می فرماید: «قل انظروا ماذا فی السماوات و الارض و ماتغنی الآیات و النذر عن قوم لایؤمنون» در این آیه، جمله «قل انظروا» به تحقیق و پژوهش و تدبر در آفرینش فرمان می دهد. مسلما تحقیق بدون رنج و سختی و مشکلات نخواهد بود. بنابراین پژوهشگران باید این رنج و سختی‌ها را برای خود هموار سازند تا به موفقیت‌های چشمگیری دست یابند.

رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) پیرامون اهمیت پژوهش می‌فرمایند: «عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها باید مورد توجه قرار گیرد». با توجه با سخن رهبر حکیم و فرزانه انقلاب، پژوهش یکی از ارکان مهم حوزه‌های علمیه به شمار می‌رود و لازم است در کنار آموزش و تربیت طلاب به امر پژوهش توجه ویژه شود، زیرا بدون پژوهش، آموزش پویایی لازم را ندارد و علم و دانش آنان افزایش چندانی نمی‌یابد.

یکی از مهمترین محورهای بیانیه گام دوم انقلاب که رهبر معظم انقلاب برآن بسیار تأکید داشته‌اند علم و پژوهش است. در واقع بیانیه گام دوم مسیر حرکت را برای پژوهشگران ترسیم می‌کند که برای شکوفایی و رشد و پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف به تحقیق و پژوهش بپردازند و با ارائه راهکارهای مناسب و دقیق مسائل روز جامعه را حل نمایند.

رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) علم و تحقیق را کلید قطعی کشور می داند. در واقع، توسعه و پیشرفت کشور در عرصه‌های اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بدون تحقیق و پژوهش میسر نمی‌شود بلکه برای بسط و گسترش مرزهای علم و دانش و رشد همه جانبه کشور لازم است حوزه‌های علمیه پژوهشگران برتر و کارآمد و تاثیرگذار در جامعه تربیت کنند.

در عرصه تدریس، پژوهش جایگاه و اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا تا تحقیق و پژوهش انجام نشود، تدریس نتیجه و ثمری نخواهد داشت. بر این اساس اگر اساتید با مهارت‌های پژوهشگری آشنا بوده و مهارت لازم را کسب کنند، در تدریس موفق بوده و به عنوان هدایتگر و راهنما می‌توانند طلاب پژوهشگر پرورش دهند.

تحقیق و پژوهش آثار و فواید بسیاری دارد از جمله موجب بقاء علم برای آیندگان و ماندگاری علم در ذهن می شود. اگر کسی بخواهد علومش برای نسل‌های آینده باقی بماند و یا علم در ذهنش تثبیت شود، راهی جز پژوهش ندارد.

با توجه به این که امروزه دشمنان تلاش می کنند شبهات اعتقادی و دینی را در جامعه نشر داده و در اذهان مردم تزریق کنند، لازم است طلاب حوزه‌های علمیه توانایی علمی خود را افزایش داده و با کسب مهارت‌ها و فنون پژوهشگری بتوانند به این شبهات پاسخ داده و از ارزش‌های والای اسلامی دفاع کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha