سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
اهمیت و ضرورت پژوهش

حوزه/ استاد مدرسه علمیه حضرت صدیقه طاهره(سلام‌الله‌علیها) گفت: عدم آشنایی تعدادی از اساتید با روش‌های تحقیق و مقاله نویسی یا چگونگی انجام تحقیقات توصیفی و میدانی از آسیب های پژوهشی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، دکتر حسینعلی سرگزی در نشست پژوهشی «دلایل عدم گرایش طلاب به پژوهش و راهکارهای ایجاد انگیزه و روحیه پژوهشگری» که به مناسبت هفته پژوهش بصورت مجازی در تالار پژوهش مدرسه علمیه حضرت صدیقه طاهره(سلام‌الله‌علیها) برگزار شد، بیان کرد: یکی از موانع عدم گرایش طلاب به پژوهش نبودن جایگاه ویژه در دروس برای پژوهش است، تدریس اساتید ما آموزش محور است نه پژوهش محور.

وی افزود: یکی از موانع دیگر، عدم دسترسی به کتابخانه‌های مجهز و عدم آشنایی با روش‌های تحقیق در دوره‌های پیش از حوزه است و منابع کافی و وافی در بعضی کتابخانه‌ها برای روش تحقیق وجود ندارد.

استاد دانشگاه ادامه داد: عدم آینده شغلی مناسب از دغدغه دوران تحصیل است، نهادینه نشدن فرهنگ پژوهش در بین طلاب از موانع گرایش طلاب به تحقیق است.

سرگزی خاطرنشان کرد: اگر طلاب در تمام مقاطع تحصیلی دانش و مهارت کافی برای پژوهش و تحقیق را کسب کرده و نتایج آن را تجربه نموده باشند، انگیزة لازم برای انجام پژوهش را خواهند یافت.

وی گفت: مشخص نبودن مسیر کامل آموزش و پژوهش در طول تحصیل، ضعف مفرط در استادان به ویژه استادان روش تحقیق، توسعه‌نایافتگی در روش‌های تحقیق حوزه، منعکس نشدن علمی نیازهای پژوهشی از سوی نظام به حوزه‌های علمیه، اختصاص نیافتن منابع لازم از سوی نظام برای آموزش و انجام پژوهش‌های مورد نیاز نظام از دیگر ضعف‌های امر پژوهش است.

استاد دانشگاه بیان کرد: ضرورت تربیت استادان ماهر برای آموزش و پژوهش و بازآفرینی و نوسازی روش‌های تحقیق معتبر از راهکارهای تقویت امر پژوهش است.

سرگزی اذعان کرد: ظرفیت‌های فوق‌العاده قرآن و سنت برای پژوهش به ویژه در حوزة علوم انسانی، مطالبه مستمر رهبری معظم انقلاب نسبت به گشودن عرصه‌های جدید پژوهش در منابع دینی برای ساخت تمدن نوین اسلامی و تأکید ایشان بر کرسی‌های نظریه‌پردازی و نوآوری، برگزاری جشنواره‌های معرفی آثار برتر پژوهشی، الزام طلبه‌ها به تدوین پایان‌نامه و رساله، تمایل به پژوهش‌محوری در برنامه‌های راهبردی حوزه از برنامه‌هایی است که در این چند سال برای تقویت امر پژوهش در حوزه علمیه صورت گرفته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha