یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نشست هم اندشی حوزه و دانشگاه

حوزه/ نخستین جلسه هم اندشی وحدت حوزه و دانشگاه با حضور روسای دانشگاه های شیراز و مسئولان نهاد رهبری در دانشگاه ها برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین حمید مقامی مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های فارس، ظهر امروز در نخستین جلسه هم اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه که با حضور روسای دانشگاه های شیراز و مسئولان نهاد رهبری در دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: در اینگونه جلسات باید برای وحدت حوزه و دانشگاه راهکار مطرح کرد.

وی در ادامه با تصریح اینکه فعالیت هایی در کشور برای وحدت حوزه و دانشگاه صورت گرفته است، اما برای حضور طلاب در دانشگاه و دانشجویان در حوزه باید فعالیت های بیشتری صورت گیرد.

محمد موذنی، رئیس دانشگاه شیراز در ادامه این نشست عنوان کرد: انتظار این است که خروجی کارهای وحدت حوزه و دانشگاه را در جامعه مشاهده کنیم، در دانشگاه علوم را به صورت تخصصی تدرس می کنیم، اما در بخش تعلیم و تربیت دانشجو به دلیل اینکه در نظام جمهوری اسلامی زندگی می کنیم انتظار داریم حوزه به بیشتر در این بخش به ما کمک کند.

حسین افلاکی فرد، رئیس دانشگاه فرهنگیان نیز عنوان کرد: در بحث محتوا سازی در دانشگاه ها حضور تفکر اسلامی را کمرنگ می بینیم، منابعی مانند قرآن، صحیفه سجادیه و نهج البلاغه وجود دارد که باید از این مباحث بیشتر استفاده کرد، دغدغه ای که در بحث حوزه و دانشگاه وجود دارد هنوز بسیار کار دارد و باید مباحث را بیشتر مطرح کرد.

حجت الاسلام نیری، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های شیراز ضرورت وحدت را مورد توجه قرار داد و گفت: در مرحله نخست باید امکان وحدت داشته باشد، وحدت باید نتیجه یک پروسه تحول در حوزه انسانی اسلامی باشد، در حوزه نیز باید علوم کاربردی نگری صورت گیرد، تا تحول وحدت ممکن شود؛ سند دانشگاه اسلامی همچنان باید ابلاغ شود برای اسلامی شدن دانشگاه مواد اولیه باید فراوان داشته باشیم.

محمد جامعی، رئیس داشنگاه فنی و حرفه ای شیراز نیز در ادامه به ملزومات حوزه و دانشگاه اشاره کرد و بیان داشت: یک تفاهم نامه ای با معاونت تهذیب حوزه علمیه فارس امضا کرده ایم تا مبلغین در خوابگاه های دانشگاه حضور پیدا کنند که بسیار موثر بود. خروجی این کار علاقه مند شدن دانشجویان به حوزه بود، همچنین دوره هایی نظیر بینش مطهر را برگزار کرده ایم، در صدد این هستیم که بخشی از دروس معارف را به صورت تدریجی ارائه کنیم.

حجت الاسلام محمد حسین قاسمی، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه دانشگاه صنعتی شیراز ضمن تسلیت به مناسبت ایام دهه فاطمیه، مطرح کرد: باید برای استفاده بیشتر از هفته وحدت باید کارگروه های تخصصی راه اندازی شود تا ماحصل کارگروه ها در سال آینده مورد توجه قرار گیرد، همچنین باید در مورد فلسفه علم در دانشگاه ها صحبت شود، اگر بتوانیم این را عمومی کنیم تا بتوانیم در خصوص چیستی علم و معرفت شناسی سخن بگوییم قطعا می تواند کمک شایانی به ما کند، اگر بتوانیم در فلسفه علم به واقعیت علم بپردازیم به نوعی همان توحید را بیان کرده ایم.

محمد حسن صیف، رئیس دانشگاه پیام نور استان فارس هم اظهار کرد: باید در تعلیم و تربیت تفکرات اسلامی را تدریس کنیم، انقلاب فرهنگی حدود ۴۰ سال است که اتفاق افتاده، اما هنوز خروجی آن را ندیده ایم. در اسناد بالادستی وزارت علوم هنوز جایگاه حوزه و اینکه به چه شکلی وحدت را مطرح کنیم مشاهده نکرده ایم، حوزه می تواند در اخلاق و معنویت در علوم ورود کند که جای آن خالی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha