جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024

حوزه/ در نشست جمعی از مسئولان خواهر دانشگاهی پردیس امام خمینی(ره) واحد گلستان و مدیریت حوزه علمیه خواهران استان بر ضرورت تعامل هدفمند حوزه و دانشگاه تاکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، ظهر امروز نشست جمعی از مسئولان دانشگاه پردیس امام خمینی(ره) واحد گلستان و تعدادی از دانشجویان این نهاد علمی با مسئولان مدیریت حوزه علمیه خواهران استان گلستان، به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد.

* دانشجویان در ابعاد تربیتی و مذهبی از ظرفیت نهادهای علمی و مورد تایید استفاده کنند

در این نشست، خانم ذبیحی رئیس دانشگاه پردیس امام خمینی(ره) با گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه بیان کرد: با توجه به نقش تربیتی این دانشگاه و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی در کشور عزیزمان که باید تمام آموزه‌های علمی و پژوهشی در زیر لوای پرچم اسلام قرار گیرد و از اوجب واجبات است، دانشگاه اثرگذاری همچون فرهنگیان باید در تعامل و ارتباط مستقیم با حوزه علمیه قرار داشته باشد.

وی افزود: در فرآیندهای پژوهشی و علمی سعی می‌کنیم از ظرفیت حوزه علمیه استفاده کنیم که واقعا خط و مشی این نهاد تربیتی می‌تواند در انجام امور محوله‌ای که نهاد حاکمیتی بر عهده ما گذاشته است، کمک کند.

رئیس دانشگاه پردیس امام خمینی(ره) واحد گلستان، با مطلوب ارزیابی کردن تعاملات دانشگاه پردیس امام خمینی و حوزه علمیه خواهران گلستان، ابراز کرد: همیشه دانشجویان را تشویق می‌کنم که در کنار درس‌های دانشگاهی و آکادمیک، حتما در ابعاد تربیتی و مذهبی از ظرفیت نهادهای علمی و مورد تایید استفاده کنند.

ذبیحی این دیدار را مقدمه‌ای برای ارائه خدمات آموزشی و تربیتی برای دانش‌آموزان آینده دانست و گفت: شرایط اجتماعی کنونی نیازمند معلمان بسیار باهوش و متخصص تربیت است، زیرا دانش‌آموزان در زمینه‌های علمی بسیار پیشرفت کرده‌اند و معلم باید همراه با او حرکت کند چه در بحث تکنولوژی و چه پرسش‌هایی که برای فرزندان پیش می‌آید.

وی بیان کرد: باید نسبت به پرسش‌های فرزندان مطالعه داشته باشیم زیرا سؤالات آنان در حیطه تحصیلات مادران نیست و این زنگ خطر است نسبت به اینکه از لابلای ۴ کتاب علمی نمی‌توان نقش‌آفرین رسالت خطیر معلمی خود باشند.

ذبیحی اظهار امیدواری کرد که نقش دانشجویان نخبه در سال‌های آینده در زمینه علمی-پژوهشی با بُعد تربیتی مشهود باشد و ان‌شاءالله این دو نهاد مهم در کنار یکدیگر و در راه اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی قدم‌های مثبت بردارند و در آن دنیا شرمنده ائمه اطهار و امام شهدا و شهدا نباشیم.

* حوزه و دانشگاه بدون تعامل هدفمند در مقابله با ستیز فرهنگی دشمن پیروز نمی‌شود

در ادامه این نشست، خانم سیده نفیسه حسینی واعظ، مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان با اشاره با ایام شهادت حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) گفت: از منظر نبی مکرم اسلام، قرآن و اهل بیت(علیهم‌السلام) دو عنصر جدانشدنی از یکدیگر هستند، اگر بخواهیم قرآن مکتوب را تجسم کنیم، تجسم انسانی آن، حضرت علی، حضرت فاطمه، امام حسن و امام حسین و وجود ائمه اطهار(علیهم‌السلام) تا امام زمان(عج) می‌شوند.

وی به اسوه بودن حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) در عرصه‌های مختلف اشاره کرد و در ادامه پیرامون اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه گفت: حوزه و دانشگاه، دو نهاد آموزشی و پژوهشی تأثیرگذار در پیشرفت و توسعه جامعه هستند و هر یک از این دو، نماد علمی تمدن اسلامی و مدرن است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان، شهید مفتح را نماد وحدت حوزه و دانشگاه معرفی کرد و افزود: ایشان از دو تفکر حوزوی و دانشگاهی تأثیر پذیرفته بود و در نزدیک‌کردن این دو نهاد علمی بسیار تلاش‌ کرد؛ او معتقد بود که دانشگاهیان، با فراگیری علوم اسلامی و ایجاد روح زهد و تقوا در میان دانشگاه‌ها می‌توانند در راه ایجاد محیطی آماده که به تربیت متخصصان همت می‌گمارد، تلاش کنند و حوزویان نیز باید به علوم روز مسلط شوند و از این راه در ترویج تبلیغ معارف الهی گام بردارند.

خانم حسینی واعظ خاطرنشان کرد: اختلاف و جدایی بین روحانیت و دانشگاهیان، اولین مرحله شکست و عقب‌نشینی خواهد بود؛ از این روی، یکی از نتایج وحدت حوزه و دانشگاه، تلاش و همدلی آنها در راه مبارزه با تهاجم فرهنگی است که به صورت نامحسوس و بی صدا روی می‌دهد و نیازمند همیاری اندیشمندان و نخبگان است تا با بررسی جنبه‌ها و ریشه‌های آن، نسخه مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن را به جامعه عرضه کنند.

وی اظهار کرد: در این زمینه حوزه‌های علمیه می‌توانند با نقش آفرینی در محورهایی چون تبیین همه جانبه اسلام و آموزه‌های آن به زبان امروزی، ترسیم پایه‌های تفکر اسلامی در قالب رشته‌های علوم انسانی، گسترش معنویت و تغذیه کردن تمام جامعه از این نظر، اهمیت بیشتر به تبلیغ در راستای ترویج دین و معرفی الگوی مناسب عملی برای سبک زندگی به مردم، به رسالت خود عمل کنند.

استاد حوزه خواهران اضافه کرد: دانشگاهیان نیز با بهره‌مندی از علم روز دنیا و شناخت پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی، می‌توانند به اهداف دشمن در تهاجم فرهنگی پی برند و از این راه، به استخراج شیوه‌های تازه و کارآمد در برخورد با چنین جنگ نابرابری بپردازند.

حسینی واعظ گفت: هیچ یک از این دو نهاد بدون تعامل هدفمند با دیگری، در مقابله با ستیز فرهنگی دشمن پیروز نمی‌شود و تربیت روح انسان‌ها به دست عالمان دانشگاهی و حوزوی است که این مسئولیتی حساس و سنگین است و تمام رفتار و گفتار معلمان و اساتید الگویی برای دانش آموزان است.

وی تاکید کرد: سوق دادن جامعه بسوی عقلگرایی از نیازهای ضروری جامعه است که آیات قرآن و روایات بر مسئله تفکر و اندیشیدن تاکید دارد اما امروزه عقلانیت و عقلگرایی در جامعه کمرنگ شده است به ویژه پس از انقلاب.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان، با توصیه بر این‌که باید جامعه را به سوی اندیشیدن و عقلانیت سوق داد، به فواید عقلانیت در کارها اشاره کرد.

در ادامه جلسه، دانشجویان به بیان دیدگاه‌های خود درباره حوزه علمیه پرداختند و مسئولان هر دو نهاد نیز با بیان انتظارات خود، اشتراکات فرهنگی، علمی و پژوهشی خود را بازگو کرده و آمادگی خود را برای ادامه همکاری‌ها اعلام کردند.

تعامل حوزه و دانشگاه تنها راه پیروزی بر هجوم فرهنگی دشمن

تعامل حوزه و دانشگاه تنها راه پیروزی بر هجوم فرهنگی دشمن

تعامل حوزه و دانشگاه تنها راه پیروزی بر هجوم فرهنگی دشمن

تعامل حوزه و دانشگاه تنها راه پیروزی بر هجوم فرهنگی دشمن

تعامل حوزه و دانشگاه تنها راه پیروزی بر هجوم فرهنگی دشمن

تعامل حوزه و دانشگاه تنها راه پیروزی بر هجوم فرهنگی دشمن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha